سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم

مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزدگفت: انواع آنتی اکسیدان‌ها در سبزیجات و میوه‌ها تغذیه سالمی برای مقابله با ویروس کرونا است.

یوسف نقیایی مدیر گروه تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: انواع آنتی اکسیدان‌ها در سبزیجات و میوه‌ها به مقدار قابل توجهی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها رنگدانه‌های موجود درسبزی ها و میوه ها است مانند رنگ نارنجی، زرد، قرمز و بنفش که جزء آنتی اکسیدان‌های قوی و مناسب برای افزایش سطح ایمنی بدن هستند.

او افزود: دسته‌ای از ویتامین‌ها که مهم‌ترین آن‌ها ویتامین A و C هستند علاوه بر نقش آنتی اکسیدانی نقش کنترل عفونت را هم دارند و باعث می‌شوند عفونت بهتر وزودتر کنترل شود.

مدیرگروه تغذیه مرکزبهداشت استان یزدگفت: انواع آنتی اکسیدان‌ها در سبزیجات و میوه‌ها به مقدار قابل توجهی وجود دارد و تغذیه سالمی برای مقابله با ویروس کرونا است.

او افزود: ویتامین C در انواع مرکبات مانند: گوجه فرنگی، سیب زمینی و توت فرنگی وجود دارد که دریافت روزانه آن‌ها توصیه می‌شود.

نقیایی ادامه داد: ویتاین A می‌توانند نقش موثری در کنترل عفونت داشته باشند که این ویتامین در جگر، انواع گوشت‌ها و زرده تخم مرغ وجود دارد و پیش ساز‌های ویتامین A همان رنگدانه‌های زرد و نارنجی هستند که در هویج، زردک و کدوحلوایی وجود دارد.

نقش مهم عنصر و روی در کنترل عفونت بدن

او افزود: بعضی عناصر هم نقش آنتی اکسیدانی دارد مانند: عنصر و روی که دریافت آن می‌تواند به کنترل عفونت و افزایش سطح ایمنی بدن کمک کند روی در منابع پروتئین حیوانی مانند: انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات و آجیل‌ها وجود دارد  می‌توان با مصرف آنها عنصر روی مورد نیاز بدن را دریافت کرد.

او گفت: نیازی نیست که لزوما از مکمل‌ها و آنتی اکسیدان‌ها به شکل قرص استفاده شود و مصرف غذا‌های فسفودی و غذا‌هایی که حاوی افزودنی‌های غیرمجاز است به شدت کاهش دهیم، چون باعث کاهش سطح سیستم ایمنی می‌شود.

نقیایی گفت: مصرف زیاد نمک به دلیل ارتباطی که با فشارخون دارد توصیه می‌شود کمتر استفاده شود و غذا‌های شور و حاوی نمک زیاد کمتر استفاده کنند و غذا‌هایی مانند سوسیس و کالباس که حاوی سدیم بالا هستند را زیاد مصرف نکنند و مصرف زیاد غذا‌هایی مانند قند‌های ساده و شکر هم می‌تواند سطح سیستم ایمنی را کاهش دهد.

او تصریح کرد: مصرف آب و مایعات کافی بدن را در برابر واکنش‌های ناخواسته قوی‌تر می‌کند و بدن با این واکنش‌ها بهتر مقابله می‌کند، باید در طی روز آب و مایعات سالم مانند چای کم رنگ و نوشیدنی‌هایی مانند دوغ کم نمک استفاده کنند.

نقیایی گفت: غذا‌های با طبع گرم و سرد تاثیری در سطح ایمنی بدن ندارد و زیاده روی در مصرف این غذا‌ها مخصوصا غذا‌های باطبع گرم بسیار بالا می‌تواند سبب تغییرات هورمونی و حتی ضعف ایمنی شود بنابر این باید در مصرف این غذا‌ها تعادل را رعایت کرد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.