سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دومین پرونده فساد اقتصادی پس از بابک زنجانی روی میز قاضی صلواتی

پرونده فساد کلان ۱۶ هزار میلیارد تومانی گروه عظام به عنوان دومین پرونده فساد کلان اقتصادی مورد رسیدگی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پای پرونده ۱۶ هزار میلیارد تومانی عباس ایروانی مدیر گروه خودروسازی عظام هم به شعبه ۴ دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی باز شد.

عباس ایروانی که پیش از این به اتهام افساد فی الارض در پرونده واردات غیر مجاز قطعات خودرو و گاز سوز نشان دادن قطعات بنزین سوز تحت محاکمه قرار گرفته بود، بار دیگر برای پرونده کلان فساد اقتصادی پای میز محاکمه آمد.

حجم فساد مالی این پرونده ۱۵ هزار و ۷۵۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۲۸ تومان است و پس از پرونده فساد بابک زنجانی، دومین پرونده بزرگ و کلان فساد اقتصادی کشور به شمار می‌رود.

در حال حاضر عباس ایروانی دو پرونده باز در شعبه چهارم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی دارد و اتهامات او در پرونده قاچاق قطعات خودرو، افساد فی الارض، پرداخت رشوه، جعل اسناد و استفاده از اسناد معجول است.

در پرونده قاچاق قطعات خودرو در کنار عباس ایروانی، نام متهمان دیگری همچون امیر رضا رفیعی، مرتضی روغنی‌ها، حامد خاتمی پور، علی کرم نیا، حسن صمدیان و مهدی شهابی به عنوان متهمان پرونده دیده می‌شود. 

متهم ۱۶ هزار میلیارد تومانی قصد خارج کردن اسناد خود را داشت

این گروه برای پرداخت تعرفه کمتر و دور زدن گمرک اقدام به پرداخت رشوه به ترخیص کاران گمرک کرده بودند و با جعل مهر و سربرگ شرکت‌های خارجی قاچاق سازمان یافته‌ای را انجام دادند، اما علاوه بر این اقدام و پرونده برای گروه عظام خودرو، پرونده جدید دیگری در دادگاه باز شده است.

بر اساس کیفرخواست صادره عباس ایروانی حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان فساد کلان اقتصادی انجام داده و به ۶ بانک ملت، مسکن، سپه، صادرات، توسعه صادرات و ملی بدهی‌های کلان بانکی دارد و  بر اساس کیفرخواست صادره علیه ایروانی او  رهبری گروه را برعهده داشته و با پرداخت رشوه‌های کلان قصد خارج کردن اسناد علیه خود از سازمان استاندارد را داشته است، به همین دلیل مبلغ ۵۰ میلیون تومان از طریق تیم او به دو تن از کارمندان سازمان استاندارد داده شده است.

این متهم از بانک های مختلف بدون وثیقه و اعتبار سنجی برای واردات قطعات خودرو تسهیلات کلان گرفته و این تسهیلات را پرداخت نکرده است. البته از آنجایی که وثیقه ای برای اعطای تسهیلات دریافت نشده صوری بودن فاکتورهای واردات قطعات خودرو که به بانک ارائه شده محرز است.

حسب گزارشات موجود این متهم به ۶ بانک بدهی دارد؛ به بانک مسکن به میزان ۴۷۵ میلیون و ۲۴۴ هزار و ۲۰۲ درهم امارات، به بانک ملی به میزان ۳۷۱ میلیون و ۲۸۶ هزار و ۶۵۹ درهم امارات و ۲ هزار و ۲۱۶ میلیون و ۸۲۰ هزار ریال، به بانک صادرات به میزان ۶۳۹ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۹۴۲ درهم، به بانک توسعه صادرات به میزان ۱۵۷ میلیارد و ۹۶۳ میلیون و ۸۲۵ هزار و ۱۴۵ ریال و ۱۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۴۶۳ یورو، به بانک سپه به میزان ۳۲ میلیون و ۸۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار به بانک ملت به میزان ۱۶ میلیون و ۱۶۹ هزار و ۲۱۸ دلار بدهکار است.
علاوه بر آن این متهم به جعل در ۳۶ فقره گواهی بازرسی جعلی و ۶۹ فقره بارنامه جعلی متهم است.

ایروانی با سوء استفاده از نفوذ خود قصد کسب منفعت کلان را داشته، بر همین اساس ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی به بانک‌ها وارد کرده است، در حالی که اموال او هم اکنون ۸ هزار میلیارد تومان است و از همین رو اموالش کفاف پرداخت بدهی‌های او را نمی‌دهد.

