او افزود: در ۲۰ سال گذشته تمامی مقررات ملی سازمان نظام مهندسی بدون هیچ تغییری باقی مانده که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد برای حوزه مهندسی کشور شده است.
او ادامه داد: به عقیده بنده باید مقررات بینالمللی در حوزه مهندسی کشور جایگزین مقررات ملی شود و این اقدام هم در آینده نزدیک در دستور کار قرار خواهد گرفت.
رییس سازمان نظام مهندسی کشور یکی از مهمترین برنامه های سازمان نظام مهندسی را افزایش اشتغال فارغ التحصیلان مهندسی کشور در هفت رشته ساختمانی عنوان کرد و گفت: ۷۰۰ هزار نفر جمعیت مهندسان در هفت رشته ساختمانی در کشور است ولی متاسفانه از این تعداد تنها برای ۱۰۰ هزار نفر فرصت شغلی تعریف شده است که باید این موضوع هر چه سریعتر وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی پیگیری شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور یادآور شد: ۶۰۰ هزار نفر مهندس بدون تعریف شغلی در کشور هستند که اکثر آنها در بخش های دیگری که به رشته آنها مرتبط نیست فعالیت میکند و این موضوع برای جامعه مهندسی کشور بسیار دشوار است و این اقدامات باید به گونهای باشد که علاوه بر آن که صد هزار نفر در این حوزه مشغول هستند باید نحوه توزیع اشتغال به گونهای باشد که بتوانیم در تمامی رشته های مهندسی از جمله برق مکانیک معماری این افراد حضور داشته باشند.
خرم با بیان اینکه ایجاد بخش و معاونت مشترک با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه استارتاپ ها در حوزه مهندسی از اقداماتی است که در این بخش راه انداخته ایم گفت: می توانیم با همکاری تمام این شرکت های دانش بنیان میزان اشتغال را در حوزه مهندسی افزایش داده ایم و سعی داریم دو برنامه پنج ساله ای را در این حوزه برنامه ریزی و ایجاد کنیم.
خرم تاکید کرد: با راه اندازی شرکت های دانش بنیان می توانیم فرصت های زیادی برای رشته مهندسی ساختمان ایجاد کنیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور به مسئله تضمین کیفیت ساختمان ها هم اشاره کرد و گفت: افزایش کیفیت ساختمان ها برای ما در اولویت است و با استفاده از این اقدامات می خواهیم عمر مفید ساختمان ها را افزایش دهیم.
خرم با اشاره به اینکه هم اکنون عمر مفید ساختمان ها زیر ۲۵ سال است, گفت: با توجه به بحث کیفیت تر ساختمان ها سعی داریم عمر آنها را به بالای ۵۰ سال برسانیم.
خرم یادآور شد: سازمان نظام مهندسی کشور به اموال مردم توجه بسیار زیادی دارد و برای جامعه مهندسی کشور حفظ اموال و جان مردم را همواره در اولویت است.
او گفت: جامعه مهندسی در نظر دارد که از شیوه سنتی سازی در حوزه ساخت و ساز و فاصله بگیرد و به سمت صنعتی سازی حرکت کند.
خرم توضیح داد: اعتلای جایگاه و منزلت مهندس هم از مهمترین برنامههای ما برای حوزه ساخت و ساز به شمار می رود به طوری که متاسفانه بخش کوچکی از جامعه مهندسی باعث شده که چهره زحمتکش فرهیخته در جامعه مهندسی خدشهدار شود و ما قصد داریم با رفع برخی از ابهامات در حوزه مهندسی کشور چهره این جامعه را را از نو دوباره برای مردم بسازیم .
رییس سازمان نظام مهندسی کشور با بیان اینکه با جدیت به تخلفات در حوزه مهندسی کشور برخورد خواهد کرد افزود: ما اصلاح این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم .
او با اشاره به اینکه برخی از مهندسان کشور سعی داشتهاند با امضا فروشی چهره مهندسی کشور را در بین مردم خدشه دار کنند که ما با جدیت و اصلاح و رفع این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم.
خرم با اشاره به اینکه اصلاح سیستم و فرایند ها را در دستور کار خود قرار داده ایم, گفت: مبارزه با امضا فروشی، اصلاح ساختار سیستم و فرایند را به شکل گسترده ای سازمان نظام مهندسی کشور در دستور کار خود قرار داده است. ۹۰ درصد از تخلفات برای مهندسی جمع شده اما هنوز در برخی است مقاطع شاهد تخلفاتی در این حوزه هستیم
رییس سازمان نظام مهندسب کشوری با اشاره به اینکه باید ساختارها به شکل جدی اصلاح شود گفت برخی حفره و سوراخ های در ساختار مهندسی کشور وجود دارد که از همین بخش ها باعث مشکلات برای حوزه مهندسی کشور ایجاد میشود و با جدیت و از طریق اصلاح ساختارها این اقدامات را در دستور کار خود قرار دهیم
رئیس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه ایمنی در حوزه مهندسی کشور چندان بالا نیست, گفت: امنیت مناسبی در سیستم های حوزه مهندسی کشور وجود ندارد و این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی در حوزه ساخت وساز کشور می شود.
خرم با بیان اینکه انجام فرایندها درحوزه مهندسی کشور هرچه طولانی تر شود میزان فساد ها در این بخش بیشتر می شود گفت چرا باید کاری که ظرف مدت ۲۴ ساعت می توان انجام داد برای انجام آن یک ماه وقت صرف کرد
او بیان کرد:طولانی شدن فرآیند ها به ویژه انجام اقدامات در حوزه مهندسی کشور باعث میشود که بساط در این بخش بیشتر شود بنابراین باید با مدیریت این اقدامات و اصلاح فرایندها بتوانیم از طولانی شدن انجام فرایندها جلوگیری کنیم .
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه شناسنامه فنی و ملکی به صورت جدی در دستور کار نظام مهندسی کشور قرار گرفته است, گفت: تضمین کیفیت ساختمان و اجرایی شناسنامه فنی و ملکی مکمل یکدیگر هستند و سازمان نظام مهندسی کشور قصد دارد این دو را همزمان انجام دهد افزود اگر به صورت تک برگ را انجام دهیم همانند گذشته با مشکلات بسیار زیادی در این حوزه روبهرو خواهیم شد بنابراین سازمان نظام مهندسی کشور قصد دارد شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و بیمه تضمین کیفیت را در آینده با جدیت بیشتری در دستور کار خود قرار دهد