سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت ۱۰ مرکز جهت بررسی موارد مشکوک به کرونا در مشهد

رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ ﮔﻔﺖ: ۱۰ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻬﺖ ﻣﺮاﺟﻌﺎت ﻣﺮدم در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺸﮑﻮک ﺑﻪ ﮐﺮوﻧﺎ در ﻣﺸﻬﺪ ﻓﻌﺎل ﺷﺪه اﺳﺖ.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، ﻣﺤﻤﺪ ﺑﺤﺮﯾﻨﯽ رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ در ﻧﺸﺴتی ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺷﯿﻮع ﮐﺮوﻧﺎ ﮔﻔﺖ: در ﻣﺸﻬﺪ ﺗﻌﺪاد ۱۰ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻬﺖ ﻣﺮاﺟﻌﺎت ﻣﺮدم در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺸﮑﻮک ﺑﻪ ﮐﺮوﻧﺎ ﻓﻌال شده است و ﺗﻮﺻﯿﻪ میﮐﻨﯿﻢ ﻣﺮدم ﻗﺒﻞ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اﻗﺪاﻣﯽ ﺑﺎ ﺗﻠفن ۱۹۰ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎﺷﻨﺪ.

او ادامه داد: ﺳﺎﯾﺰ وﯾﺮوس به ﻣﺮاﺗﺐ ﮐوچک‌تر از ﻣﯿﮑﺮوب ﺑﻮده و به ﺳﺨﺘﯽ دﯾﺪه می‌ﺷﻮد و در یک سال اخیر وﯾﺮوس ﻫﺎی زﯾﺎدی در دﻧﯿﺎ ﻧﻤﺎﯾﺎن ﺷﺪه ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از آﻧﺎن ﮐﺮوﻧﺎ ﺑﻮده اﺳﺖ.

رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ گفت: ﮐﺮوﻧﺎ در ﺷﮑﻞ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻇﺎﻫﺮ ﺷﺪه و آﺧﺮﯾﻦ ﻣورد آن ﮐﻪ ﺑﺤﺚ روز دﻧﯿﺎ ﺑﻮده وﯾﺮوﯾﺲ ﻧﯿﻮ ﮐﺮوﻧﺎ اﺳﺖ ﮐﻪ اﻃﻼﻋات دﻗﯿﻘﯽ از آن وﺟﻮد ﻧﺪارد.

بحرینی ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ در ﺑﯿﻤﺎران ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﺷﺪه در اﯾﺮان ﭘﺘﺮن سی بی سی آﻧﺎن به ﺧﻮﺑﯽ دیده ﻧﺸﺪه اﺳﺖ، افزود: در ﭼﻨﯿﻦ ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی باید در راس ﺑﺎﺷﺪ و به منظور ﻋﺪم ﺗﮑﺜﯿﺮ آﻟودگی‌ها ﺑﺎﯾﺪ ﺳﻔﺮﻫﺎی ﺧﺎرج ﮐﺸﻮر به ﺧﺼﻮص ﭼﯿﻦ ﮐﻨﺴﻞ ﺷﻮد، ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ در داخل ﮐﺸﻮر ﻫﻢ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﺘﻔﺎوت آب و هوایی باید ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻻزم را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ و ﻣﺮاﻗﺐ ﺗﮑﺜﯿﺮ وﯾﺮوس از ﻃﺮق ﻣﺨﺘﻠﻒ باشیم.

او ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﺑﺎ ﺗﻤﻬﯿﺪات وزﯾﺮ ﺑﻬﺪاﺷﺖ، درﻣﺎن و آﻣﻮزش ﭘﺰﺷﮑﯽ، ﻓﺎز اول را ﮐﻪ ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺮزﻫﺎ ﺑﻮد اجرا کردیم و در ﻧﻘﺎط ورودی ﻏﺮﺑﺎلگری ﻫﺎ و ﮐﻨﺘﺮل ﻫﺎی ﻻزم را داﺷﺘﯿﻢ و ﻓﺎز دوم ﻧﯿﺰ ﭘﺲ از ﻣﺜﺒﺖ اﻋﻼم ﺷﺪن ﭼﻨﺪ ﻣﻮرد در ﻗﻢ و دﯾﮕﺮ نقاط ﮐﺸﻮر اﺟﺮا ﺷﺪ و ﺑﺮرﺳﯽ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد در اﮐﺜﺮ اﻓﺮادی ﮐﻪ ﻧﺎقل ﻫﺴﺘﻨﺪ اﺣﺘﻤﺎل ﺑﺮوز آﻟﻮدﮔﯽ ﺑﯿﺶ از ﺳﺎﯾﺮ اﻓﺮاد اﺳﺖ.

رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ گفت: داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ ﺑﺮﻧﺎمه‌های ﻣﻨﻈﻢ و ﻣﺪوﻧﯽ در ﺑﺤﺚ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از ﺷﯿﻮع ﮐﺮوﻧﺎ و ﻣﺒﺎرزه ﺑﺎ آن را در قالب ۱۰ ﺑﻨﺪ اﺟﺮا میﮐﻨﺪ و از ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ اﺣﺴﺎس ﺑﯿﻤﺎری دارﻧﺪ درﺧﻮاﺳﺖ دارﯾﻢ ﮐﻪ از ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ ﺑﻪ ﻣﺮاﮐﺰ درﻣﺎنیﺧﻮدداری ﮐﻨﻨﺪ، چون ممکن است ﻫﻤﯿﻦ ﻣﺮاﺟﻌﻪ در ﻣﺤﯿﻂ آﻟﻮده ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘانی ﺑﺮای آن ﻓﺮد ﺧﻄﺮناک‌تر باشد.

بحرینی ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻫﯿﺠﺎﻧﺎت زﯾﺎدی ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺑﯿﻤﺎری ﮐﺮوﻧﺎ در ﺟﺎﻣﻌﻪ اﯾﺠﺎد ﺷﺪه اﺳﺖ، افزود: ﻋﻘﻞ ﺳﻠﯿﻢ میﮔﻮﯾﺪ در اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﻮارد ﺑﺎﯾﺪ ﺿﻤﻦ ﺣﻔﻆ آراﻣﺶ، ﺗﺮس و اﺿﻄﺮاب را ﮐﻨﺎر ﮔﺬاﺷﺘﻪ و ﺑﻪ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ روش ﻋﻠﻤﯽ ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﯿﻢ؛ در ﺣﺎل حاضر ۷۲ ﻫﺰار و ۳۶۲ ﻣﻮرد ﻣﺮگ بر اﺛﺮ آﻧﻔﻮلانزای ﻓﺼﻠﯽ و از از اﺑﺘﺪای ژاﻧﻮﯾﻪ اﯾﻦ ﻋﺪد به ۲ هزار و ۶۱۹ مورد رسیده ﮐﻪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ ﺑﻮده و از این تعداد ۲ هزار و ۵۹۲ مورد در ﭼﯿﻦ، ۷ ﻣﻮرد در ﮐﺮه ﺟﻨﻮﺑﯽ، ۳ ﻣﻮرد در ﮐشتی مسافربری، ۸ ﻣﻮرد در اﯾﺮان و ﺗﺎﯾﻮان، ﻓﺮاﻧﺴﻪ و دﯾﮕﺮ ﮐﺸﻮر‌ها ﻫﺮﮐﺪام ﯾﮏ ﻣﻮرد ﺑﻮده و اﯾﺮان ﭘﺲ از ﭼﯿﻦ در رﺗﺒﻪ دوم ﻓﻮتی ﻫﺎی ﮐﺮوﻧﺎ در ﺟﻬﺎن ﻗﺮار دارد و ﺑﯿﺸﺘﺮﯾﻦ ﻓوتی‌های ایران ﻧﯿﺰ در ﻗﻢ ﺑﻮده اﺳﺖ.

او ﺗﺼﺮﯾﺢ ﮐﺮد: ﻓﻮتیﻫﺎی ﮐﺮوﻧﺎ ﺑﯿﻦ سنین ۱۴ تا بالای ۸۰ ﺳﺎل ﺑﻮده و ﻫﺮﭼﻘﺪر ﻣﯿﺰان ﺳﻦ ﺑﺎﻻ ﺑﺎﺷﺪ آﻣﺎر ﻓوتیﻫﺎ ﺑﯿﺸﺘﺮمی ﺷﻮد و اﯾﻦ آﻣﺎر در ﺑﯿﻤﺎران ﺗﻨﻔﺴﯽ، ﻗﻠﺒﯽ، ﺳﺮﻃﺎﻧﯽ و ﮐﻠﯿﻮی ﺑﯿﺸﺘﺮ از ﺳﺎﯾﺮ ﺑﯿﻤﺎری ﻫﺎ اﺳﺖ و ﻣﯿﺰان ﻓﻮتیﻫﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺰان ۱۰ ﻣﻮرد ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﺟﻨﺴﯽ ﻧﯿﺰ۱.۷ درﺻﺪ ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ زﻧﺎن و ۸.۳ درصد ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺮدان اﺳﺖ.

رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ گفت: ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ راه ﭘﯿﺸﮕﯿﺮی از اﺑﺘﻼ ﺑﻪ وﯾﺮوس ﮐﺮوﻧﺎ رﻋﺎﯾﺖ ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﻓﺮدی در ﮔﺎم ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻮده و اﮔﺮ فرد به صورت ﻣﺴﺘﻤﺮ دﺳﺖ ﻫﺎی ﺧﻮد را ﺑﺎ آب و ﺻﺎﺑﻮن ﺑﻪ ﻣﺪت ۳۰ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺑﺸﻮﯾﺪ ﻣﺒﺘﻼ ﺑﻪ اﯾﻦ وﯾﺮوس ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و اﮔﺮ آب و ﺻﺎﺑﻮن ﻧﺒﻮد به ﻣﺪت ۲۰ ﺛﺎﻧﯿﻪ ﺑﺎ ﻣﺤﻠﻮل ﺿﺪﻋﻔﻮﻧﯽ ﮐﻨﻨﺪه ﺷﺴﺘﺸﻮ دﻫﺪ؛ ﻫﻤچنین از ﺗﻤﺎس ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ ﺑﺎ اﻓﺮاد و ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺷﺪت ﺧﻮدداری ﮐﺮد.

بحرینی ﺑﺎ ﺑﯿﺎن اﯾﻨﮑﻪ در ﻣﮑان ﻫﺎی زﯾﺎرﺗﯽ، درﻣﺎﻧﯽ و دﯾﮕﺮ اﻣﺎﮐﻦ ﺷﻠﻮغ و ﭘﺮﺗﺮدد ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺮاﻗﺒﺖ ﻻزم را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ، افزود: اﯾﻦ دﻗﺖ ﻧﻈﺮ در اﻣﺎﮐﻦ زﯾﺎرﺗﯽ به ﺧﺼﻮص در ﻣﺎه رﺟﺐ ﮐﻪ اوج ﺣﻀﻮر زاﺋﺮان را دارﯾﻢ ﺑاید ﺑﯿﺸﺘﺮ از دﯾﮕﺮ ﻣﮑان ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ و در ﮔﺎم ﺑﻌﺪ ﻧﯿﺰ ﺑﺎﯾﺪ اﯾﻦ ﻣﺮاﻗبت‌ها را در اﯾﺎم ﺗﻌﻄﯿﻼت ﻧﻮروز۹۹ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﻢ.

او تصریح کرد: در ﻣﺸﻬﺪ ﺗﻌﺪاد ۱۰ ﻣﺮﮐﺰ ﺟﻬﺖ ﻣﺮاﺟﻌﺎت ﻣﺮدم در ﻣﻮاﻗﻊ ﻣﺸﮑﻮک ﺑﻪ ﮐﺮوﻧﺎ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه و ﺗﻮﺻﯿﻪ می‌ﮐﻨﯿﻢ ﻣﺮدم ﻗﺒﻞ از ﻫﺮﮔﻮﻧﻪ اﻗﺪاﻣﯽ ﺑﺎ ﺗلفن ۱۹۰ در ﺗﻤﺎس ﺑﺎﺷﻨﺪ و در اﯾﻦ راﺑﻄﻪ ﯾﮑﯽ دو ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن در ﺣﺎﻟﺖ آﻣﺎده ﺑﺎش ﻫﺴﺘﻨﺪ تا به ﺻﻮرت ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﻪ ﻗﺮﻧﻄﯿﻨﻪ و درﻣﺎن ﺑﯿﻤﺎران ﺑﺎ ﮐﺮونای ﻣﺜﺒﺖ ﺑﭙﺮدازند.

رﺋﯿﺲ داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻣﺸﻬﺪ گفت: ﻣﺎ آﻧﭽﻪ را اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎده می‌ﮔﻮﯾﯿﻢ و اﺟﺎزه ﭘﯿﺸﮕﻮﯾﯽ ﯾﺎ ﭘﯿش بینی ﻧﺪارﯾﻢ و ﻧﺒﺎﯾﺪ به ﮔﻮﻪﻧ‌ای ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﮐﻮﭼﮑﺘﺮﯾﻦ اضطراب، دﻟﻬﺮه و بی اعتمادی اﯾﺠﺎد شود؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﻈﺎرت ﻫﺎی وﯾﮋه ﺷﺒﺎﻧﻪ روزی را در ﮐﻠﯿﻪ ورودی ﻫﺎی زﻣﯿﻨﯽ، رﯾﻠﯽ، ﻫﻮاﯾﯽ و ﻣﺮزی خراسان رضوی دارﯾﻢ و در ﺑﺤﺚ ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﺎﺳﮏ ﻫﻢ داروخانه‌های امام، ۲۲ ﺑﻬﻤﻦ و ﻫﻼل اﺣﻤﺮ را به ﻋﻨﻮان داروﺧانه‌های معین اﻧﺘﺨﺎب ﮐﺮدﯾﻢ.

انتهای پیام// م. ب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.