هیچ کالایی در ازای دریافت تسهیلات وارد کشور نشده است 

در این پرونده که دومین پرونده کلان اقتصادی کشور است، رد پای افراد دیگری هم دیده شده و قدرت‌الله شریفی مدیر عامل وقت بانک مسکن یکی از آن افراد است.

ایروانی برای دریافت تسهیلات از این بانک پول کلان دریافت کرده و قصد واردات کالا را داشته، اما هیچ کالایی وارد نشده و صوری بودن فاکتورهای واردات محرز است.

البته علاوه بر تغییر نام متهمان و عنوان این دو پرونده، وکیل عباس ایروانی هم تغییر یافت و در پرونده قاچاق قطعات خودرو وکیل او مدیر خراسانی بود، اما در این پرونده وکیل او دبیر دریا بیگی است.

پرونده قاچاق قطعات خودرو عباس ایروانی از شهریور ماه تا اواسط آبان ماه در ۶ جلسه برگزار شد و هنوز رسیدگی به آن ادامه دارد و دومین پرونده ایروانی هم از اسفند امسال آغاز شده و تاکنون ۲ جلسه آن برگزار شده و باید دید که نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها چه حکمی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
مونا
۲۱:۲۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
خداقوت قاضی، علی یارت، دست حق نگهدارت
۱۹:۴۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
۲میلیون اوراق خریدم برای خریده خانه ضامن وکثراز حقوق و..در ساله ۹۰از من گرفتن جالبه امروز برام ۸/اسفنده برام پیامک امده برای ۱۸۰ هزار تومان رفتن سراغه ضامن ومن هنوز بدهکارم تا ساله ۱۴۰۰ نمیدونم بامن برای ۲میلیون اینکارو میکنن بعداین آقایون چطوری این همه وام بدونه وسیغه داده میشود .من وامثاله من چقدر سود باید بدیم؟!! به خودتون بیایید
جاسم داغری
۱۹:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
همین تیب ها (ظاهر ریا کارانه)
کشور را نابود کرد!!!!
همین اشخاص اگه خوب تحقیق بشه مهره های MI6 و MI7 از آب در میان!!!!!!
پس برحذر باشید و باشیم ای مردم!!!!
وطنم
۱۹:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
اینها چرا تموم نمیشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۸:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
سوال دارم! مگه اینا کین که مثل آب خوردن با پول بازی میکنن و مگه درآمد ایران فقط مال این هاست؟ و کو اشد مجازات؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۷:۰۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
فقط اعدام کار ساز است
میثم
۱۶:۵۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
بابامایه وام میخوایم بگیریم یک ساله نمیتونیم ضامن پیداکنیم بازنشستگان که فقط برای فرزندان خود نیروهای مسلح فقط اقوام درجه یک پس وام بانک هاروبرداریدکسی نمیتون وام بگیره ایناچجوری اختلاس میکنن وام میگیرن بدون ضامن خدافقط خودت کمک کن
محمد رضا
۱۶:۰۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
بنظر من رئیس قوه قضایی پیشین اقای لاریجانی باید همراه با این اقایان محاکمه شود که اجازه چنین کاری را فراهم کرده و رسیدگی نکرده. چطور می شود که اقای رئیسی دیر آمده ولی زود این فساد ها را کشف کرده؟. حضرت علی فرموده اگر در شهری فقیری دیدی بدان که حاکم ومسئولآن در آن شهر فاسد می باشند.حال اگر در شهری اختلاس گری دیدی ببین اوضاع مسئول در آن شهر در چه وضعی است
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
آقای رییسی ده سال رییس سازمان بازرسی ده سال معاون او قوه قضاییه یکی دوسال دادستان کل کشور بود ه اند در طول ۴۱گذشته پای ثابت قوه قضائیه بوده اند فقط دوسال در استان قدس بوده بیشتر از همه می‌توانستند خبر اینهمه فساد داشته باشند وبه قول خودشان اینهمه فساد برای امروز و دیروز نیست
