سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از تخت سرتشتک تا هنزا بهشتی برین در رابر

رابر به علت وجود چشمه سار‌ها ، کوهستانی و همجوار بودن با مناطق گرمسیری از دیرباز مورد توجه همه بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،محسن فیروزی، نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان رابر گفت: منطقه کوهستانی، شهرستان رابر سرشار از دیدنی‌های طبیعی، باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی است ، این شهر از تنوع خاصی برخوردار بوده و با سلیقه‌های مختلف سازگار است به گونه‌ای که رضایت هر کس را با هر علاقه‌ای تامین می‌کند.

او افزود: شهرستان رابربه دلیل استقرار در محدوده کوهستانی، آب و هوایی مطبوع ، مناظر و چشم‌انداز‌های زیبا و دلپذیری دارد.

فیروزی تصریح کرد:شهرستان رابر در فاصله ۱۷۰ کیلومتری جنوب غربی  مرکز استان قرار دارد ، جمعیت شهرستان رابر۳۴ هزار نفر است و اقلیم آب و هوایی خنک و معتدل دارد ، تاریخ این شهرستان بدلیل واقع شدن در سرشاخه‌های حوزه فرهنگی هلیل رود به هزاره سوم قبل از میلاد می‌رسد.

او گفت: رابر بی شک یکی از زیباترین شهرستان‌های استان کرمان محسوب می‌شود و به واسطه شرایط اقلیمی و قرار گرفتن در مناطق مرتفع استان ، بیشترین مقدار بارش‌ را دارد.

فیروزی گفت:پوشش انبوه مرتع، جنگل ، مناطق روستایی و کشاورزی جای جای آن را محصور زیبایی خود کرده است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان رابر گفت:امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا پیش بینی می‌شود گردشگر چندانی به این شهرستان مسافرت نکند.

فیروزی افزود:این شهرستان تحت تاثیر ارتفاعات بلند رشته کوه‌های هزار، لاله زار، کوه شاه، چهرن، بهر آسمان می باشد که ارتفاع این  قله‌ها بالای ۴ هزار متر است.

او تصریح کرد:آبشار‌ها، دره‌ها، چمنزار‌ها، چشمه سار‌ها، جنگل‌ها، حیات وحش و قله‌های بزرگ شکوه خاصی به این شهرستان بخشیده است.

فیروزی بیان داشت:این شهرستان در نیمه دوم سال شاهد جمعیت عظیمی از عشایر استان که از مناطق جنوبی به سوی ارتفاعات کوچ می‌کنند.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان رابر ایل سلیمانی، کچیمی، امیری، شمس الدینی، سبز بلوچ را از ایل‌های این شهرستان نام برد و اظهار داشت:سیاه چادر‌ها، گله‌های بزرگ دام، صنایع دستی و جمعیت عشایر برای هر عابر و گردشگری در این شهرستان جذاب است.

او به صنایع دستی این شهرستان اشاره کرد و گفت:بافت انواع گلیم سه کار، گلیم ساده، انواع پته، جاجیم، نمد مالی، چادرشب دوزی، خراطی چوب از مهمترین صنایع دستی این شهرستان است.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان رابر گفت: عسل، گردو، کشک، روغن، کره و گیاهان دارویی نظیر آویشن، آلاله، زیره، اسفناج کوهی، از مهمترین محصولات طبیعی این شهرستان است.

مناطق عمده گردشگری این شهرستان

فیروزی ،اسکر، گلی اسکر، تذرج، گردو دره کار، چشمه عروس، چهرن، باغات باقرآباد، گنجان، روستای پله کانی سیه بنوئیه، جنگل‌های انبوه بادام کوهی لنگر، سید مرتضی، آبشار آبسرد، بندر سرمشک، بندر هنزا، تخت سرتشتک، رودخانه رودبر، رودخانه هلیل رود، تپه باستانی ننوک، قلعه سنگ تذرج، قلعه اشکان، محوطه باستانی آبگرم گیشگی و برج سرور سلطنه رابر را از مناطق عمده گردشگری این شهرستان اعلام کرد.

تخت سرتشتک تاج زیبای جنوب شرق

فیروزی گفت:تخت سرتشتک سرزمینی همواربا قله‌هایی زیبا وپوشیده از چمن زار است که چشم هر بیننده ای را به این سمت و سوی سوق می‌دهد.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان رابر افزود:ارتفاع این منطقه  به ۳ هزار و ۶۰۰متر از سطح دریا که از مرتفع‌ترین نقاط استان محسوب می‌شود .

فیروزی عنوان داشت:این منطقه یکی از جلوه‌های مناطق کوهستانی است و این سرزمین تا جایی که چشم کار می‌کند پوشیده از چمن زار است.

او گفت:به دلیل سرمای شدید این منطقه خالی از سکنه است فقط در ماه‌های گرم سال دارای سکنه است.

هنزاء رابر بهشتی برین در جنوب شرقی کرمان

فیروزی گفت:این بخش در ۲۰ کیلومتری شرق شهر رابر و در نزدیکی شهر جیرفت و در حاشیه رودخانه هنزاء و انبوه درختان سردسیری به خصوص درختان تنومند انبوه گردو قرار دارد که وسعت دل انگیزی به این منطقه داده است.

او عنوان داشت:علاوه بر این کوچه‌ها و رودخانه هنزاء بافت سکوی قدیمی و شیب دار دارد .

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در شهرستان رابر گفت: امامزاده سید مرتضی، سید ابوطالب هنزاء، جوان یکه در روستای کهنوج گرونوئیه، شاه مرتضی، امامزاده سید مرتضی ،سید عبدالله روستای سرغشک، امامزاده سید ابوالقاسم لنگر و پیر بابا شاهی از امامزاده‌های مشهور این شهرستان هستند.

فیروزی گفت:امامزاده سید مرتضی در ۲۵ کیلومتری جنوب شرق رابر واقع شده است و چشمه‌های جوشان، باغ‌های گردو، جنگل‌های بنه و بادام کوهی صفای خاصی در این امامزاده به وجود آورده است.

آبشار چهرن یکی دیگر از مناطق دیدنی رابر

فیروزی گفت:چهرن یکی از جاذبه‌های بی بدیل، زیبا و بکر شهرستان رابر است ، این منطقه پوشیده از درختان گردو، زردآلو، صنوبر، چشمه و چمنزار می باشد که  در مسیر رودخانه واقع است.

او بیان داشت:چشمه عروس نام زیبای آن بر گرفته از زیبایی‌های است که تحت تاثیر جلوه‌های حضور آب خصوصا چشمه سار‌ها و رودخانه‌ها ایجاد شده.

نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی، و گردشگری شهرستان رابر درختان گردو، زردآلو، آلبالو، هلو، شلیل، گلابی، سیب و انگور را از مهمترین درختان میوه این شهرستان عنوان کرد.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.