سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانایی فر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

معرفی نخست وزیر بعدی عراق در گرو نظر احزاب

سفیر اسبق کشورمان در عراق گفت: اینکه چه کسی نخست وزیر بعدی عراق خواهد بود در گرو تایید احزاب این کشور است.

حسن دانایی فر سفیر اسبق کشورمان در عراق در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به استعفای علاوی نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه عراق، گفت: در این کشور نظام پارلمانی حاکم است و طبیعتا در چنین نظامی احزاب نقش تعیین کننده  و جایگاه ویژه ای دارند.

او با اشاره به سقوط کابینه عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین عراق و تحولات اخیر این کشور افزود: با توجه به شرایط چند ماه گذشته در عراق، علاوی به این نتیجه رسیده بود که باید بدون مشورت و نظر خواهی از احزاب دولت را تشکیل دهد؛ چنین رویکردی در عمل نوعی پارادوکس را بوجود می آورد، زیرا نمایندگان مردم در پارلمان که از احزاب مختلف هستند، باید به کابینه ای که معرفی می شود رای اعتماد دهند.

دانایی فر با بیان اینکه بخشی از نمایندگان عراق انتظار دارند برای تشکیل کابینه با آنها مشورت شود، عنوان کرد: در مقابل این خواسته نمایندگان، علاوی اظهار کرده بود که قصد تشکیل کابینه مستقل  و به دور از مشورت را دارد؛ پس از آن دو بار پارلمان تشکیل شد ولی به حد نصاب نرسید؛ در نهایت مهلت یک ماهه علاوی پایان یافت و اگر استعفا نمی داد، خود به خود کنار گذاشته شده و نفر بعدی معرفی می شد؛ در حال حاضر هم گزینه بعدی نخست وزیری بستگی به نظر احزاب این کشور دارد.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به سیستم حاکم بر عراق و جامعه قومی قبیله ای که بر کشورهای عربی حاکم است، آیا امکان تشکیل یک کابینه مستقل در این کشور وجود دارد یا خیر، توضیح داد: به عقیده من برای تشکیل یک کابینه مستقل در عراق باید تلاش های فراوانی در راستای ایجاد تفاهم انجام شود؛ در هر صورت این مسیر بدون مشکل نخواهد بود.


بیشتر بخوانید: تشکیل کابینه عراق در گرو تعامل میان احزاب


محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف به تشکیل کابینه در عراق بامداد دوشنبه در نامه‌ای رسمی و نیز یک سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد از تشکیل کابینه دولت انصراف می‌دهد؛ او ماه پیش در نامه ای به رئیس جمهور این کشور اظهار کرده بود در جریان مذاکرات برای تشکیل کابینه «با چالش‌ها و مسائلی روبه‌رو شده که هیچ ارتباطی با منافع ملی ندارند».

بنابر گفته های علاوی پارلمان عراق، دو بار پی‌در‌پی به حد نصاب نرسید تا در مورد اعضای کابینه رای‌گیری شود همچنین، نامه استعفا علاوی بلافاصله توسط برهم صالح پذیرفته شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.