مصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیوند بین صنعت و هنرستانها اظهار کرد: ارتباط تنگاتنگی میان آموزش مهارتی و نیاز بازار کار وجود دارد در واقع آموزشهای ما تقاضامحور است و متقاضیان اصلی این آموزشها بخش صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر کشور هستند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش ادامه داد: با توجه به شرایط موجود باید تناسب بین عرضه و تقاضا در آموزشهای فنی و حرفهای و کاردانش بیشتر کنیم. اکنون شرایط مناسب و مورد انتظار را نداریم؛ چراکه بنگاههای اقتصادی همکاری لازم را در آموزشها ندارند.
او افزود: البته از دیگر دلایل میتوان به ضعف قانونی و پشتیبانی نکردن از آموزشهای مهارتی اشاره کرد در حالی که باید ارتباط بین مهارت آموزان و بازار کار تقویت شود.
آذرکیش با اشاره به تنوع و تعدد رشتهها در شاخه فنی و حرفهای و کاردانش اظهار کرد: ۲۰۱ رشته در مجموع فنی و حرفهای و کاردانش داریم و این به معنای توجه ویژه به نیازهای جامعه است در مقابل انتظار داریم بخشهای خصوصی، بنگاههای اقتصادی و دستگاههای مهارتی مشوقها و تجهیزات لازم را در اختیار ما قرار دهند.
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه فنی و حرفهای و کاردانش با اشاره به اینکه در شرایط فعلی اراده کشور بر تقویت و توسعه آموزشهای مهارتی است گفت: در آموزش و پرورش هم یکی از اولویتهای اصلی توسعه این آموزشها همچنین مهارت کارآفرینی در تمام مقاطع تحصیلی است.
بیشتر بخوانید: فعالیت حدود ۷ هزار معلم کارآفرینی در مدارس
او تصریح کرد: نمود این هدفگذاری را در خروجی هنرستانها مشاهده میکنیم که حدود ۹۴۵ هزار هنرجو مشغول به تحصیل در سراسر کشور هستند در واقع ظرفیتی که آموزش و پرورش برای کاهش نرخ بیکاری و تقویت تولید داخلی گذاشته است در هیچ دستگاه دیگری آن را نداریم.
آذرکیش تصریح کرد: کیفیت کالا از طریق نیروی انسانی ماهر میسر است بنابراین باید نیروهای مولد را به عنوان سرمایههای اجتماعی توسعه دهیم تا بتوانیم به محصولات با کیفیتی دست یابیم.
انتهای پیام/