سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات و کتاب؛ ناجی جوامع امروز/ کتاب بخوانیم و دنیا را نجات دهیم

جامعه امروز نیازمند توجه بیش از پیش به مطالعه است تا بتواند با استفاده از تجارب گذشتگان و پررنگ‌تر کردن عمل به تأکیدات اسلامی و ایرانی از بحران‌های فعلی بگذرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرانی‌ها از گذشته تا به امروز با توجه به تأکیدات دین اسلام و اصول اعتقادی خود به برخی اخلاق‌های نیکوی انسانی همچون از خودگذشتگی و رعایت حال همسایگان عمل کرده‌اند.

عمل به این خصوصیات در دوره‌هایی چون هشت سال دفاع مقدس به اوج خود رسید. در دوره هشت سال دفاع مقدس نه تنها رزمندگان بلکه همه اقشار جامعه تلاش کردند، از منافع شخصی خود چشم‌پوشی کنند و با رعایت حال هم‌میهنان خود علاوه بر تعدیل مشکلات، تحمل شرایط را برای یکدیگر آسان‌ کنند.

این ارزش‌ها و سبک‌های نیکوی زندگی توسط برخی افراد و به روش‌های مختلف ثبت و به نسل‌های بعد منتقل شده‌اند. نویسندگانی چون جعفر کاظمی مؤلف کتاب‌هایی چون اکیپ حاج هادی و نیمکت‌های سوخته، ابوالقاسم اخلاقی و ایرج محبوب بهروز نویسندگان کتاب‌ سرداران سوله : خاطرات پزشکان از هشت سال دفاع مقدس و سید عباس فروتن نویسنده کتاب روایتی از تاریخ پزشکی دفاع مقدس  از جمله افرادی هستند که سعی کرده‌اند، میراث‌ تاریخی و انسانی را از نسلی به نسل دیگر منتقل کنند؛ اما در دنیای امروز از بی‌توجهی اقشار مختلف جامعه به کتاب و مطالعه دلگیر شده و دلخور هستند.

نویسندگان ارزش‌ها و میراث‌های انسانی را در قالب کتاب و سوار بر قطار کلمات به ما می‌رسانند؛ اما همانطور که می‌دانیم روند انتقال یک پیام نیازمند فرستنده، وسیله ارسال و گیرنده است. در خصوص کتاب، گیرنده همان فردی است که کتاب را خریداری کرده و می‌خواند.

در دنیای امروز اگرچه افراد به خواندن کتاب توصیه شده اند، اما با مرور آمار به دست آمده از میزان سرانه مطالعه کشورمان متوجه می‌شویم کتاب به دلایل مختلف از سبد خرید خانوار حذف شده و به تبع آن سرانه مطالعه اقشار جامعه در مقایسه با دهه‌های قبل کاهش پیدا کرده است.

این کاهش سرانه مطالعه که نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان دیده می‌شود، به معنای ناقص ماندن جریان انتقال میراث‌ انسانی از طریق کتاب و نوشتار است. شاید به همین دلیل است که امروز در مواجهه با مشکلاتی چون شیوع بیماری کرونا، دچار چالش‌هایی چون کاهش ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده شدیم. البته در همین زمان براساس شواهد موجود افرادی دیده می‌شوند که به اشکال مختلف چون توزیع رایگان ماسک، دستکش‌های یک بار مصرف و مواد ضدعفونی‌کننده در فکر کمک کردن به هم‌میهنان خود هستند.

پیشنهاد ما به شما این است که با خریداری و مطالعه کتاب، خط انتقال پیام‌های ارزشمند به نسل‌های بعدی را وصل و تقویت کنید تا با این کار علاوه بر رونق بخشیدن به بازار کتاب، بیش از پیش از نویسندگان کشورمان قدردانی کرده و تا حدودی به حل مشکلات فعلی جامعه کمک شود.

امید است این کار به مرور زمان تبدیل به عادتی خوب در میان اقشار مختلف جامعه شود. این عادت خوب می‌تواند به نوعی منجی جوامع امروز شود و آینده‌ای درخشان را برای ما رقم بزند. پس بیایید با توجه بیشتر به کتاب و مطالعه ضامن تداوم زندگی خودمان و بشریت باشیم.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.