مدتی است شاهد بحران هایی در حوزه خودرو هستیم به نحوی که قیمت این کالا به شدت افزایش داشته و باعث بروز نارضایتی مردم نیز شده است. به گفته کارشناسان صنعت خودرو علت های مختلفی برای افزایش قیمت خودرو وجود دارد که اصلی ترین آن عرضه نکردن خودرو توسط خودروسازان است. علاوه بر این کارشناسان صنعت خودرو عدم ترخیص خودرو را از دیگر دلایل افزایش قیمت خودرو می دانند. برای واردات خودرو باید سامانه ثبت سفارش نیز باز شود که در این صورت شاهد کاهش بحرانها خواهیم بود.
چندی پیش روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کل کشور اعلام کرد که با هماهنگی وزارت صمت، خودروهای دپو شده در منطقه آزاد اروند و هزار و ۴۸ خودرویی که همه حقوق و عوارض آن پرداخت شده به سرعت ترخیص میشود، اما در عین حال تاکید کرده که باید برای بقیه خودروها مراحل ثبت سفارش از طریق وزارت صمت انجام شود که این موضوع زمان برخواهد بود.
او اظهار امیدواری کرده که با ورود رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک، تا سه ماه آینده همه پنج هزار و ۱۰۸ خودرو مانده در گمرک، تعیین تکلیف شود.
بیشتربخوانید: ارز برای ترخیص خودروهای وارداتی نمیدهیم/ سود سپرده بانکی تغییر نمیکند/ حذف چهارصفر از پول ملی ۳ سال زمان میبرد
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای ترخیص خودروهای دپو شده نیاز است که وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت وارد عمل شوند اما متاسفانه هیچگونه همکاری نمی کنند.
او بیان کرد: ۲ سال است که از دپو خودروهای گمرکی می گذرد و هم اکنون اجازه ترخیص هیچ خودرویی صادر نشده است. به دلیل عدم همکاری نهادهای مرتبط این موضوع همواره به تاخیر میافتد این در حالیست که بدون شک هرگونه تاخیر در اجرای این مصوبه، کار را دشوارتر میکند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: قرار بر این بود که هزار و ۴۸ خودرو ترخیص شوند و گواهینامه گمرکی گرفته بودند اما متاسفانه در برابر ترخیص این خودروها مقاومت می شود در حالی که این سرمایههای مردمی است که در گمرکات دپو شده است.
دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با تاکید بر اینکه باید اقداماتی از سوی دولت برای بهبودی شرایط انجام شود، گفت: به دلیل درج برخی از اخبار مبنی بر واردات دوباره خودروهای لوکس، مصوبه ترخیص خودروهای دپویی با موانعی مواجه شده است.
کاظم نیکخواه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار خودرو دچار تحرکاتی شده است که بیشتر ناشی از بازار سرمایه است، گفت: تحرکات بازار خودرو در حد بازار کالا نیست و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.
این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه ارزش سهام شرکتهای صنعتی کشور در حال بالا رفتن است، ادامه داد: علت بالا رفتن آن وجود برخی مسائل اقتصاد کلان است. در حال حاضر یک بازار سرمایهای وجود دارد که نگران آینده است و ترجیح میدهد هر چه سریعتر پولی را که در اختیار دارد تبدیل به کالا (خودرو) کند، هر چقدر تقاضا برای این موضوع بالاتر برود قیمت افزایش مییابد.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: عدم ترخیص خودروهای دپو شده از دیگر علل افزایش قیمت خودرو است. اکنون بیش از ۲ سال است که خودورهایی در گمرکات مانده است و اجازه ترخیص آنها صادر نشده است در صورتی که اگر دولت اجازه ترخیص آنها را صادر کند احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد.
نیکخواه بیان کرد: بازیگران بازار خودرو عوامل افزایش قیمت را به خوبی میدانند در حال حاضر صنعت خودرو در حداکثر ظرفیت تولید قرار دارد و یک بازیگر فعال در این حوزه به خوبی این موضوع را میداند و هر چه دولتمردان وعده افزایش عرضه میدهند میداند که این قابلیت حداقل طی ۲ تا سه ماه آینده وجود ندارد.
او با بیان اینکه سیاستهایی که سیاستمداران طی ۲ سال اخیر اجرا کردند موجب بهم ریختگی بازار شد، افزود: طی این مدت تمرکز سیاستمداران بر کنترل بازار بود و به ازای آن ضربات مهلکی به صنعت خودرو زدند که منجر به زیان چندین هزار میلیاردی صنعت خودرو و این صنعت تبدیل به یک صنعت زیانده شد، از طرفی وعده ثبات قیمت دادند و همزمان خودروسازی و بازار را با هم نابود کردند.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه دولت باید به تولید خودرو توجه ویژه ای داشته باشد، گفت: باید قیمت خودروساز آزاد شود، حتی به بهای بیشتر شدن قیمت پراید که در بازار فعلی هم در حال اتفاق افتادن است، هر اتفاقی برای قیمتها بیفتد درآمد آن به صنعت خودرو میرود و چرخ صنعت به گردش در میآید و صنعتی را خواهیم داشت که در حال رشد و برطرف کرن مشکلات آن است.
نیکخواه با بیان اینکه باید اجازه داد صنعت خودرو نفس بکشد، گفت: برای کاهش قیمت خودرو نیاز است تا در بلند مدت این صنعت نفس عمیق بکشد که در صورت سود دهی در سیستم مولد قرار میگیرد و تحت کنترل خواهد بود اما در وضعیت فعلی همه سودها به جیب دلالان و بخش ناپیدا اقتصاد میرود و کنترلی روی آن نیست.
این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه با آزاد شدن قیمت ها، دلالان از صحنه خارج میشوند، تولید تقویت شده و میتوان بازار را کنترل کرد، گفت: بازار خودرو هم اکنون در حال نوسانات زیادی است که نیاز دارد مسئولان وارد این بازار شوند تا این التهابات کاهش یابد.
این روند در حالیست که پیش از این نیز وزیر اقتصاد با ارایه پیشنهادی خواستار ترخیص همه این خودروها از گمرکات شد، اما وزیر صمت بنابه دلایل نامعلوم از اجرایی شدن این پیشنهاد استقبال نکرد که در نهایت با دستور و مصوبه هیات وزیران، مصوبه ترخیص خودروهای دپویی تمدید شد که بدون شک این مصوبه لازم الاجرا است، اما از آن جا که نهاد اجرایی این امر، وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت هستند، در حال حاضر کارشکنیهایی دیده میشود که کار را به تاخیر انداخته است. حال باید دید با ورود وزارت اقتصاد و گمرک این گره چگونه باز خواهد شد؟
انتهای پیام/
قیمت خودرو داخلی پاین میاد
چرا قوقضاعیه اجرای نمیکند
به خاطر این که کلی ماشین در راه و بر روی کشتی هاست و جا برای آنها و ماشین های بعدی باز بشه