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
آب ازسرچشمه گل آلوده درست هم نمیشه
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
همین که اعدامش کنید برای ما کافيست
علیرضا
۱۴:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
۱ - برگرداندن وام‌های ریالی با احتساب تورم و ارزش روز اخذ وام
۲ - برگرداندن وام‌های ارزی به صورت ارز
۳ - برگرداندن کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی که در قالب به اصطلاح خصوصی سازی به ثمن بخس تصاحب کرده‌است به دولت.
Googool
۱۴:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
صبر داشته باشید . مقاومت کنید . جادار باشید که خدا با شماست
ماشالله جادارین
هم وطن
۱۴:۰۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
بازنشسته سی سال زحمت کشیده ،کارگر اسمش باخودشه ،اونوقت نوبخت ونمایندها و مربوطه ها برا افزایش یا همسانسازی جانشان بالا میاد، بعد عباس ایروانی ۱۶ هزار میلیارد دزدیده ،همین
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
مرگ بر مفسدین
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
مرگ بر مفسدین
ناشناس
۱۳:۵۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
مرگ بر مفسدین
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
باید پدر اون مسئولان بانک و کارمندان گمرک و دست اندرکارانی که مجال جرم و خیانت به بیتالمال رو به این از خدا بی خبرها میدهند در بیارن .
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
بیت المال شده بیت الحال.لطفا یک سری هم به سازمان نظام دامپزشکی البرز بزنید ببینید چطور عمل میکنن با مردم و به جای ایجاد اشتغال با زندگی مردم بازی میکنن و ....
م
۱۳:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
چرا شفافیت در این زمینه نیست؟؟
ناشناس
۱۴:۰۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
اعدام اعدام اعدام کوچکترین مجازات این........
مجید
۱۱:۳۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
بابک زنجانی چی شد ؟که این بشه فقط پرونده ها روی میزه
حسن اسماعیلی
۱۱:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
با سلام بهترین راه مبارزه با فسادها ی اینچنینی و احتکار و گران فروشی زیان بار برای مملکت و افزایش نرخهای ناگهانی به خود خدا قسم اعدام فوری و ضبط اموال مسببین و عاملان است و لا غیر
اگر مسئولین خودشون با اینها همدست نیستند با برخورد جدی با اولین موارد خود بهخود مملکت درست میشه.
بی غم
۱۱:۱۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
این همه پول به چه درد آدم می خورد غیر از حمال پول چیز دیگری نمی شود گفت.
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
از ۱۵ هزار و ۷۵۳ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۴۲۸ تومان ، همین 428 تومان بدن بنده حقیر راضی میشم خدایی
رضا خجسته
۱۱:۰۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
برای وام 5 میلیونی از یک بانک 2 ضامن حتما کارمند،100تا فرم تعهد و......اخرش هم ادم پشیمون میشه.خیلی جالبه قانون برای همه یک جور اجرا میشه .
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
لطفا ویروس کرونا رو به اینها منتقل کنید و یا اینکه آزمایش واکسن را روی اینها انجام بدبد. ممنون
سید مرتضی علوی
۱۰:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
با سلام

