سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر ایرانی تا به حال چقدر یارانه دریافت کرده است؟

از زمان شروع پرداخت یارانه‌ها، دولت ماهانه مبلغی را تحت عنوان یارانه‌ نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرد.

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از آذر ماه ۱۳۸۹ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها کلید خورد و با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در گام اول، از محل درآمد آن ماهانه مبلغی تحت عنوان یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانواری که به این منظور درخواست خود را ارائه کرده بودن واریز می‌شود.

حدود ۱۰ سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گذشت و دولت‌ها ۱۰۸ مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده‌اند، این نشان می‌دهد که طی این دوران حدود چهار میلیون و ۹۱۴ هزار تومان برای هر نفر پرداخت شده است.

طی این سال‌ها سبد یارانه‌بگیران گرچه کم و زیاد شده، اما همواره عمده جمعیت ایران در آن قرار داشتند؛ به طوری که اکنون حدود ۷۸ میلیون نفر در هر ماه خواستار دریافت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی هستند که در بین آن‌ها از افراد نیازمند تا پردرآمد و کسانی که احتیاجی به دریافت این مبلغ ندارند، حضور دارد.

روند پرداخت یارانه‌های نقدی و مشمولان آن طی دوره اجرای قانون هیچگاه اصلاح نشد و در نهایت با وجود این که قانون بودجه بار‌ها تکلیف کرده بود که سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی کنار گذاشته شوند روال دریافت آن‌ها نیز ادامه دارد.

اما روند پرداخت‌های یارانه‌ای در ماه‌های اخیر به نوعی دیگر تغییر کرد؛ به نحوی که با اصلاح قیمت بنزین در آبان ماه امسال دولت پرداخت کمک‌های معیشتی از محل درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین را در دستور کار قرار داد و براساس آن به تناسب افراد خانوار پرداختی از این محل انجام می‌شود که متمایز از یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی است.


