او ادامه داد: این افراد دلسوز آموزش و پرورشاند، ولی چون از واقعیتهای مربوط به کتابهای درسی، محدودیتهای آن و عوامل موثر در حجم کتابها اطلاعات کافی ندارند، در فضای مجازی علیه کتابهای درسی گاهی مطلب مینویسند و صحبت میکنند.
ملکی اظهار کرد: البته غرض تقبیح یا سرزنش این حرفها نیست، معتقد هستم همان انتقادها هم سبب میشود که ما بیدارتر و هوشیارتر باشیم.
بیشتر بخوانید: پیدا و پنهان ماجرای پرحاشیه سانسور از کتابهای درسی
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه بسیاری از این اظهار نظرها به دلیل عدم اطلاع کارشناسی است، به ذکر نمونههایی از این موضوع پرداخت و گفت: در همین ایام از سوی یکی از منتقدین که از دبیران زبان و ادبیات فارسی است، موضوع تطهیر روسیه مطرح شد و موضوع به نوعی گفته شده بود که گویی در اینجا کارشناسان از طریق مقالهای یا مطلبی یا از طریق کاهش دادن یک حجم قصد دارند روسیه را به عنوان یک کشوری که در گذشته امتحان خوبی هم در ارتباط با منافع و شرایط ایران پس نداده است، تطهیر کنند.
او تاکید کرد: به عنوان معاون سازمان این موضوع را به طور مشخص و دقیق بررسی کردم که ببینم موضوع چیست، دریافتم که یک مقالهای در کتاب فارسی پایه یازدهم که اصطلاحا زبان و ادبیات فارسی ۳ نامیده میشود، مدنظر بوده و این مقاله مربوط به رشادتها و نقش عباس میرزا فرزند فتحعلیشاه ایران در مقابله با روس و سپاه روس، است.
ملکی اضافه کرد: در این مقاله دست اندرکاران چند جمله و عبارتی را بدون هیچ قصد و نیتی آن هم با این هدف که در کل کتاب قدری حجم را تعدیل بکنند، این تغییر انجام شده است و به طور کلی از هر مقالهای و از هر فصلی مطالبی را که فکر کردند این مطالب اگر حذف بشوند به روح معنایی آن مطلب خدشهای وارد نمیکنند، حذف کردند، اما بررسی کردم و دیدم که هیچ توجیه، دلیل یا هیچ عبارتی و جملهای که نشان بدهد قصد آن منتقد، یعنی تطهیر روسیه، وجود داشته است، مشاهده نشد.
معاون طراحی و تولید بستههای یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تشکیل جلسهای برای بررسی کارشناسانه این موضوع گفت: آن را مجددا بررسی کردیم و چون هیچ موضوعیتی ندارد که آن را دوباره در کتاب درسی وارد کنیم؛ آنچه که به عنوان تطهیر روس در کتابهای درسی در آن مقاله مطرح میشد به طور مطلق صحت ندارد و این را در یک بحث کارشناسی هم حاضر هستیم مطرح کنیم.
ملکی با اشاره به اینکه نقد کتابهای درسی به دلیل عدم اطلاع از ابعاد موضوع است و برخی از جنبههای کارشناسی آن بحث اطلاع کافی ندارند، یادآوری کرد: در مواردی منتقدان از اینکه کتابهای درسی دارای چه محدودیتهایی است حقیقتا مطلع نیستند و اشراف ندارند البته از سر دلسوزی به آن نگاه میکنیم که با ایجاد این تغییرات قصد کمک دارند، اما مشکلاتی را برای ما ایجاد میکنند و موجب فضاسازی میشوند.
انتهای پیام/
به این میگن انقلاب فرهنگی. اما در جهت منفی