سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت مراسم عماری آرایی شهرستان بشرویه در میراث معنوی کشور

مراسم عماری آرایی شهرستان بشرویه با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مراسم عماری وَرپوشِم یا همان عماری آرایی یکی از مراسم و آئین‌های سنتی شهرستان بشرویه است که توسط بانوان اجرا می‌شود.

او افزود: عمار، صندوق مانندی است که برای نشستن سوار، برروی پشت شتر یا فیل می‌گذارند و به آن محمل و هودج هم می‌گویند.

برآبادی با بیان اینکه مراسم عماری آرایی از قدیم الایام اجرا می‌شده است و قدمت آن به بیش از صد سال می‌رسد، بیان کرد: این مراسم توسط بانوان در روز اول ماه محرم و در محل سرای سرکه که از بنا‌های تاریخی شهرستان بشرویه است، برگزار می‌شود.

افزود: قبل از شروع مراسم سوگواری و خواندن دعا، به عنوان مقدمه، آئین وَرپوشی عماری یا همان پوشاندن عماری به وسیله پارچه، انجام می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: اسکلت عماری برای استحکام و دوام بیشتر از چوب درخت چنار یا گردو درست می‌شود.

بانوان با پارچه‌هایی که مخصوص همین کار است و توسط مردم به عنوان نذر اهدا می‌شود، عماری را می‌پوشانند و به وسیله نخ و سوزن می‌دوزند.

قسمت بالای اسکلت عماری، دارای زاویه‌ای است که این زاویه نمادی از خمیدگی حضرت زینب (س) در مصیبت امام حسین (ع) است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان عنوان کرد: بانوان، ۱۴ چادر در رنگ‌ها و نقش‌های مختلف به نیت ۱۴ معصوم بر روی اسکلت عماری می‌اندازند و اطراف آن را با سوزن و نخ می‌دوزند و بعد از این مرحله، ۱۲ آینه به نیت و نماد ۱۲ امام، در جلوی عماری نصب می‌کنند.

آئین عماری آرایی با شماره ۲۰۶۳، بیست و نهم بهمن امسال در فهرست آثار معنوی کشور ثبت شد.

انتهای پیام/ ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.