سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درخانه بمانید/ باماندن در خانه از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنیم

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید -۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: عموم مردم می‌توانند با در خانه ماندن، رعایت نکات بهداشتی و شستشوی مداوم دست‌ها از انتقال ویروس کرونا جلوگیری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  انجیدنی دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید -۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه کرونا ویروس از خانواده ویروس‌هایی شبیه به آنفولانزا است، گفت: به دلیل حجم بالای ارتباطات انسانی و انتشار خبر‌های نادرست در شبکه‌های مجازی، اضطراب و نگرانی در خصوص این بیماری در جامعه به وجود آمده است این در حالی است که این بیماری در مقایسه با برخی بیماری‌های ویروسی دیگر کشندگی کمتری دارد، اما متاسفانه سرعت انتقال بسیار بالایی دارد.

او با اشاره به اینکه عموم مردم می‌توانند با خود مراقبتی قطع کننده چرخه انتقال ویروس باشند، ادامه داد: استرسی که در جامعه به دلیل بزرگ نمایی و شایعات در خصوص این بیماری ایجاد شده میتواند سیستم ایمنی مردم را ضعیف کند از همین رو از مردم می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد ضمن رعایت بهداشت فردی، اخبار مربوط به این بیماری را از مسئولان پیگیری کنند و به شایعات در جامعه توجه نکنند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید -۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وظیفه فردی و اجتماعی هر کسی است که بارعایت بهداشت فردی و عدم حضور در مکان‌های پر ازدحام از شیوع این بیماری جلوگیری کند، زیرا این بیماری در افراد مسن و سالمند تاثیر بیشتری دارد.

انجیدنی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بیماران مبتلا به کرونا بدون علامت هستند،گفت: هدف از ارائه آموزش به مردم، قطع زنجیره انتقال ویروس است بنابراین از عموم مردم می‌خواهیم تا فاصله یک متری خود را با دیگران حفظ کنند و در صورت وجود علائم در خانه خود مراقبتی داشته باشند و اگر حال آن‌ها رو به وخامت رفت با شماره تلفن‌های ۱۹۱ و ۳۱۴۴۹۴۴۹ تماس بگیرند تا در صورت وجود علایم بیماری به بیمارستان ارجاع داده شوند.

او با اشاره به اینکه بیماران دارای علایم شبیه به کرونا برای مراجعه به پزشک، باید به نزدیکترین درمانگاه و مطب مراجعه کرده و در درمانگاه‌ها میزان اکسیژن در خون اندازه گیری می‌شود و در صورت ارجاع به مراکز تخصصی تر، عکس برداری ریه برای این افراد انجام می‌شود، ادامه داد: از مردم تقاضا داریم تا به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند.

دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید -۱۹ دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مثل سال‌های گذشته اگر فردی علایمی شبیه به سرماخوردگی داشت با خود مراقبتی در منزل سعی در بهبودی خود کند ودر صورت شدت علایم به مراکزجامع خدمات سلامت مراجعه کند تا آزمایشات لازم برای وی انجام شود،گفت: استفاده از ماسک نیز تنها برای تیم درمانی و پرستار خانواده که با بیمار در ارتباط است و شخص بیمار در صورت خروج از منزل ضروری است بنابراین سایر افراد تنها می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی از شیوع این بیماری جلوگیری کنند و دست‌های آلوده خود را به چشم، دهان و بینی خود نزدیک نکنند.

انجیدنی افزود: بیمارستان‌های شریعتی، قایم (عج)، امام رضا (ع)، اکبر و بیمارستان‌های خصوصی و نظامی آماده خدمت رسانی به بیماران حاد تنفسی مشکوک به کرونا هستند و سایر افراد برای علایم اندک سرماخوردگی به هیچ وجه نباید به این مراکز درمانی مراجعه کنند.

او ادامه داد: استفاده از ماسک برای افراد سالم ضرر‌هایی را به همراه دارد چراکه بعد از مرطوب شدن ماسک با ترشحات زیاد هوا زمینه برای جذب بیماری‌های مختلف فراهم می‌شود بنابراین تنها افراد بیمار و تیم درمانی که با بیمار سروکار دارند نیاز به استفاده از ماسک دارند.
 
انتهای پیام//ف.ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.