سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی دروغ‌های اخیر ترامپ در فاکس نیوز

به نوشته سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در مصاحبه با فاکس نیوز ادعا‌های دروغین بسیاری مطرح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی شبکه سی‌ان‌ان در مطلبی نوشت رئیس جمهور آمریکا این هفته در مصاحبه با فاکس نیوز حداقل ۱۴ دروغ و چندین ادعای بی‌اساس مطرح کرده است.

فهرستی از این دروغ‌ها به همراه واقعیت آن‌ها به این شرح است:

۱. شغل پسر جو بایدن
ترامپ ادعا کرده قبل از آنکه «هانتر بایدن، پسر جو بایدن -معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخاباتی- به عنوان هیئت مدیره شرکت سهامی بوریسما، بزرگترین تولیدکننده گاز غیردولتی در اوکراین، منصوب شود «شغلی نداشته است.»

واقعیت: زمانی که هانتر بایدن در سال ۲۰۱۴ به هیئت مدیره بوریسما منصوب شد، مشاور سه شرکت حقوقی در نیویورک، استاد مدعو رشته امور خارجه دانشگاه جورج تاون، رئیس هیئت مدیره برنامه جهانی غذا آمریکا، و مدیر ارشد اجرایی و رئیس مشاوران یک شرکت مشاوره و سرمایه‌گذاری بود.

هانتر بایدن که مدرک وکالت خود را از دانشگاه ییل دریافت کرده بود، پیش از آنکه جو بایدن در سال ۲۰۰۹ معاون رئیس جمهور شود نیز به عنوان یک لابی‌گر مشغول به کار بود. اون این شغل را قبل از انتخابات ۲۰۰۸ کنار گذاشت. پیش از آن نیز در یک شرکت خدمات مالی کار می‌کرد که به واسطه آن به سمت معاون ارشد رئیس جمهور درآمد و وارد وزارت بازگانی آمریکا شد.  

۲. نرخ بیکاری در اسکرانتون، پنسیلوانیا
ترامپ ادعا کرده اعداد مربوط به اسکرانتون و در کل پنسیلوانیا، بهترین آمار برای او هستند. بهترین اقتصاد در آنجا مشاهده می‌شود و «اسکرانتون پایین‌ترین میزان بیکاری و بهترین میزان کار را داراست.»

واقعیت: میزان بیکاری هم اسکرانتون و هم پنسیلوانیا در کمترین میزان خود قرار ندارد بلکه در چند ماه گذشته افزایش نیز داشته است. نرخ بیکاری در پنسیلوانیا در ماه دسامبر (آذر) سال گذشته ۴.۵ درصد بوده که این میزان از بهترین نرخ در زمان بیل کلینتون و جورج بوش بسیار کمتر است.

نرخ بیکاری در اسکرانتون نیز در همین ماه ۵.۶ درصد بوده که این میزان نیز در مقایسه با بهترین نرخ در زمان کلینتون و بوش و حتی بهترین میزان در سال ۲۰۱۶ (۱۳۹۵)، در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بسیار کمتر است.

۳. ویروس کرونا
ترامپ ادعا کرده «فکر می‌کنم، سه هفته گذشته اولین مورد کرونا در آمریکا را مشاهده کردیم. این اولین باری بود که علائمی مانند آن را دیدیم.»

واقعیت: آمریکا اولین مورد قطعی ابتلا به کرونا را ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱ بهمن) اعلام کرد، یعنی شش هفته پیش از مصاحبه ترامپ با فاکس نیوز.

۴. اوباما و تست کرونا
ترامپ ادعا کرده تصمیماتی را که در دوران اوباما گرفته شده بود و مانع از انجام تست کرونا می‌شد، لغو کرده است. او در این مصاحبه گفت: «آن‌ها تصمیماتی گرفتند که خوب نبود. ما برخی از این تصمیمات را لغو کردیم، اما من کسی را سرزنش نمی‌کنم.»

واقعیت: هیچ یک از تصمیمات اوباما مانعی برای تست کرونا نبوده است. دولت اوباما پیش‌نویسی برای پیشنهاد به آزمایشگاه ارائه داد که هرگز عملی نشد. در پاسخ به اینکه ترامپ درباره کدام تصمیم حرف می‌زند، مدیر ارشد سیاست در انجمن آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی آمریکا گفت: «ما نمی‌دانیم او از کدام قانون حرف می‌زند.»

یک استاد دانشکده بهداشت عمومی دانشکده جان هاپکینز بلومبرگ نیز می‌گوید: «سیاستی عملی نشده که مانع آن شوند. سیاستی از اوباما نبوده که آن را لغو کنند.»

۵. اوباما و کیم جونگ اون
ترامپ در ادعایی گفت اوباما بار‌ها تلاش کرده با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، تماس داشته باشد، اما کیم تمایلی به برقراری ارتباط نداشته است و افزود: «اما او علاقه دارد با من صحبت کند.»

واقعیت: شواهدی مبنی بر تماس اوباما با کیم جونگ اون حتی برای یک بار نیز وجود ندارد.

سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما، در پیامی توئیتری نوشت «این ادعا کاملا ساختگی و بی‌اساس است.»

