سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی:

عوارض آزادراه تهران-شمال با تخفیف تعیین می‌شود

غفاری گفت: بر اساس دستور رئیس جمهوری و تأکید وزیر راه، این وزارتخانه در تلاش است تا تعدیلی در بهای عوارض آزادراه تهران_شمال ایجاد کند.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص تعیین نرخ عوارض آزادراه تهران – شمال گفت: در مورد تعیین نرخ عوارض آزادراه‌ها با مشارکت بخش خصوصی فرمول مشخصی وجود دارد. این فرمول تابع میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی طرف مشارکت و مدل اقتصادی نحوه بازگشت اصل و سود سرمایه‌گذاری در مدت زمان مقرر در قرارداد فی مابین است.

به گفته او، بر اساس قرارداد احداث آزادراه تهران – شمال، اصل و سود این سرمایه‌گذاری سنگین باید حداکثر ظرف ۱۰ سال پس از آغاز بهره‌برداری بازگشت داده شود. بر این اساس عوارض تردد از این آزادراه، مبلغ قابل توجهی خواهد بود، ولی حسب دستور رئیس جمهوری و تأکید وزیر راه، این وزارتخانه همه تلاش خود را جهت یافتن راهی برای تعدیل بهای عوارض این آزادراه را به کار گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: در این خصوص قطعا اصل و سود مورد تعهد سرمایه‌گذار بخش خصوصی باید تامین تا امنیت سرمایه‌گذاری در کشور تضمین شود. بر این اساس اگر قرار باشد هر میزانی از مبلغ واقعی نرخ عوارض کاسته شود، مابه التفاوت آن باید از بودجه عمومی تامین شود که با توجه به اینکه این بودجه متعلق به آحاد ۸۵ میلیون نفر ایرانی است و نه فقط جمعیت محدودی که از این آزادراه تردد می‌کنند، این اقدام خلاف انصاف، عدالت و مصالح جامعه است.

غفاری ادامه داد: به همین دلیل با توجه به دستور مسوولان و همچنین افتتاح آزمایشی این پروژه در دهه فجر، در تلاش هستیم تا با همکاری پیمانکار از طریق اصلاح دوره زمانی نرخ بازگشت اصل و سود سرمایه و همچنین میزان بهره‌مندی کاربران بسته به روز‌های عادی و پر ترافیک سال و ... حداکثر تسهیل ممکن را در تعیین نرخ عوارض قائل شویم.

او اظهار کرد: با افتتاح قطعه یک این آزادراه، مراحل اجرایی احداث قطعات دو و سه به طول ۶۹ کیلومتر از سرعت بیشتری برخوردار خواهد شد. و همچنین  طول قطعه یک آزادراه تهران شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت.


بیشتر بخوانید:  بهره‌برداری آزمایشی از قطعه یک آزادراه تهران-شمال 


گفتنی است، قطعه یک این آزادراه با هزینه‌ای بیش از ۴۱۰۰ میلیارد تومان و ارزش فعلی ۱۰ هزار میلیارد تومان تکمیل و برای تردد آماده شده است؛ این هزینه معادل ۱۰ برابر هزینه ساخت یک آزادراه معمولی است.

با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن واریانت مسیر اتصال تهران به جاده چالوس در منطقه شهرستانک، احداث این آزادراه ناگزیر از ساخت و احداث۴۰ رشته تونل مجهز به طول مجموع۳۲ کیلومتر (رفت و برگشت) که ۴۵ درصد از کل طول این مسیر را شامل می‌شود.

همچنین در این مسیر ۲۵ دستگاه پل به طول در مجموع ۳.۱ کیلومتر وجود دارد؛ وطولانی‌ترین تونل کشور به نام «تالون» به طول ۴۹۵۰ متر در این قطعه احداث شده است.

لازم به یادآوری است که با افتتاح قطعه یک این آزادراه مسیر تردد از جاده فعلی به طول ۹۰ کیلومتر به ۳۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت که علاوه بر کاهش حداقل یک ساعت و نیم در زمان سفر، موجب صرفه‌جویی متوسط حدود ۱۰ لیتری بنزین در روز‌های عادی و بیش از ۱۵ لیتری در ایام پر ترافیک به ازای هر سفر – خودرو می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
باتوجه به امار اشاره شده در متن خبر که روزانه ۱۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف بنزین دارد با توجه به قیمت بنزین در کشورهای همسایه میتوان گفت بطور متوسط روزانه حدود ۵۰ میلیارد تومان صرفه جوی می شود ودرسال حدود ۱۸ هزارمیلیارد تومان به تفع دولت می شود یعنی حدود دوبرابر هزینه انجام پروژه بهقیمت روز والان .
بااین صزفه جویی چراباید ملت عوارض بدهند کسی پاسخگو هست یاباید دروغ بشنویم
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
حرکت از جاده قدیم با نرخهای تعین شده منطقی تره
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸
حرکت از جاده قدیم با نرخهای تعین شده منطقی تره
ناشناس
۲۲:۵۷ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
به نظر بنده قیمت عوارض 200 هزار تومان منطقی هست
کامران وکیل
۱۶:۱۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۸
دولت محترم، یارانه ای که بابت 10-15 لیتر بنزین می پرداختند را به ازای تردد هر خودرو به سازندگان بدهند!
خیلی زودتر هزینه ساخت تامین می شود.