سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دما در اکثر مناطق کشور نرمال است/استمرار بارندگی‌های نرمال و بیش از نرمال در ماه‌های آتی

رئیس مرکز خشکسالی گفت: بنابر مدل‌های اقلیمی دما در کل کشور نرمال بوده است.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بارش در سال زراعی جدید اظهار کرد: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی جدید تاکنون متوسط میزان بارندگی‌های کشور نرمال بوده است.

وی با اشاره اینکه مناطق شرق کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون به نسبت پربارش بوده است، افزود: استان‌های بوشهر، نیمه جنوبی فارس، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و نیمه جنوبی خراسان رضوی در محدوده نرمال، هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب بوشهر بیش از نرمال بارش دریافت کردند و استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان شرقی و غربی از ۱۰ تا ۴۰ درصد آنامولی و بی هنجاری بارش داشتند.

رئیس مرکز خشکسالی پوشش برف را یکی دیگر از پارامتر‌های مهم میزان بارندگی کشور برشمرد و گفت: امسال در مناطق کوهستانی شمال شرق، جنوب غرب، غرب، شمال غرب و ارتفاعات البرر پوشش برف طی هفته‌های سوم و چهارم بهمن ماه بیش از نرمال بوده که این امر بیانگر شرایط مساعد بارندگی است.

وظیفه میزان بارندگی در ماه‌های آتی را پیش بینی کرد و گفت: مدل‌های اقلیمی نشان می‌دهد که میزان بارندگی در هفته‌های آتی مناسب است به طوریکه کم بارشی استان‌ها تا حدی جبران می‌شود.

به گفته وی، برآورد کلی از شرایط اقلیمی طی ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت نشان می‌دهد که میزان بارندگی در جنوب و جنوب شرق نرمال و گرایش به بیش از نرمال و منطقه غرب به کمتر از نرمال می‌رسد، ضمن آنکه بارندگی در منطقه زاگرس نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود و به عبارت دیگر در این مناطق ترسالی نخواهیم داشت.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت دما گفت: بنابر مدل‌های اقلیمی وضعیت دما در کل کشور نرمال است و به عبارت دیگر دما در نیمه شرقی کشور کمتر از میانگین بلندمدت و در شمال غرب قدری بالاتر از میانگین است.

به گفته وی، از ابتدای زمستان متوسط دمای کشور ۹ دهم درجه بوده که نسبت به بلندمدت تنها یک دهم درجه بالاتر است.

رئیس مرکز خشکسالی در پایان با اشاره به اینکه بارش‌های نرمال و بیش از نرمال اخیر به منزله خروج از خشکسالی نیست، تصریح کرد: از دیدگاه هواشناسی در کوتاه مدت در شرایط خشکسالی نیستیم، اما نسبت به بلندمدت ۱۰ ساله همچنان در خشکسالی به سر می‌بریم و از منظر کشاورزی و هیدرولوژی همچنان در خشکسالی هستیم چرا که مصرف از سفره‌های زیرزمینی در حدی است که بارش‌های اخیر تاثیری در مرمت یا بازیابی سفره‌ها نداشته است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.