سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رضایی:

دعوای ما با دشمن به اقتصاد و فرهنگ رسیده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: فرهنگی که در دانشگاه ها، در مدارس و جامعه ماست فرسنگ‌ها با آرمان‌های انقلاب ما فاصله دارد.

به گزارش حوزه  احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ در حوزه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر با گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخ استعمار و استبداد در کشور‌های منطقه گفت: اروپاییان در منطقه ما وارد شدند و ممالک اسلامی را گرفتند و بعضا در این کشورها، مستقر شدند؛ لذا نوعی از اراده خارجی در ۲۰۰ سال اخیر در ممالک اسلامی وارد شده و تاثیرگذاری می‌کند. شکل استعمار در این دو قرن تغییر کرده، اما دخالت ان‌ها در کشور‌های اسلامی ادامه پیدا کرده است.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) به جابجایی قدرت‌های استعمارگران در منطقه اشاره کرد و گفت: ناپلئون رفت و افراد دیگری در فرانسه به سر کار آمدند. روسیه تزاری رفت و شوروی آمد. انگلیس رفت و آمریکا آمد. اراده خارجی، دست به دست شد، ولی همچنان ممالک اسلامی با مشکلی به نام دخالت بیگانگان و اراده خارجی مواجه هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به مبارزات ضد استعماری در ممالک اسلامی اشاره کرد و گفت: استمرار حضور بیگانگان، موجب به راه افتادن یک سری مبارزات شده است و اراده‌ای در برابر اراده‌ی اجنبی در این کشور‌ها شکل گرفته است. نهضت‌ها و جنبش‌هایی به وجود آمده اند. گل سرسبد و عصاره همه انقلاب‌ها در وقایع ۲۲ بهمن جمع شده است. از این رو، ۲۲ بهمن هم یک مبدا تاریخی جدید برای ملت ایران است و هم یک انقلاب جامع است که عصاره همه‌ی جنبش‌های ضد استعمار و استبداد به شمار می‌رود.

محسن رضایی به تاریخ مبارزات ملت ایران اشاره کرد و گفت: جنبش تنباکو، جنبش بسیار مهمی بوده است، اما برای موضوع خاصی این اتفاق روی داد یا در نهضت مشروطه، عمده خواست ملت، عدالتخانه، قانون و آزادی بود و مفهوم استقلال در نهضت مشروطه اصلا مطرح نشد. بخشی از انقلابیون در نهضت مشروطه رفتند به سفارت انگلیس و تحصن کردند تا شاه فرمان مشروطه را امضا کند. موضوع استقلال در موضوع نفت اولین بار در نهضت ملی شدن صنعت نفت پیدا شد.

ولی شعار استقلال تنها در انقلاب اسلامی مطرح شد. در انقلاب اسلامی، شعار استقلال و آزادی طرح شد و علاوه بر این شعارها، مفهوم جدیدی به نام جمهوری اسلامی نیز به شعار ملت اضافه شد؛ لذا انقلاب اسلامی مردم ایران نسبت به نهضت‌های قبلی، جامع است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی، یک نوآوری دینی و در برگیرنده مردم سالاری دینی است، گفت: این رویداد که با گذشته خودش مرتبط است، با آینده خودش نیز ارتباط دارد. چون نمی‌شود در مملکتی که در اشغال کامل نیرو‌های اجنبی بود و اقتصاد و سیاست و فرهنگش را در اختیار داشته باشند با یک انقلاب متحول کننده با شعار استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی روبرو شود و انقلاب‌های بعدی خودش را به وجود نیاورد؛ بنابراین انقلاب اسلامی، مبدا تحولاتی خواهد بود که در آینده روی خواهد داد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: علت اینکه مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را طرح کردند تاکید بر این موضوع است که آن انقلاب اسلامی و یوم الله ۲۲ بهمن منشا انقلاب‌ها و تحولات بعدی در کشور باید قرار گیرد. باید به فرهنگ خاص خودش به اقتصاد خاص خودش تبدیل شود. این انقلاب می‌تواند و باید به معماری تمدن خاص خودش تبدیل شود. یا باید بماند و ادامه اش بدهیم یا شاهد از بین رفتنش باشیم. همه‌ی دعوا بر سر این است که ملت ما می‌خواهد راه را ادامه دهد، ولی مخالفین ودشمنان ما نمی‌خواهند ان‌ها می‌خواهند متوقف شویم و برگردیم. ما بخش‌هایی از راه را پیموده ایم و بخش‌هایی از راه پیش روی ما است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه با امداد‌های الهی، عنایات حضرت ولعیصر (عج) و حضور مسئولانه روحانیت در صحنه، کار انقلاب ادامه پیدا کرده است. خاطره‌ای از استاد شهید مطهری در ذهن من مانده است. تقریبا یک هفته مانده به پیروزی انقلاب اسلامی، به مدرسه رفاه در خیابان ایران رفتم تا با حضرت امام (ره) دیدار کنم. به من گفتند که همه آقایان در یک سالن انتظار هستند. دیدم که در سالن مدرسه، همه شخصیت‌ها حضور دارند. شهید بهشتی بود. شهید مطهری بود و دیگران هم نشسته بودند. بنده به خاطر علاقه‌ای که به استاد مطهری داشتم رفتم کنارشان و گفتم: من خیلی علاقه داشتم که شما را ببینم و از زحمات شما تقدیر کنم، اما چون ساواک دنبالم بود، نتوانستم بیایم. الان می‌خواهم از مواضع دو سال اخیر شما نسبت به منافقین و موضوعات دیگر تشکر کنم. ایشان از من اسمم را پرسید. گفتم: محسن هستم. گفت: آقا محسن می‌دانی می‌خواهم الان به امام چه چیزی را بگویم؟ می‌خوام بگویم که مراقب این منهاییون باش که سرت کلاه نگذارند! ابتدا از صراحت لهجه جا خوردم و پرسیدم منهاییون چه کسانی هستند؟ اشاره کرد سمتی که ابراهیم یزدی و دوستانش بودند. گفتند: این‌هایی که می‌گویند اسلام بدون روحانیت. این اولین بار بود که عبارت منهاییون را شنیدم.