همچنین شواهدی برای ادعا قبلی ترامپ مبنی برآنکه اوباما برای دیدار با کیم جونگ اون التماس می‌کرده، وجود ندارد.

۶. کارخانه ال‌ان‌جی در لوئیزیانا
ترامپ ادعا کرده «من کارخانه ال‌ان‌جی (گاز طبیعی مایع) در لوئیزیانا احداث کردم. جایی که کارخانه‌ها تا ۱۰، ۱۲، و یا حتی ۱۴ سال اجازه ساخت نداشتند. من ۱۰ بیلیون دلار کارخانه در لوئیزیانا ساخته‌ام.»

واقعیت: شروع دوره احداث کارخانه ۱۰ بیلیون دلاری که ترامپ در سال ۲۰۱۹ از آن بازدید داشت در دوران اوباما بوده است. ساخت یک کارخانه چندمیلیارد دلاری در دوران ترامپ تصویب شده، اما انتظار کشیدن ۱۰ یا ۱۴ ساله‌ای برای هیچ کارخانه‌ای وجود نداشته است.

۷. شخص افشاگر
ترامپ افشاگری که از معامله خود با اوکراین شاکی است را «حقه‌باز» خوانده و گفته این شخص به «فراخوانی که وجود نداشته» معترض است.

واقعیت: ادعای این افشاگر که در آن به تماس ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اشاره کرده، ثابت شده است. در واقع متنی که ترامپ خود منتشر کرد درست بودن حداقل سه افشاگری این شخص را تایید می‌کند.

۸. سمت‌های بدون متصدی در دادگاه‌های آمریکا بعد از اوباما
ترامپ ادعا کرده زمانی که او به ریاست جمهور رسید اوباما ۱۴۲ جای خالی در دادگاه را خالی به او تحویل داده است. و این به دلیل آن است که میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا، «کار خود را خوب انجام داده است.»

واقعیت: این اغراقی همیشگی در صحبت‌های ترامپ است. در آن زمان تنها ۱۰۲ جای خالی وجود داشته است.

۹. تاریخچه جای خالی در دادگاه
ترامپ ادعا کرده معمولا به رؤسای جمهور «اساساً و طبیعتاً» دادگاهی با جای خالی داده نمی‌شود و اگر «شما یک جای خالی هم داشته باشید، خوش شانس هستید.»

واقعیت: به طور معمول رئیس جمهوران ده‌ها فضای خالی دارند. پیش از اوباما این تعداد ۵۳ عدد، پیش از جرج بوش ۸۰ و پیش از کلینتون نیز ۱۰۷ عدد بوده است.

۱۰. مرز مکزیک
ترامپ ادعا کرده اکنون «در مرز مکزیک ۲۷ هزار سرباز مکزیکی فعالیت می‌کنند.»

واقعیت: مکزیک ۲۷ هزار سرباز دار، اما ترامپ اینجا نیز اغراق کرده که چه تعداد در مزر‌های مکزیک فعال هستند. وزیر دفاع مکزیک این تعداد را ۱۵ هزار سرباز در مرز‌های آمریکا و ۱۲ هزار در مرز‌های جنوبی مکزیک اعلام کرده است.

۱۱. افغانستان و روسیه

ترامپ زمانی‌که درباره جنگ با افغانستان صحبت می‌کرد مدعی شد: «اتحاد جماهیر شوروی به خاطر افغانستان روسیه شد.»

واقعیت: این نیز اغراقی بیش نیست. کارشناسان می‌گویند شکست اتحاد جماهیر شوروی در مقابل افغانستان تنها دلیل فروپاشی این اتحاد نبوده است.

۱۲. پشتیبانی از طرح منافع درمانی پیش از بیماری
ترامپ مدعی شده «به طور کامل از طرح منافع درمانی (Pre-existing condition) محافظت خواهیم کرد.»

واقعیت: ترامپ بار‌ها گفته از لوایحی که موجب تضعیف طرح منافع درمانی پیش از بیماری اوباما از افراد شود پشتیبانی خواهد کرد. او در حال حاضر از دادخواست جمهوری‌خواهان حمایت می‌کند که خواستار ابطال این طرح اوباماست.

۱۳. مالیات دهی چینی‌ها
ترامپ مدعی شده «اکنون چینی‌ها به دلیل رفتار ترامپ با آن‌ها بیلیون‌ها دلار مالیات به آمریکا پرداخت می‌کنند.»

واقعیت: پژوهش‌ها نشان داده این آمریکایی‌ها هستند که مالیات پرداخت می‌کنند.

۱۴. کیفیت آب‌وهوا
ترامپ مدعی شده در نظر دارد آمریکا بهترین و پاکیزه‌ترین آب‌وهوای دنیا را داشته باشد و افزود: «شرایط کنونی ما بسیار بهتر از سه سال گذشته است.»

واقعیت: در اندازه‌گیری‌های متفاوت، هوای آمریکا در زمان اوباما بسیار پاکیزه‌تر از حال حاضر بوده است. سه نوع آلودگی بسیار خطرناک برای انسان در زمان ترامپ در هوا تشخیص داده شده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در این مصاحبه ادعا‌های بی‌اساس بی‌شمار دیگری نیز داشته است.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.