سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت وفاق ملی لیبی در گفتگو‌های صلح ژنو شرکت نمی‌کند

یک مقام عالی‌رتبه دولت وفاق ملی لیبی اعلام کرد این دولت در گفتگو‌های صلح با میانجیگری سازمان ملل که در ژنو برگزار خواهد شد، حضور نمی‌یابد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، «خالد المیشری» رئیس شورای عالی امور خارجه لیبی روز گذشته اعلام کرد دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است دیگر هیچ مشارکتی در مذاکرات ژنو با میانجیگری سازمان ملل نخواهد داشت.

خالد المیشری، رئیس شورای عالی مشورتی، احتمال بازگشت دولت وفاق ملی به گفتگو‌ها در سوئیس را رد کرد. او گفت نیرو‌های خلیفه حفتر به طور مداوم غیرنظامیان را با حمایت‌های مستمر مالی از سوی امارات متحده عربی مورد حمله قرار می‌دهند. این مقام ارشد همچنین از سازمان ملل به دلیل آنکه در انتشار جزئیات مرتبط با این گفتگو‌ها از جمله انتشار نام شرکت‌کنندگان خوب عمل نکرده است، انتقاد کرد.

قرار است سه شنبه دور دوم گفتگو‌ها میان نیرو‌های خلیفه حفتر و یک کمیته مشترک نظامی از سوی دولت وفاق ملی لیبی در ژنو آغاز شود. با این حال، دولت وفاق ملی به دنبال نقض پی‌در‌پی آتش‌بس از سوی نیرو‌های خلیفه حفتر از جمله حمله روز چهارشنبه به بندر طرابلس که سبب کشته شدن سه نفر و زخمی شدن پنج غیرنظامی شد تصمیم گرفته است از این گفتگو‌ها خارج شود.

کمیته نظامی مشترک ۵ + ۵ پس از کنفرانس ماه گذشته که در برلین برگزار شد، شکل گرفت که وظیفه آن یافتن راه‌هایی برای تضمین آتش‌بس دائم در لیبی بود. این کنفرانس با حضور نمایندگانی از آمریکا، ترکیه، روسیه، انگلیس، الجزایر، چین، مصر، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جمهوری کنگو، امارات متحده عربی، اتحادیه آفریقا، اتحادیه اروپا، اتحادیه کشور‌های عربی و سازمان ملل برگزار شد. براساس توافقی که در این کنفرانس حاصل شد تمامی امضاکنندگان متعهد شدند در جنگ داخلی لیبی دخالت نکنند، از آتش‌بس حمایت کنند، به تحریم تسلیحاتی احترام بگذارند و از روند سیاسی تسهیل شده از سوی سازمان ملل حمایت کنند. با این حال، از آن زمان تاکنون آتش‌بس بار‌ها از سوی نیرو‌های درگیر در لیبی نقض شده است.

از زمان سقوط معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ در این کشور دو قدرت پدید آمده است یکی نیرو‌های خلیفه حفتر که شرق کشور را به کنترل خود درآورده است و از حمات مصر، امارات و عربستان برخوردار است و دیگری دولت وفاق ملی در طرابلس، پایتخت، که از سوی سازمان ملل نیز به رسمیت شناخته شده است. از آوریل سال گذشته میلادی نیرو‌های خلیفه حفتر با هدف به تصرف درآوردن پایتخت به طرابلس حمله کرده‌اند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها در این کشور ادامه دارد و بیش از ۱۰۰۰ نفر در این درگیری‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.