سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شدت زلزله خوی از ۵.۷ بیشتر نخواهد بود

دکترای مهندسی ژئوفیزیک، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت:شدت زلزله خوی از ۵.۷ بیشتر نخواهد بود

دکتر توحید ملک زاده دیلمقانی، دکترای مهندسی ژئوفیزیک، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه، گفت:شمال استان آذربایجان غربی از نظر اکتیویته لرزه زمین ساختی در سطح ریسک بالایی بوده و وجود گسل‌های فعال شمال و جنوب سلماس و ده‌ها گسل کوچک دیگر تایید کننده این موضوع می‌باشد.
 
وی ادامه داد:با توجه به وقوع زلزله بزرگ ۱۹۳۰ / ۱۳۰۹ سلماس به نظر می‌رسد انرژی تنش زمین در سلماس نسبتا تخلیه شده و وقوع زلزله بزرگ در سطح شهرستان سلماس محتمل نمی‌باشد. ولی وقوع زلزله ۱۹۰۰ در منطقه جنوب خوی که آخرین زلزله نسبتا بزرگ منطقه می‌باشد؛ وقوع زلزله بزرگ در خوی محتمل می‌باشد. شوک این گسل‌ها در مناطق شمالی شهرستان سلماس بی تاثیر نخواهد بود.
 
این استاد گفت:گسل قطور طی یکماه اخیر فعالیت زیادی نشان داده و با توجه به محلی بودن انتظار فعالیت بیشتر از ۶ محاسبه نمی‌گردد با اینحال با توجه به وجود ده‌ها روستا در دو طرف این گسل و قرار داشتن در بین دو شهر بزرگ سلماس و خوی لزوم توجه و آمادگی بیشتر ستاد بحران هر دو شهرستان ایجاب می‌کند.
 
این کارشناس ژئوفیزیک اظهار امید واری کرد: شدت زلزله در این منطقه بیشتر از این نخواهد بود
 
نتیجه:
۱- فعالیت گسل محلی قطور طی یکماه گذشته بیش از ۳۰ بار گزارش شده است. زلزله اخیر بزرگترین فعالیت این گسل بوده است.
۲- با توجه به محلی بودن گسل انتظار فعالیت بیشتر از ۶ محاسبه نمی‌گردد مگر اینکه باعث تحریک گسل‌های اطراف شود.
۳- احتمال تاثیر بر فعالیت گسل درگیر با آن در منطقه گونئی حدفاصل قره تپه تا تسوج وجود دارد. (در این منطقه گاف انرژِی داریم)
۴- احساس دو شوک جدا از هم نشان دهنده فاصله محل احساس تا مرکز زلزله می‌باشد. در صورت احساس اولین شوک لازم است در خانه‌ها به مکان‌های امن و آموزش داده شده توسط هلال احمر پناه گرفته شود.
   انتهای پیام/ ن م 
برچسب ها: زلزله ، زمین لرزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.