سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انجام بیش از ۱۰ هزار آزمایش غربالگری تیروئید نوزادان در اهواز

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: ۱۰ هزار و ۶۱۳ مورد آزمایش غربالگری تیروئید نوزادان در اهواز انجام شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در گذشته کم کاری مادرزادی تیروئید یکی از علت‌های اصلی عقب ماندگی ذهنی در کودکان به شمار می‌رفت. کمبود هورمون تیروئید در کودک باعث جلوگیری از رشد درست و کامل مغز می‌شود و می‌تواند رشد فیزیکی کودک را نیز مختل سازد.

او اظهار داشت: تا قبل از آنکه آزمایش خون پاشنه پا در نوزادان رایج شود، از هر ۴ هزار نوزاد، یک نفر محکوم به تحمل عواقب کم کاری تیروئید می‌شد که امروزه موارد کم کاری تیروئید در نوزادان که به صورت درمان نشده باقی می‌ماند، در کشور‌های در حال توسعه بسیار نادر است.

شریفی تصریح کرد: در مرکز بهداشت غرب اهواز بیش از ۱۰ هزار و ۶۱۳ نوزاد مورد غربالگری کم کاری تیروئید قرار گرفتند که آزمایشات انجام شده برای این تعداد نوزاد منجر به شناسایی ۹ مورد نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید شد که موارد کشف شده مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفت و سریعا درمان آغاز گردید.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز توصیه کرد: شهروندان در مورد کودک خود حتماً از طریق مراجعه به مراکز بهداشت در روز ۳ تا ۵ روز پس از تولد (۷۲ ساعت پس از تولد) مطمئن شوید که آزمایش غربالگری کم کاری تیروئید به طور صحیح و دقیق انجام گیرد.

او بیان داشت: علاوه بر آن اگر شما سابقه ابتلا به بیماری‌های غده تیروئید در بین افراد خانواده و فامیل را دارید، اکیداً به شما توصیه می‌شود که علائم و نشانه‌های کم کاری تیروئید در کودکان با سن بالا را فرا گرفته و کودکان خود را در فواصل زمانی منظم مورد آزمایش غربالگری برای شناسایی وجود احتمالی این بیماری قرار دهید و جهت انجام این آزمایشات برای نوزادان خود به آزمایشگاه غربالگری تیروئید غرب آهواز واقع در کیان آباد نبش خ ۱۵ شرقی مرکز خدمات جامع سلامت شماره ۵ غرب اهواز _تلفن ۳۳۹۱۴۲۲۳مراجعه نمایید.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.