سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلسه شورای پیشگیری از جرایم انتخاباتی در طبس برگزار شد

در شورای پیشگیری از وقوع جرم ویژه انتخابات مطرح شد که مجازات جرایم حقیقی و مجازی در انتخابات برابر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گل محمدی رئیس دادگستری طبس در شورای پیشگیری از وقوع جرم در انتخابات گفت: رسانه‌ها در دوره تبلیغات انتخابات از القاء نظرات خود در رسانه شان به مردم بپرهیزند.

او با اشاره به امتیازات استفاده از فضای مجازی در انتخابات افزود: نامزد‌ها با توجه به طرفیت این فضا، از چاپ بنر و عکس بی نیاز هستند که این یک امتیاز و نوعی صرفه جویی است، اما فضای مجازی نیاز به مدیریت دارد.

گل محمدی با اشاره به اهمیت و وابستگی مردم به فضای مجازی تاکید کرد همانطور که در فضای حقیقی قوانین وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و باید رعایت شود و با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.

حجت الاسلام زارع حسینی دادستان عمومی و انقلاب طبس نیز با اشاره به آغاز رسمی زمان تبلیعات انتخاباتی نامزد‌ها از ساعت ۱۲ امشب گفت: در فعالیت‌ها حضور حداکثری و شور و نشاط انتخاباتی مد نظر باشد.

او با مرور ماده ۶۵ مکرر الحاقی ۱۳۹۵/۰۳/۰۳ تاکید کرد: انجام اموری مثل نشر مطالب خلاف واقع، دیوار نویسی، انتشار اعلام نظر مقامات، فریب و اغوای مردم از طریق استفاده از عکس مقامات و مسئولان، تبلیغ علیه دیگر نامزدها، تخریب عکس دیگر نامزدها، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی سایر نامزدها، انتشار مطالب خلاف واقع دال بر ائتلاف برخی نامزدها، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی و غیره ممنوع است.

حجت الاسلام زارع حسینی بیان کرد: اقدامات فوق در فعالیت‌های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و متخلفان علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شوند.

دادستان عمومی و انقلاب طبس ضمن اشاره به این مطلب که فعالیت‌های انتخابانی صرفا باید اثباتی باشد و از تخریب نامزد‌های دیگر پرهیز شود تاکید کرد: انجام هر یک از موارد فوق از طریق شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی، حسب مورد مشمول مجازات مربوطه می‌باشد.

در این جلسه مصوب شد:

۱_ الزام به رعایت قوانین موضوعه انتخاباتی در فضای مجازی و اعمال قانون نسبت به متخلفین و مجرمین مشابه فضای حقیقی

۲_ تشکیل کمیته صیانت از فضای مجازی به ریاست پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی طبس و با حضور نمایندگان منتخب فعالان فضای مجازی

۳_ تعیین مهلت ۸ ساعته برای مدیران کانال‌های اطلاع رسانی و سایت‌ها و خبرگزاری‌های فعال در فضای مجازی جهت انتشار تکذیبیه یا اصلاحیه اخبار منتشر شده خلاف واقع که مورد اعتراض کاندیدا‌ها و یا نمایندگان رسانه‌ای آنان قرار میگیرد. (در راستای ماده ۶۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب ۱۳۹۵ در خصوص رسانه‌های مکتوب)

۴_ مسئولیت کیفری مدیران، مالکین وادمین‌های کانال‌ها و گروه‌های اطلاع رسانی در قبال مطالب کذب منتشر شده و همچنین باز نشر شده در فضای مجازی

۵_ممنوعیت هرگونه گمانه زنی در خصوص نتیجه انتخابات در زمان تبلیغات و یا پس از آن (شامل نظرسنجی‌ها و یا هرگونه اقدام مشابه برای جهت دهی به افکار عمومی و بدون مجوز از ناحیه مراجع دارای صلاحیت) تا اعلام نهایی نتایج توسط مراجع رسمی

انتهای پیام/ ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.