سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت وگو با باشگاه خبرنگارن جوان؛

خودرو‌ها در سال گذشته چقدر گران شدند؟

زاوه گفت: امسال تغییرات قابل توجهی در تیراژ تولید خودرو و توازن قیمتی بازار رخ داد که قابل تامل است.

فربد زاوه کارشناس خودرو در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت خودرو سازی در سال ۹۸ گفت: وضعیت خودرو در سال ۹۸ به مانند بقیه بخش‌های اقتصاد ایران با بحران ها و چالش‌های اساسی روبه رو بود. واقعیت این است که نحوه مدیریتی که در کل اقتصاد کشور اتفاق افتاده است از جمله صنعت خودرو به قدری بد بوده که شرایط بازارها را را خراب کرده است.

او گفت: تولید خودرو در سال ۹۸ با کاهش تیراژ همراه بوده که شاید نسبت به سال قبل خود وضعیت بهتری داشته باشد اما  نسبت به آمار سال ۹۶ با کاهش شدیدی روبه رو بود و از طرفی قیمت محصول در بازار هم یک افزایشی بالغ بر ۱۰۰ درصد را تجربه کرده است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: در شروع سال ۹۸ محصولات پر فروشی مثل پراید قیمتی نزدیک به ۲۶ یا ۲۷ میلیون تومان داشتند ولی هم اکنون با قیمت ۷۰ میلیون تومان در بازار به فروش می رسند، در این سال تورم  ۱۰۰ درصدی در صنعت خودرو تجربه شد و این تورم بر مردم فشار زیادی را وارد کرد.


بیشتر بخوانید: چرا خودروساز خوبی نیستیم؟ / صنایع خودروسازی جامانده در تولید ملی برتر!


زاوه گفت: جدای از تورمی که بر مردم فشار مالی زیادی وارد کرده است از طرفی ملکیت سندها به اعطای تسهیلات بی بازگشت که مکررا این اتفاق افتاده است به تشدید تورم در کل اقتصاد ایران دامن می‌زند .

این کارشناس خودرو در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مشکلات تولیدی خودرو در سال ۹۸ چگونه بوده است؟ گفت: اصلی ترین مشکل این بوده است که تلاش ها بر این مورد تمرکز شده بود که همه قطعات خودرو  در داخل  تولید شود، به عبارتی نهضت داخلی سازی خود مانع اصلی تولید شده است این که تلاش شده بود همه چیز را در داخل تولید کنند موجب کاهش تولید شده است.

او اظهار کرد: صنعت خودرو سازی در حوزه تامین هم دچار  معضلاتی بزرگی شده است وزارت صنعت جلوی تامین ثلث های مختلف واردات را گرفته است و تلاش می کند محصولات خود را در داخل تامین کند و این کار در کوتاه مدت میسر نمی‌شود و باعث آشفتگی بازار می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: خودروسازی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بهبود خاصی پیدا نکرده است اما نسبت به سال ۹۶ صنایع خودرو سازی سقوط کرده است، پیش بینی می‌شود که برای سال ۹۹ این شرایط همچنان باقی خواهد ماند و بهبودی حاصل نمی‌شود زیرا جهت‌گیری سیاست‌هایی که دولت در حوزه مدیریت اقتصاد کشور دارد، برنامه های نا مناسبی است و همچنان در سال ۹۹ شاهد افزایش تورم و قیمت در صنعت خودروسازی خواهیم بود و احتمالا شرایط تولید هم به وضع مطلوبی نرسد.

کاهش هزینه‌های دولت به جای افزایش درآمدها راه‌حلی برای بهبود وضعیت اقصادی

زاوه در پایان گفت: به عقیده من بهترین راهکار برای بهبود وضعیت خودروسازی گفت: تغییر پارادایم های اقتصادی و سیاسی کشور در این زمینه  است؛  تنها راه این است که دولت تلاش کند در وهله اول هزینه های خود را بشدت کاهش دهد نه اینکه با چاپ پول و گرفتن مالیات درآمدهای خود را زیاد کند. همچنین در  بازار ها دخالتی نکند و واردات خودرو را به عنوان مسکن های کوتاه مدت آزاد کند و اجاز بدهد فضای کشور بدون دخالت دولت به یک فرآیند آرامشی برسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
مالیات ها رو کم کنین رو خودرو مثل کشورهای دیگه ، دروازه های گمرک باز کنین مثل کشورهای دیگه ، اون موقع بیایین صحبت از رقابت سالم بزنین .
پول زور نمیخوام بدم به خودرو ساز و مهم نیست گرون میشه یا نه