خدا ار سر تقصیراتتون نگذره. بنده یه فوق لیسانس و لیسانس ازاد دارم 38 سالمه ن ازدواج کردم و ن خونه ماشینی دارم . به امام حسین قسم خونواده هایی رو میشناسم که نون واسه خوردن ندارن
به والله بیت المال امانت خداست ای کاش از امامان معصوم درس زندگی کردن / قناعت / شرافت / یاد میگرفتن مسولیین کشور/ اللهم عجل لولیک الحجه بن الحسن
وطنم
۱۹:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
گفتنش راحته ... من چند بار در وضعیت پول خوب گرفتار شدم ولی نگفتم که این پول حق منه.. آیا شماها این جمله رو نمیگید که دارم زحمت میکشم و حق منه، این پول برای آقازاده ها پول توجیبیه، کی به کیه، قیمت اجناس 3 برابر شده پس حقمه، ماشین شده 60 میلیون پس حقمه... آیا خودت از این سوالات میگذری؟ الان کسایی هستن که برای یک ساعت 1 تومن میگیرن.. آیا حقشونه؟ میگه یارو داره، میده. من راضی اونم راضی. خودتو مقایسه کن.
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
اولین فردی که گرفته شد اگه با خفت تمام اعدام میشد کسی جرات تکرار نداشت ...ما هم منتظر افزایش صد تومانی حقوق
احمدی
۱۳:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
خفت ؟؟؟؟؟!! عزیز من حتی چهرشونم نشون نمیدن و شطرنجی میکن یا... که نکنه خدای نکرده آبروشون بره !! البته چند مدتی هست که بعضی چهرهها را نشون میدن و خودش جای تقدیر داره !! اما نصافا آقای رئیس هم خوب کار کرد!! خصوصا برخورد با دانه درشتها !! خدا بهش اجر بده !!
ناشناس
۱۰:۳۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
آقای ریئسی مردم امیدشان به شماست.با اختلاسگران محتکران.....به صورت جدی برخوردواعدام علنی باشه لطفا.
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
میگن جلسه ی اول دوم سوم ........ بعد میگن آقا رفته چطور رفته معلوم نیست
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
همینا بودن دلار رو کردن بیست تومن
ناشناس
۱۰:۰۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
به خدا قسم باید این ها اعدام این کثافتای پست فطرت کثیف باید به سزای اعمالشون برسن
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
این همه پول و مبخوان جکار اخه ؟واس کی واس جی دزدی و اختلاس میکنن؟اخرش که جی بشه؟
کریم
۱۰:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
این زالو صفتان ناپاک و حرام خوار در محضر ملت باید به جرم خیانت و خائین به ملت و وطن و مفسد فی الاعرض محاکمه شوند تا عبرتی باشند برای دیگران چ
ناشناس
۰۹:۵۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
خدا قوت به همه زحمت کشان برای ابادی ایران هر جایی که خدمت میکنند
التماس دعا
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
چرا اینها اعدام نمیشوند.
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
اعدام کنید این ملعونین را
ناشناس
۰۹:۲۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
وقتي قرارگاه همه چي رو مال خود ميكنه از اين چيزام زياد ميشه
چيزي كه عوض داره گله نداره
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
خیلی خیلی جالبه پولی که باید صرف ساخت خانه برای مردم بشه سر از جیب امثال اینها در میاره به نظرتون عجیب نیست وقتی قرآن یک دزدی کوچک را حکم به قطع دست میده حکم اینها اعدام هست با بابک زنجانی ، حسین هدایتی ، دختر مظلوم پدر صنعت و..... چه کردید که با این بکنید نهایت امر میشن شهرام جزایری غیر از این که نیست بخدا دوتاشون رو اعدام کنید اگه کسی دیگه جرات کرد
ناشناس
۰۹:۰۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
ای خدا من میگم چرا توکشورمون اوضاع قاراش میش شده افرادی مثل اینها کشور را ارث پدریه خود حساب کردن.
عبدالحمید
۰۹:۰۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
با توجه به عنایت رئیس محترم قوه قضائیه با مفاسد اقتصادی باید قاطعانه وبا اشد مجازات با شاخه های اصلی ونفوذهای انها برخورد شودبنا نیست عده ای از جان وهمه زندگی جهت حفظ انقلاب ونظام بگذرند وعده ای خیانت کار وبی دین ونفوذی دردرون حاکمیت خون ملت را مکیده وبه عیاشی خود پرداخته وبه کمک دشمن زندگی را برمردم سخت نمایند وفقط اعدام اینها باید سریع تا درسی برای دیگران باشد.
ناشناس
۰۸:۵۷ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
اخر این رسیدگی به این پرونده های فساد که اینقدر تبلیغش را میکنید چه میشود ؟ کدامیک از این سرمایه های عظیم دزدیده شده به بیت المال برگردانده شده است؟
علی
۰۸:۵۲ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
دلیل اینکه طرف مفسداقتصادی هستش ولی با کت وشلوار میاد تو دادکاه چبه اگر آفتابه دزدیه بو که بادستبندوپابند میامد
ناشناس
۰۸:۵۱ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
این خائن حتما با پشتیبانی مدیران سیاسی این کارها رو کرده . چرا نام ونشانی از این افراد و توصیه کننده های این فاسدین در رسانه ها نیست
الف
۰۸:۴۹ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
خدا لعنتت کند ای بی وجدان که اموال بیت المال را به غارت می بری . اتش جانت شود ای بی غیرت که اگه غیرت و شرف داشتی این کار را نمی کرد . ای پست تر از داعش زمان.
بهرام
۰۸:۳۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
تمام اموال این از خدا بی خبرها را مصادره کنید و اعدام کنین فقط اعدام
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
چی میگه یه قانونایی از خودشون در میارن حق کارگرا رو نمیدن چند وقتی کارگر ساعت مزد کار میکنه یعنی همون ساعت بیمه میشه و حقوق بگیره ، چون همه ی شرکتها شدن خصوصی ، ایکاش همون قدر که از کارگر کار بکشه هم حقشو تمام وکمال بده
هادی
۰۸:۰۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
آفرین . سه سال از وام ازدواجمون گذشت 3 میلیون میدادن سال93 گفتن گذشته بروبابا
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
علاوه براعدام مفسدان اقتصادی باید مدیرعامل یارئیس شعبه بانک که بدون وثیقه کافی تسهیلات پرداخت کرده اند اعدام شوند .مردم به انقلاب بدبین شده اند باید بخاطر شهدا بخاطر رضای خدا وشادی روح شهید سلیمانی انقلابی برخوردشود.
مونا
۰۸:۰۳ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
چه علفهای هرزی به دور اقتصاد ما پیچیدند، آه قشر مستضعف و فقیر رهایتان نخواهد کرد و تا قیامت خواهید سوخت
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۸ اسفند ۱۳۹۸
وا هنو اعدام نشده چرا