سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

دود ضعف‌های سامانه «بهین یاب» در چشم تولیدکنندگان

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف گفت: سامانه‌هایی نظیر «بهین‌یاب» وزارت صمت یا هر قیمت‌گذاری دولتی، سد راه تنظیم واقعی بازار است.

حمید صمدی رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: سامانه‌هایی نظیر «بهین‌یاب» وزارت صمت یا هر قیمت‌گذاری دولتی، سد راه تنظیم واقعی بازار است در حالیکه درست برعکس این نگاه برای سیاست گذاری در حوزه بازار وجود دارد.

وی با اشاره به تاثیر نرخ دلار در قیمت کالاها اضافه کرد: ثبات نرخ ارز، کاری دشوار است، اما اگر برای افزایش نرخ برابری ریال راهکاری قابل‌اجرا، ارائه نشود در سال آینده نیز مشکلات به‌مراتب بیشتر خواهد شد. به عبارتی زمانی که دولت اقدام به گران کردن ارز نیمایی می‌کند طبیعتاً این مسئله همانند دومینو، ریال اغلب کالاها را گران می‌کند.

این عضو اتاق بازرگانی ایران در خصوص لزوم بازنگری در سهمیه‌بندی بهین یاب بیان کرد: طبق برخی شنیده‌ها، بازنگری در سهمیه‌ها در دستور کار قرار گرفته است، ولی اقتصاد ایران هر روز یک برنامه جدید دارد و روند باثباتی را پیش نمی‌گیرد. هنوز هم برای سهمیه‌ها به اجماعی دست نیافته‌اند و همین بی‌نظمی و مشخص نبودن مصرف کنندگان واقعی از غیر واقعی یکی از عوامل اصلی نوسان نرخ مواد به شمار می رود چراکه امکان فروش مواد اولیه در بازار غیررسمی و ایجاد التهاب در بازار وجود دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف معتقد است که همه این بی نظمی ها و شفاف نبودن اطلاعات تولیدکنندگان و امکان خرید آنها، دودی است که از طریق سامانه‌هایی نظیر بهین‌یاب و در سال رونق تولید به چشم تولیدکننده واقعی می‌رود.

براساس این گزارش، باوجود گذشت چند سال از راه اندازی سامانه بهین یاب وزارت صمت که وظیفه تشخیص واحدهای تولیدی مصرف کننده مواد اولیه و اختصاص سهمیه به آن ها را برعهده دارد، اما کماکان مشکلات عدیده و امکان نفوذ خریداران غیرواقعی در این سامانه انتقاد انجمن ها را در پی داشته و باید دید آیا وزات صمت عزمی جدی برای پایش اطلاعات سامانه خود که به گفته فعالان بازار به گذرگاه دلالان مبدل شده دارد یا خیر.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.