سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خلاصه دروس متوسطه دوم در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

در این بسته خلاصه ای از دروس هندسه ۳ پایه دوازدهم، شیمی ۲ پایه یازدهم، پودمان ۴ شیمی عمومی، زیست شناسی، علوم و فنون ادبی ۳ تدریس می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به تعطیلی مدارس کشور به دلیل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صداوسیما برای جبران عقب افتادگی دانش آموزان از دروس، دبیران منتخب به صورت زنده بر روی آنتن تدریس می‌کنند.

اگر موفق به دیدن درس مورد نظر خود نشده اید، خلاصه درس مرتبط با مقطع خود را اینجا مطالعه کنید.

خلاصه کلاس هندسه ۳ پایه دوازدهم در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

در این جلسه فصل دوم کتاب با عنوان مقاطع مخروطی و مکان هندسی تدریس شد. از تقاطع دادن یک صفحه با یک مخروط، می‌توان منحنی‌های مختلفی از قبیل دایره، بیضی، سهمی یا هذلولی ایجاد کرد. به هر منحنی حاصل از این تقاطع، «مقطع مخروطی» می‌گویند.ما می‌توانیم معادله‌ای را ایجاد کنیم که بتواند معرف همه‌ی مقاطع مخروطی باشد. باید از عبارت‌های زیر در معادلات کلی استفاده کنیم:

X۲ و y۲،
x (بدون y) و y (بدون x)،
x و y با هم (xy)
و یک عبارت ثابت.

علاوه بر این، باید برای هر یک از عبارت‌ها، یک ضریب ثابت در نظر بگیریم. با در نظر گرفتن همه این‌ها، معادله کلی معرف مقاطع مخروطی به صورت زیر درمی‌آید:

Ax۲ + Bxy + Cy۲ + Dx + Ey + F = ۰

با استفاده از معادله بالا، می‌توان معادله‌های دایره، بیضی، سهمی و هذلولی را به دست آورد.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس هندسه ۳ پایه دوازدهم در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند


خلاصه کلاس شیمی ۲ پایه یازدهم در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

د این جلسه به فصل دوم شیمی با عنوان آهنگ واکنش پرداخته شد. منظور از آهنگ، اندازه گیری مقدار تندی یا کندی چیزی است. در شیمی وقتی از آهنگ واکنش صحبت می‌کنیم، یعنی می‌خواهیم بدانیم این واکنش چقدر سرعت دارد یا چقدر کند است.

در هر واکنشی قبل از این که بخواهیم محصولی تولید کنیم، مهم است بدانیم که چه مدت زمان طول می‌کشد تا این واکنش کامل شده و به پایان برسد. آهنگ واکنش، اندازه گیری تغییراتی است که در یک محدوده زمانی معینی انجام می‌شود. واحد اندازه گیری معمولا ثانیه، دقیقه یا ساعت است.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس شیمی ۲ پایه یازدهم در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند


بیشتر بخوانید:خلاصه دروس مقطع ابتدایی در شبکه آموزش + فیلم


خلاصه کلاس پودمان ۴ شیمی عمومی در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

در این جلسه فصل چهارم شیمی با عنوان الکتروشیمی تدریس شد.

تمام واکنش‌های شیمیایی، اساسا ماهیت الکتریکی دارند، زیرا الکترون‌ها در تمام انواع پیوند‌های شیمیایی (به راه‌های گوناگون) دخالت دارند. اما الکتروشیمی بیش از هر چیز بررسی پدیده‌های اکسایش/کاهش است. روابط بین تغییر شیمیایی و انرژی الکتریکی، هم از لحاظ نظری و هم از لحاظ عملی حائز اهمیت است.

از واکنش‌های شیمیایی می‌توان برای تولید انرژی الکتریکی استفاده کرد (در سلول‌هایی که سلول‌های ولتایی یا سلول‌های گالوانی نامیده می‌شوند) و انرژی الکتریکی را می‌توان برای تبادلات شیمیایی بکار برد (در سلول‌های الکترولیتی). علاوه بر این، مطالعه فرآیند‌هایی الکتروشیمیایی منجر به فهم و تنظیم قواعد آنگونه از پدیده‌های اکسایش/کاهش که خارج از اینگونه سلول‌ها روی می‌دهند، نیز می‌شود.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس پودمان ۴ شیمی عمومی در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند


خلاصه کلاس زیست شناسی در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

در این جلسه مبحث گیاهان در فصل چهارم زیست شناسی تدریس و مرور شد.

گیاه شناسی به بیان ساده، مطالعه‌ی گیاهان است. علم شناخت و مطالعه‌ی شکل‌هایی از حیات، که ریشه دارند و حرکت نمی‌کنند. البته چنان چه به مطالعه‌ی دقیق‌تر بپردازیم مشخص می‌گردد که چنین تعریفی تا حد بسیار زیادی ساده نگری است. مثلا خزه‌ها جزو گیاهان به شمار می‌روند. اما این گیاهان در مراحل اولیه زندگی به صورت رشته‌هایی نخ مانند هستند که به برخی از آبزیان، یعنی جلبک‌ها شبیهند.

گیاه شناسی با حقایقی سرو کار دارد که برای ما اهمیت زیادی دارند. زیرا گیاهان برای حیات روی کره‌ی زمین ضروری اند. همه‌ی آن چه می‌خوریم، سبزی ها، گوشت یا حتی بستنی، مستقیم یا غیر مستقیم به گیاهان مربوطند. گذشته از این، گیاهان سبز، تنها منبع اکسیژن جو زمین هستند. موضوعاتی که گیاه شناسان مطالعه می کنند گستره از کوچک ترین باکتری ها تا بزرگ ترین موجود زنده ی روی کره زمین یعنی درخت عظیم سکویا (sequoia) یا درخت غول را در بر می گیرد.

به طور کلی گیاه شناسی نیز مانند اکثر علوم رشد یافته است و چندین زمینه ی مجزا را در بر می گیرد من جمله رده بندی در گیاهان را طوری مرتب می کنند که بازتاب روابط تکاملی شبیه شجره ی خانوادگی باشد.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:

دانلود فیلم کلاس زیست شناسی در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند


خلاصه کلاس علوم و فنون ادبی ۳ در شبکه آموزش مورخ ۱۴ اسفند

در ای جلسه به فصل سوم کتاب با عنوان آرایه های ادبی پرداخته شد.آرایه‌های ادبی در ادبیات فارسی بکار بردن فنونی است که رعایت آن‌ها بر جلوه‌ها و جنبه‌های زیبایی و هنری سخن می‌افزاید. آرایه‌های ادبی دو دسته تناسب‌های آوایی و معنایی است. هدف از جدا کردن کتاب آرایه‌های ادبی از ادبیات فارسی آشنایی بیشتر شاگردان با آرایه‌های ادبی است.

برای دیدن ویدئو کامل این کلاس به لینک زیر مراجعه کنید:
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.