سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میرطاهر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وحدت تنها راه برون رفت عراق از بحران

کارشناس مسائل منطقه گفت: عراق تنها با ایجاد وحدت طعم‌ثبات را می چشد.

سید رضا میرطاهر کارشناس مسائل غرب آسیا و تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آینده سیاسی عراق و مستقر شدن دولت دائم در این کشور اظهار کرد: تا زمانیکه در عراق تقسیم پست‌ها و مناصب براساس ساختار طایفه‌ای و قبیله‌ای انجام می‌شود و بین شخصیت‌ها و نیرو‌های تاثیرگذار تفاهمی حاصل نشود، تشکیل دولت با مشکل مواجه است.

کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: در گذشته هم بار‌ها بعد از انتخابات ماه‌ها طول می‌کشید، تا بتوانند کسی را به عنوان نخست وزیر انتخاب کنند و بعد از آن پست ها‌ی وزرات را تقسیم کنند.

میرطاهر افزود: علاوه بر آن در عراق و با توجه به وضعیتی که در حال حاضر در این کشور وجود دارد، همانقدر که کرد‌ها و سنی‌ها و شیعه هر کدام قبایل و طایفه ها‌ی موثر در تشکیل دولت ذینفع و دارای نفوذ هستند و اگر میان این گروه‌ها و طوایف تعامل خوبی برقرار نشوند تشکیل دولت با موفقیت انجام نخواهد شد. قدرت‌های خارجی هم با دخالت‌های خود مانع تشکیل دولت هستند.

او تصریح کرد: در حال حاضر هم، چون مناسبات تهران _واشنگتن و تهران _ریاض در شرایط خوبی قرار ندارد و طبیعی است که امکان تفاهم  نسبت به  گذشته مشکل‌تر شده و همین امر سبب ایجاد ناآرامی‌هایی شده که  در استقرار دولت با مشکل مواجه شوند.

میرطاهر بیان کرد: تا زمانی که این وضعیت ادامه یابد، نمی‌توان انتظار داشت عراق وضعیت با ثباتی را تجربه کند. تا مجموعه‌های متضاد با یکدیگر به تفاهم نرسند  یا به این نتیجه برسند که برقراری ثبات به نفع همگی آنهاست.

او با اشاره به اختلاف نظر فراکسیون‌های پارلمان عراق برای استقرار دولتی مقتدر اظهار کرد: به جز اعضای فراکسیون‌ها در مجلس عراق، بیرون از پارلمان این کشور نیز شخصیت‌های پرنفوذی مانند مقتدی صدر یا مرجعیت در نجف وکربلا یا شخصیت‌های قبیله‌ای در بین کرد‌ها و سنی‌ها در شکل‌گیری دولت موثر هستند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه رسیدن فراکسیون‌ها به توافق در داخل پارلمان مشکل به نظر می‌رسد، بیان کرد: تنها نمایندگان مجلس تعیین کننده نیستند، بلکه شخصیت‌های قدرتمند و پرنفوذ سیاسی مذهبی قومی یا نظامی خارج از پارلمان هسستند که بر تصمیم‌گیری پارلمان تاثیر بسیاری دارند و کسانی که به نمایندگی از آنها در داخل پارلمان حضور دارند، سعی می‌کنند خواسته‌ها و انتظارات قدرت‌های خارج از مجلس را برآورده کنند. برخی از آنها به خارج وابسته اند و طبیعی است که نفوذ قدرت خارجی هم بر تصمیم آنها تاثیرگذار است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.