بیشتربخوانید: یارانه نقدی بهمن ماه امشب واریز می‌شود 


براین اساس برخلاف یارانه نقدی که شامل مبلغ ثابتی برای هر نفر (۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) می‌شود، واریز کمک‌های معیشتی به تناسب افراد خانوار است؛ به طوری که برای خانوار‌های تک‌نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهارنفره ۱۷۲ هزار تومان و پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما با تصمیم‌گیری اخیر مجلس برای سال آینده قرار بر این شده تا یارانه نقدی و کمک‌های معیشتی در قالب یک یارانه ۷۲ هزار تومانی بر‌ای هر نفر به مجموع ۷۸ میلیون نفری که یارانه نقدی دریافت می‌کند، پرداخت شود از این رو تمامی افرادی که مشمول کمک معیشتی نشده و احتمال می‌رفت به تدریج از یارانه نقدی حذف شوند مجددا به لیست دریافت یارانه اضافه خواهند شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
شهاب
۱۵:۲۸ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
۷۸ میلیون نفر یارانه میگیرن؟؟؟؟
Mehran
۱۱:۴۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۸
واقعا متاسفم واسه خودم و ملت بزرگ ایران و بیشتر واسه دولتمردانی که خودشون در رفاه کامل هستن و نمیدونن ملت چگونه زندگی میکنن و با سیلی صورتشون رو سرخ نگه میدارند
ناشناس
۱۳:۴۶ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
منت چی را سر مردم می گذارید با این چندر قاض ناچیز...
ناشناس
۰۵:۳۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
آمار پرداختی مالیات را هم اعلام کنید
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
بشمار ببین دولت طی این 10 سال جقدر از جیب مردم برداشت کرده؟
زهره
۱۷:۵۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
دروغ به این بزرگی
من مستاجرم،پدر ندارم .خود سرپرست خانوارم
سر یه اشتباه یارانه م ناخواسته حذف شده چند ساله نتونستم درستش کنم و هر جا رفتم به در بسته خوردم...واسه همین چندرغاز
زهرا
۱۷:۱۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
دولت نه فقیر را میشناسه نه ثروتمند ما 3 نفریم یه نفر خودم دوتا بچه هام وتنها زندگی میکنم شوهرم ولم کرده رفته یه مغازه‌ای اجاره ای دارم به خاطر خرج بچه هام با هزار تا چک دادم مستجرم برجی 25000000 دارم کرایه مغازه میدم 5000000 کرایه خونه میدم برا من حساب در آورده آخه یکی نیست بهشون بگن برید تا آخرش رسیدگی کنید ببینید چه خبره آیا واقعا دارن یا ندارن به منه دربه در یارانه معشتی تعلق نمیگیره ولی برا اونی که اصلا بهش تعلق نمیگیره خونه داره 3 طبقه ماشین داره باغ داره تعلق میگیره به خدا من دارم با دربه دری زندگیم را میچرخونم که دستم به کس وناکس دراز نشه
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
صدمیلیارد
بدبخت
۰۷:۵۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
هر ایرانی از زمان دلار هزار تومن تا حالا که دلار شده ۱۵هزار تومن چه قدر هزینه تورم داده؟ در حالی که میتونسته این پول رو صرف رفاه خانواده اش بشه. این رو اول حساب کنید بعد خجالت میکشید دیگه اسم این رو که چقدر به مردم تاحالا یارانه دادید رو بیارید.
ناشناس
۰۳:۱۳ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
نوکرتم عوض حساب کتاب کردن اینا ، که هیچ فایده‌ای واسه مردم نداره ، عیدیارو ، بدین که ....بقیشو دیگه حوصله ندارم بگم .
علی
۰۳:۱۰ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
یعنی چی ؟ این چه سئوالیه؟
ناشناس
۰۲:۲۶ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
72 هزار تومن واقعا اجحافه و خیلی کمه در برابر گرانیها . در کمترین حالت یارانه ادغامی باید نفری 150 تومن بشه و نهایت 120 هزار با تشکر
مرتضی
۰۱:۲۷ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
حالا که به۷۸ میلیون ایرانی هرماه یارانه می دهند.به ۴میلیون بقیه هم این یارانه را بدهند تا همه مساوی بشوند ایران زمین برای همه ایرانی هاست مگه نه؟
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدایی به والله نمیدونم چجوری به این دولت ثابت کنم من یه کارگر شهرداری هستم وبه خاطر تراکنش بانکی بخاطر وام و فروش ماشینم و پولش را صرف ساخت و ساز خونه کردم با دوتا بچه بعد دولت محترم منا جز سه دهک بالای جامعه میدونه اخه کجای من به افراد ثروتمند میخوره خداوکیلی بیاین از نزدیک دارایی های ما را ببینین بعد بهمون این برچسب را بچسبونین و از حقمون محروم کنید بعدم دوریال یارانه را که لااقل باهاش قبوض را میدیم را هم هزار تا نقشه بکشین که قطع کنید برامون
ناشناس
۲۲:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
دولت چ مقدار ملت رو چاپید،،ه و حقشو خورده ؟
عمار
۲۱:۵۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
هر ایرانی تا به حال چقدر یارانه دریافت کرده است؟!!! خیلی زیاد همه ثروتمند شدن همه اومدن بالای خط فقر اگه لازم دارید تا یارانه کمکتون کنیم انقدر عدد و رقم تومانی یارانه نقدی زیاده که سالانه 10 بار بهاش همه میرن سفرهای خارجی و داخلی و با این همه یارانه ازدواج میکنن خانه میخرن خودرو میخرن و خیلی از مشکلات مالی خودشون و دیگران رو باهاش حل و فصل میکنن اقتصاد خانواده ها کاملا شکوفاشده از یارانها کلا فقر و تهی دستی ریشه کن شده از مسئولان خواهشمندیم انقدر ولخرجی نکنن توی دادن یارانه ها خیلی زیاد به سرپرستان خانواده ها میترسیم چشتون کنن چشم شورهای بخیل نظرتنگهای خسیس ناخون خشک .
رایش سوم
۲۰:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
جوری نوشتید مردم تاحالا چقدر یارانه
گرفتن مگه دولت میخواد همشو پس بگیره
مرتضی ح
۲۰:۳۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اگر واقعا به ۷۸میلیون نفر ایرانی هرماه یارانه می دهند.به. اون۴میلیون بقیه هم این یارانه را بدهند تا همه مساوی بشوند
ایران برای همه ایرانی هاست مگه نه؟
سید
۲۰:۲۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
عزیز برادر گل گفتی اگه چنین میکرد مثل زمان حضرت یوسف می شد فرودستان بالا دست ،بالا دستان فرودست،وفرومایه می شد
سیدمحمد
۲۰:۰۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
لطف کنیدقبض های تصاعدی آب وبرقو....اوناروهم
جمع بندی کنید
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
گزارش بگیرید که هر آقازاده چندصد میلیارد گرفته و حیف و میل کرده.
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
باسلام چرا یارانه را 28000 کم کردید
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
یه امار هم بگیرید تا حالابه خاطرگرانی بنزین وماشین وغیره چه مقدارپول مردم چقدر پول پرداخت کردند
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
این 5 تومن کجا و تورم کجا
امیر
۱۲:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
با این همه ثروت و نفت باید ماهی 4 میلیون بهمون بدن نه ده سال 4 میلیون.