سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به کارنامه اهدا عضو و پیوند اعضا درکرمان

مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان مرکز جنوب شرق ایران توانسته در زمینه پیوند اعضا و اهدای عضو نقش به سزایی داشته باشد.

رضا جعفری کارشناس مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: استان کرمان ۵ دانشگاه علوم پزشکی دارد که دانشگاه علوم پزشکی کرمان دارای واحد فراهم آوری و پیوند اعضا بوده و دانشگاه‌های علوم پزشکی شهرستان‌های جیرفت، بم و سیرجان به عنوان واحد شناسایی عمل کرده و بیماران مرگ مغزی را به کرمان جهت اهدا عضو معرفی کرده و پس از انتقال بیمار به کرمان عمل برداشت اعضا و پیوند انجام می گردد.

او افزود: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به تازگی در زمینه فراهم آوری اعضا کار خود را شروع کرده است، بیماران مرگ مغزی که در رفسنجان هستند یا به کرمان منتقل می‌شود و یا دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اعزام جراح به آنجا اعضا از بیماران مرگ مغزی برداشت شده و، چون پیوند در آنجا انجام نمی‌شود اعضا جهت پیوند به کرمان انتقال داده می‌شود و در حقیقت دانشگاه علوم پزشکی کرمان جنوب شرق ایران را از نظر پیوند پوشش می‌دهد.

او بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون در بخش‌های پیوند مغر استخوان ۳۶ مورد، پیوند کلیه از مرگ مغزی ۲۲ مورد، پیوند کلیه زنده به زنده ۲۹ مورد، پیوند کبد ۶ مورد، پیوند قرنیه ۲۹ مورد، هاروست (عمل جراحی برداشتن اعضا جهت پیوند) ۱۲ مورد، ارسال کبد به شیراز ۴ مورد داشته ایم. در واقع گاهی کبدی که برداشته می‌شود با توجه به گروه خونی، وضعیت کبد، سن اهدا کننده و .. گیرنده مناسبی در کرمان ندارد و ما ضمن هماهنگی با شیراز آن را جهت پیوند به آنجا می‌فرستیم.

جعفری تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان جزو دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر در زمینه پیوند اعضا در سطح کشور است و این فعالیت را از سال ۱۳۸۳ با پیوند کلیه از فرد زنده به فردی زنده آغاز و در سال ۱۳۸۵ با برداشتن اعضا از بیماران مرگ مغزی و پیوند این اعضا به بیماران اهدای عضو در کرمان کامل‌تر شد.

او گفت: شایان ذکر است فرهنگ اهدا عضو، چون در مردم ما کم کم نهادینه شده لذا مراجعه جهت صدور کارت اهدا عضو بسیار چشم گیر و تاکنون خوب بوده است و سالانه بیش از ۳۰۰ نفر تقاضای صدور کارت اهدا عضو را دارند.

مسئول واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: همشهریان عزیز جهت صدور کارت می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی خود به آدرس: کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، چهار رراه شفا، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اداره پیوند اعضا مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.