سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضربان قلب خیارکاران جنوب کرمان نرمال نیست

کشاورزان خیار کار جنوب استان کرمان امسال ضربان قلبشان نرمال نیست و زحمت تلاششان را برباد رفته می بینند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، فصل پاییز و زمستان هرسال که از راه می‌رسد کشاورزان جنوب کرمان از ماه‌ها قبل کمر همت را بسته اند و با تلاش و کوشش زمین‌ های خود را آماده می‌کنند تا مثل همیشه بزرگترین تولید کننده صیفی جات در کشور باشند. اما امسال کشاورزان خیار کار جنوبی خستگی کار در تنشان مانده است و تنها دست‌های خالی و چشما‌های گریان نصیبشان شده است.

علیمرادی کشاورز جنوبی با اعلام اینکه امسال دار وندارم را گذاشتم و در مردهک از روستا‌های شهرستان عنبرآباد گلخانه راه اندازی کردم گفت: اما متاسفانه بازار خیار سبز خیلی خراب است و حتی دستمزد کارگران را هم نمی‌توانیم، بپردازیم.

سالاری دیگر کشاورز جنوبی است در یکی از مناطق شهرستان عنبرآباد ۵ هکتار خیار تونلی کشت کرده است گفت:  هر کیلو را  بین دویست تا سیصد تومان بیشتر نمی‌خرند به جای رسیدم خیار سبز را از بوته نچینیم وهمانجا خراب شود به نفعمان هست روز‌های خیلی سختی داریم .

بامری کشاورز رودباری است که امسال ۳ هکتار خیار سبز کاشته است هم افزود: اینقدر شرایط بازار خراب است که الان چند روز است مریض شدم و توان رفتن به مزرعه خود را ندارم.

کشاورزان دچار خسارت شده اند

 سعید برخوری رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، با اشاره به اینکه امسال در جنوب استان کرمان ۱۵ هزار هکتار خیار سبز تونلی و هزار ۷۰۰ هکتار خیار سبز گلخانه‌ای کاشته شده است گفت: در خیار سبز تونلی ۳۲ تن در هر هکتار و در گلخانه‌ای ۲۰۰ تن در هر هکتار عملکرد محصول است.

او افزود: متاسفانه به دلیل نبود زیرساخت وهزینه بالای حمل  و نقل کشاورزان ما دچار خسارت‌های زیادی می‌شوند.

برخوری با اعلام اینکه کشور عراق امسال خیار سبز ما را نخواست و این موضوع ضربه بدی به کشاورزی ما زد اظهار کرد: سرما ویخبندان در شمال وغرب کشور هم باعث شد مصرف و تقاضا کم شود.

او بیان کرد:شرایط اقلیمی جنوب استان امسال و نداشتن سرما زدگی باعث عملکرد بالای محصول شد ومتاسفانه عرضه بالا وتقاضای کم نوسان بازار خیار سبز را بهم ریخت وکشاورزان متضرر شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان با اشاره به اینکه برای رهایی از این موضوع دنبال بازار جدید برای صادرات خیار سبز هستیم گفت: یک محموله خیار سبز  به کشور عمان صادر کردیم و منتظر استقبال و نتیجه آن هستیم که اگر جواب داد بازار عمان را جایگزین عراق کنیم.

حالا کشاورزان چشم انتظار قدمی از مسئولین هستند تا از این کلافگی خارج شوند  و شاید حال آن‌ها هم قبل از سال نو خوب شد.


گزارشی از مرضیه کریمی افشار

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۲۹ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
بهتر نیست دولت فکری برای صادرات کند یا در رسانه از مردم بخواهد مصرف خیار را افزایش بدهند
ناشناس
۱۲:۴۶ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
اگر کشاورزی ضربان قلبش نامنظم است می تواند برای معالجه به پزشک متخصص مراجعه کند .
اگر مشکل فروش خیار دارند چاره کار عرضه مستقیم و بدون واسطه است . کشاورزان می توانند بجای فروش با کیلویی 200 الی 300 تومان به دلال ، هر کیلو 1000 تا 1500 به صورت مستقیم در اختیار مصرف کننده قرار دهند .
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۱ اسفند ۱۳۹۸
اگر این خیار ها در استان اصفهان یا آذربایجان بودند ،هر فکری بود مسئول ها ی شهر میکردند ،یا صنایع تبدیلی یا صادرات ولی متاسفانه جنوب استان کرمان صاحب ندارد .