سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی کرد؛

آیا حرکت‌های موثری در زمینه عمل به بیانیه گام دوم انجام شده است؟

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم توجه ویژه‌ای به جوان‌گرایی داشتند، بعد از یک سال قصد داریم میزان تحقق این هدف را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام معظم رهبری اواخر سال ۹۷ بیانیه‌ «گام دوم انقلاب» را به عنوان چراغی برای چهل ساله دوم انقلاب اسلامی ارائه کردند؛ ایشان این بیانیه‌ ۶۱۰۰ کلمه‌ای که ۴۱ بار کلمه «جوان» در آن تکرار شده را به عنوان نقشه راهی برای فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی صادر کردند.

در این بیانیه رهبر معظم انقلاب تاکید ویژه‌ ای به نقش جوانان داشته و تاکید کردند که با روی کار آمدن بیش از پیش جوانان مومن و انقلابی در عرصه‌های مختلف و البته حمایت همه مسئولان از چنین جوانانی، موجب رشد روز افزون  و پیشرفت‌های کشور خواهد شد.

حال یکسال و اندی از تبیین این بیانیه پر بار می‌گذرد و سوال این است که چقدر از اهداف و برنامه ریزی‌های ما در طول این ۳۶۵ روز به بار نشسته است؟

جوانان میراث دار و صاحبان انقلاب اسلامی در «گام دوم انقلاب»

جوادکریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که جوان گرایی یک موضوع ذاتی و فطری است که بر اساس قوانین رایج در اجتماع خود به خود اتفاق می‌افتد. او می‌گوید در حوزه نظام اجرایی کشور یکی از معیار‌های استخدام سن متقاضی است و بایستی فرد مورد نظر جوان باشد، بنابراین در نظام اجرایی بحث جوان گرایی یک پدیده نوظهور نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید می‌کند که نظام اجرایی کشور از کانون‌های علم به شدت حمایت می‌کند و به جرئت می‌توان گفت که ۹۰ درصد افراد در حوزه علم، فناوری و شرکت‌های دانش بنیان جوانان، نخبگان حوزه‌های دانشگاهی و پژوهشی هستند.

نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در انتخابات اخیر مجلس یازدهم تعدادی از جوانان که رای آورده‌اند با من تماس گرفتند و از من و امثال بنده خواسته اند که تجربیات خود را به آنها منتقل کنیم، بنده و امثال من هم سخاتمندانه هر تجربه‌ای که داریم، در اختیار جوانان عزیز کشورمان قرار می‌دهیم، البته باید بگویم که در مجلس یازدهم چهره‌های جوان بیشتری نسبت به مجلس دهم حضور پیدا کرده اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش می‌گوید که این حضوری که رهبر معظم انقلاب از جوانان در عرصه‌های مختلف کشور طلب کرده‌اند، یک امر ضروری است و شاید بتوان با جرئت گفت که حضور جوانان در صحنه، یک عامل مهم در بیمه کردن نظام جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

منشور «گام دوم انقلاب» رهبری، انتقال بار از نسل اول و دوم انقلاب به نسل سوم و چهارم انقلاب است

با این تفاسیر پس تکلیف پیشکسوتان و جوانان نسل اول و دوم انقلاب که با تدابیر و اقدامات شایسته انقلاب را به دهه پنجم حیات خود رسانده‌اند و از هیچ اقدامی کم نگذاشته‌اند، چه می‌شود؟ شاید برخی‌ها تصور کنند که در صورت ورود جوانان به میدان عمل، پیشکسوتان باید عرصه را ترک کنند، اما بدون تجربه چنین افرادی جوانان نخواهند توانست از پس امور به خوبی بر آیند، بنابراین با همکاری و تبادل و انتقال تجربه بین جوانان و چهره‌های پیشکسوت، جوان‌ها می‌توانند پا به عرصه‌های وسیع تری بگذارند تا کشورمان بتواند با سرعت مراحل تکامل خود را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، مدیریتی، سیاسی، اعتقادی و مذهبی طی کند.

