محسن حیدری اظهار داشت: بر اساس ارزیابی که اخیراً شیلات سیستان و بلوچستان انجام داده، هشدارهای هواشناسی که منجر به ممنوعیت ورود صیادان به دریا شده است بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر شناور از بروز خسارت جلوگیر کرده است.
او با بیان اینکه این ممانعت از بروز خسارت تنها مربوط به شناورهای صیادی است، ادامه داد: علاوه بر این بین ۳ تا ۴ میلیون تومان نیز از خسارت به طاقههای تورهای ماهیگیری هم جلوگیری شده است. تورهایی که هر قایق بین ۲ تا ۶ طاقه آن را برای صید به آب میاندازند.
مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان در بخش دیگری به اهمیت توجه به هشدارهای جوی به ویژه هشدارهای دریایی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، اداره کل هواشناسی استان پیشنهاد تشکیل کمیته راهبردی تهک دریایی استان را به نهادهای دریایی استان ارائه کرد و این کمیته در سال ۹۷ تشکیل شد.
حیدری افزود: کمیته دریایی ضمن قبول مسئولیت ترویج اهمیت و مزیتهای هواشناسی دریایی در امن سازی فعالیتهای دریایی، متعهد شد تا کاربران دریایی جنوب استان را تشویق به عضویت در سامانه خودکار تهک دریایی استان کند.
او تصریح کرد: بر همین اساس با همکاری جدی اداره هواشناسی دریایی چابهار بانک اطلاعاتی از کاربران دریایی سیستان و بلوچستان تهیه شد و ظرف چند ماه تعداد اعضای این بانک اطلاعاتی با جهش ۵۰ برابری از ۱۰۰ کاربر به ۵۰۰۰ کاربر رسید.
مدیرکل هواشناسی سیستان وبلوچستان اضافه کرد: پس از شناسایی فعالین دریایی استان و با توجه به نقش هشدارها در حفظ جان و مال فعالین دریایی از گزند پدیدههای مخاطره آمیز جوی، اداره کل هواشناسی استان و اداره هواشناسی دریایی چابهار تمام سعی خود را بکار گرفتند تا هشدارهای جوی را در سریعترین زمان ممکن به صورت مستقیم از طریق پیامک و غیر مستقیم از طریق بسترهای ارتباطی مختلف نظیر پیامک، انتشار اخبار از طریق رسانههای ارتباط جمعی و مکاتبه با مسئولین در لایههای استانی، شهرستانی و بخشها به کاربران برسانند.
حیدری با بیان اینکه هواشناسی استان برای ترویج اهمیت اطلاعات هواشناسی دریایی ارتباط خود با نهادهای دریایی را گسترش داده است، گفت: علاوه بر تشکیل جلسات هفتگی کارگروه هواشناسی دریایی استان با هدف تولید توصیههای کاربردی هواشناسی برای فعالیت دریایی جنوب، به صورت ویژه و برای فرهنگ سازی موضوع به صورت مستقیم با شمار زیادی از کاربران نهایی جلسات برگزار شده است.
او ادامه داد: هواشناسی نقش بی بدیلی در تأمین سلامت و امنیت فعالیتهای دریایی دارد این اهمیت به قدری است که میتواند با اتکای به آن سالانه جان هزاران نفر را از خطر مواجهه با پدیدههای مخرب جوی-دریایی نجات داد. موضوعی که هم اکنون نیز در تمام استانهای ساحلی کشور روی میدهد.
عضو ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به اهمیت چابهار به عنوان دروازه ورود هند به اسیای میانه اشاره کرد و گفت: برنامههای توسعهای گستردهای در چابهار در حال اجرا است که با تکمیل آنها حجم جابجایی کالا از چابهار به روزی چندین میلیارد دلار میرسد که باید در امنیت کامل جوی جابجا شوند.
حیدری اضافه کرد: علاوه بر این صنایع شیلاتی زیادی در این منطقه فعال شده است به طوریکه ۷۰ درصد تون ماهیان کشور را تأمین میکند و رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی را دارد؛ که هواشناسی دریایی مسئولیت سنگینی در قبال آنها داشته است.
او با بیان اینکه ۳۱ درصد از صید کل کشور توسط صیادان سیستان و بلوچستان صید میشود، خاطرنشان کرد: هم اکنون ۱۱ اسکله صیادی و جایگاه تخلیه صید و حدود ۲۵ هزار صیاد در جنوب استان فعالیت میکنند که به صورت روزانه اطلاعات هواشناسی را از بسترهای مختلف دریافت میکنند.
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری خواستار توسعه متوازن چابهار و هواشناسی دریایی این منطقه شد و گفت: باید سعی شود تا بین توسعه اقتصادی در چابهار با توسعه زیرساختهای هواشناسی توازن برقرار شود تا توسعه در آینده به مشکل بر نخوریم.
انتهای پیام/ع