سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پاسخ به صلای «أین الرجبیون»

ماه رجب یکی از پرفضیلت‌ترین ماه‌های سال است و استجابت دعا و آمرزش در این ماه، با نیایش به درگاه پروردگار، بیش از ماه‌های دیگر ممکن می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در روایتی از رسول خدا (ص) نقل شده است که فرمود: «ماه رجب، ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است. از آن حضرت سؤال شد: این که گفتید ماه رجب، ماه خداست، چه معنا دارد؟ پیامبرخدا (ص) فرمود:، زیرا ماه رجب، ماه آمرزش و مخصوص مغفرت است ... در این ماه، خداوند اولیا و محبانش را مورد آمرزش قرار می‌دهد و توبه آن‌ها را می‌پذیرد و آنان را از دشمنانشان می‌رهاند.»

رجب؛ ماه روزه و استغفار
پیامبر اکرم (ص) در ادامه این حدیث مبارک می‌فرماید: «هر که تمام این ماه را روزه بدارد، سه چیز از خدایش دریافت می‌کند؛ اول آمرزش برای تمام گناهان گذشته‌اش، دوم مصونیتی برای باقی مانده عمر و سوم ایمنی از تشنگی روز قیامت.» از امام صادق (ع) روایت است که رسول‌خدا (ص) فرمود: «ماه رجب، ماه استغفار امت من است؛ پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را «أصب» می‏ گویند، زیرا که رحمت خدا در این ماه بر امت من بسیار فرو می‌ریزد؛ پس بسیار بگویید: «أَسْتَغْفِرُ ا... وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ».

روزه از اعمال پرفضیلت ماه رجب است. از امام کاظم (ع) نقل شده است که فرمود: «رجب، نام نهری است در بهشت که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‏‌تر است، کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خداوند متعال از آن رود به او می‏نوشاند» و نیز می‌فرماید: «ماه رجب، ماه بزرگی است که در آن پاداش حسنات چند برابر است و گناهان آدمی در آن آمرزیده می‏ شود. کسی که سه روز در این ماه روزه بگیرد، بهشت برای او واجب می ‏شود.» البته نباید از یاد برد که مقدمه دریافت این فضایل، پرهیز از گناهان و برگردن گرفتن حق‌الناس است و دوام ثواب نیز، مشروط به این عملکرد خواهد بود. از اعمالی که در ایام ماه رجب، انجام آن سفارش شده است، قرائت این دعاست که از حضرت سیدالساجدین (ع) به ما رسیده است: «یَا مَنْ یَمْلِکُ حَوَائِجَ السَّائِلِینَ وَ یَعْلَمُ ضَمِیرَ الصَّامِتِینَ لِکُلِّ مَسْأَلَةٍ مِنْکَ سَمْعٌ حَاضِرٌ وَ جَوَابٌ عَتِیدٌ اللَّهُمَّ وَ مَوَاعِیدُکَ الصَّادقَةُ وَ أَیَادیکَ الْفَاضِلَةُ وَ رَحْمَتُکَ الْوَاسِعَةُ فَأَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَقْضِیَ حَوَائِجِی لِلدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ» و نیز دعایی از امام صادق (ع) با این مضمون: «خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَی غَیْرِکَ وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلا لَکَ وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلا بکَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبینَ وَ خَیْرُکَ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبینَ وَ فَضْلُکَ مُبَاحٌ لِلسَّائِلِینَ وَ نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصَاکَ وَ حِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ نَاوَاکَ عَادَتُکَ الْإِحْسَانُ إِلَی الْمُسِیئِینَ وَ سَبیلُکَ الْإِبْقَاءُ عَلَی الْمُعْتَدینَ اللَّهُمَّ فَاهْدنِی هُدَی الْمُهْتَدینَ وَ ارْزُقْنِی اجْتِهَادَ الْمُجْتَهِدینَ وَلا تَجْعَلْنِی مِنَ الْغَافِلِینَ الْمُبْعَدینَ وَ اغْفِرْ لِی یَوْمَ الدِّینِ.»

نمازی با حسنات جاودانه
از اعمال بسیار بافضیلت ماه رجب، اقامه نمازی است که مرحوم سید بن طاووس آن را از رسول‌خدا (ص) نقل کرده است: «هر کس در روز جمعه ماه رجب، مابین نماز ظهر و عصر، چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت «حمد» یک مرتبه و «آیة الکرسی» هفت مرتبه و «قل هو ا... احد» پنج مرتبه بخواند و سپس ۱۰ مرتبه بگوید أَسْتَغْفِرُ ا... الَّذی لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَ أَسْأَلُهُ التَّوْبَةَ، حق تعالی برای او از روزی که این نماز را گزارده تا روزی که بمیرد، هر روز هزار حسنه به او عطا فرماید.» شایسته است که مؤمنان، پس از اقامه هر نماز واجب یومیه، از فضایل دعای «یَا مَنْ أَرْجُوهُ لِکُلِّ خَیْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِّ شَرٍّ» را که از امام صادق (ع) نقل شده است قرائت فرمایند و برای استفاده بیشتر از فضیلت‌های این ماه بزرگ و سراسر رحمت، از دعا‌های مندرج در کتاب‌های معتبر ادعیه، مانند مفاتیح‌الجنان، بهره‌مند شوند.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.