حال باید دید آیا پیشکسوتان حاضرند با جان و دل تجربیات خود را در اختیار جوانان قرار دهند تا قطار پربار انقلاب اسلامی همچنان در ریل مسیر درست بماند؟

محمد جواد جمالی نوبندگانی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است که متاسفانه بعضی از مواقع شاهد افراط و تفریط در برخی از مقوله‌ها هستیم. مقام معظم رهبری هم اخیرا اعلام کرده‌اند که جوان گرایی و استفاده مثبت از جوانان کشور به معنای عدم استفاده از تجربه‌ی افراد پیشکسوت که در زمینه‌های مختلف اجرایی و تقلینی مو سپید کرده‌اند، نیست، بلکه آنها باید تجربه‌های خود را در اختیار جوانان بگذارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما عدم تلاش بسیاری از جوانان برای استفاده از تجربه پیشکسوتان است، گفت که البته برخی از افراد با تجربه‌ها هم میلی برای کمک به جوانان ندارند و کشور با این خلاء مدیریتی رو به رو است، چراکه برخی از جوانان ما ممکن است عالم باشند، اما تجربه کافی نداشته باشند.

آیا حرکت‌های موثری در زمینه عمل به بیانیه گام دوم انجام شده است؟

داوود محمدی رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس  هم می‌گوید که نهاد‌های تصمیم گیر و نهاد‌های اجرایی باید اقدامات لازم را با برنامه ریزی مشخص انجام دهند؛ به همین منظور باید کار‌ها تقسیم شود و هر نهادی مسئولیتش مشخص شود، برای مثال قوه مقننه، مجریه و قضائیه باید برنامه عملی خود را اعلام کنند و بگویند برای گام‌دوم می‌خواهند چه اقداماتی انجام دهند.

او همچنین می‌گوید؛ نهاد‌های تصمیم‌گیر کشور برای به کار‌گیری جوانان باید برنامه ریزی مناسبی داشته باشند، در واقع برخی از مسئولیت‌ها را می‌شود به سرعت به جوانان واگذار کرد، اما در بعضی مسائل مدیریتی هم باید تغییراتی انجام شود و به سمت نیرو‌های جوان‌تر برویم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم تاکنون کاری انجام نشده است، گفت که در جلساتی که داشتیم، صحبت‌ها و گزارش‌های دریافت شده گام‌هایی برداشته شده، اما به اعتقاد من همچنان حرکت‌های موثری انجام نشده است.

البته این نماینده مردم در مجلس دهم در بخش دیگری از اظهاراتش معتقد است که اتفاقات اخیر در بحث تحریم‌ها بسیاری از مدیران را در تصمیم‌گیری دچار مشکل کرده است، اما با این حال همه قوا و نهاد‌ها بایستی برنامه اجرایی، راهبرد و راهکار‌های خود در جهت گام دوم را مرحله به مرحله اعلام کنند.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از اینکه عمل به بیانیه گام دوم انقلاب جنبه شعاری پیدا کند و به فراموشی سپرده شود، ابراز نگرانی کرد و گفت باید در کنار رسیدگی به بیانیه گام دوم به بکارگیری جوان‌ها هم توجه ویژه‌ای شود.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۲۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عنایت خدا و مجاهدت جوانان را عامل پیروزی انقلاب اسلامی ایران بوده برای حفظ این پیروزی، جوانان نقش اساسی دارند نیروی جوان سرمایه نظام و حافظ دستاوردهای چهل ساله انقلاب هستن
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
عالي
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بايد بايد بايد عرصه رو براي جوان تر ها باز كنن به خدا من همسرم افسردگي گرفته هيشكي حواسش نيس به خدا محتاج نون شبمونيم اگر مادر و پدرمان كمك نكنند هيچي نداريم نه خونه نه ناشين بعد ميگن چرا تولد كم شده خواهشا بيشتر توجه كنين
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
جوانان ما خيلي نا اميد هستند و نيازه كه واقعا توجه بشه بهشون