محسن رضایی به موضوع رابطه دین و سیاست و زندگی در جامعه پرداخت و گفت: انقلاب اسلامی ما پرچم دار یک مساله جدیدی در عالم است که بیش از پنج شش قرن آن را کنار گذاشته بودند و آن موضوع ورود دین در سیاست و زندگی جامعه بوده است. این انقلاب با چنین عظمتی و ادعایی که به ذهن خیلی‌ها نمی‌آمد، پرچم خود را بلند کرد و تا الان از بسیاری از موانع عبور کرده است. اولین مانع خود شاه و استبداد او بود. ساواک با تمام قدرت فعال بود. ژاندارمری روستا‌ها را کنترل می‌کرد. شهربانی شهر‌ها را کنترل می‌کرد. سال ۵۳ و ۵۴ سخت‌ترین شرایط برای مبارزان بود. کسی باور نمی‌کرد که دو سه سال بعد مبارزات به سقوط رژیم منتج شود. اکثر مبارزین یا دستگیر شده بودند یا فراری شده بودند. علمای بزرگ را هم تبعید کرده بودند. انقلاب در سال ۵۶ و ۵۷ اوج گرفت و قوی‌ترین رژیم وابسته به آمریکا را ساقط کرد.

او با تجلیل از نقش امام امت در وقایع پیروزی انقلاب گفت: امام (ره) بسیار هوشمندانه عمل کرد و نگذاشت سرنوشت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و ۱۵ خرداد تکرار شود. در روز‌های آخر انقلاب، با معرفی مهندس بازرگان به نخست وزیری دولت موقت، یک اختلاف جدی میان وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا شکل گرفت. وزارت خارجه آمریکا می‌گفت: این آقای بازرگان آدم خطرناک و بدی نیست. پنتاگون می‌گفت: اشتباه می‌کنید رهبر ایران شما را فریب می‌دهد و باید کودتا شکل بگیرد. امام مبارزه را از کف خیابان‌های ایران به کاخ سفید منتقل کرد و قدرت تصمیم گیری را از آن‌ها گرفت.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس گفت: در سال ۵۸ انبوهی از اقدامات ضد امنیتی شروع شد. دموکرات ها، کوموله و منافقین پس از انحلال ساواک، حوادثی را طراحی کردند حتی در قم مخالفین به خیابان‌ها ریختند. در یک روز شهر قم را به صحنه‌ی یک جنگ تبدیل کردند. این حوادث در هر کشوری رخ می‌داد، هیچ اثری از حکومت باقی نمی‌ماند. جوانانی آمدند و قوی‌ترین سازمان اطلاعاتی دنیا را تشکیل دادند. سال ۵۹ جنگ شد و به پنج استان ایران حمله شد. ارتش از فرماندهان خالی شده بود و اسلحه و مهمات و قطعات یدکی هم نداشتیم. از دل آن جنگ هشت ساله، یک ارتش قدرتمند در ایران تشکیل شده که پایگاه‌های آمریکا را با موشک‌های نقطه زن هدف قرار می‌دهد.

 محسن رضایی با اشاره به سیاست عادی سازی روابط در سال‌های بعد از دفاع مقدس گفت: ایران وارد جریان عادی سازی و تنش زدایی شد. بیست سال عادی سازی به برجام منتهی شد. در حالی که پنج قدرت جهانی برجام را در کنار آمریکایی‌ها امضا کرده بودند مشاهده کردید که چه بر سر برجام آوردند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اینکه یک مقاومت جدی در سر راه انقلاب ما وجود دارد گفت: این مقاومت را جز با اقتدار و اراده انقلابی نمی‌توان کنار زد. تا الان هر جا ما پیشرفت کردیم برای این بوده است که در امتداد راه انقلاب، مسیر را ادامه داده ایم. هر جا از این امتداد عقب آمدیم، تضعیف شدیم و از ما سوء استفاده کرده اند. آن‌هایی که روبروی ما صف کشیده اند، مساله شان اسلام است و با اشخاص کار ندارند. می‌خواهند اسلام به قدرت جهانی و تمدن فراگیر تبدیل نشود. اقتصاد اسلامی و سرمشق کشور‌های اسلامی از دل انقلاب ما بیرون نیاید.

محسن رضایی: امروز به نقطه حیاتی آن‌ها رسیده ایم. یعنی ایستگاه اقتصاد و فرهنگ. اگر این دو گام را انقلاب اسلامی بردارد و این دو سنگر را فتح کند در بالاترین قله منطقه قرار می‌گیرد و همه مقاومت دشمن بر سر این است که ما بعد از فتح سنگر سیاست و دفاع و امنیت، در اقتصاد و فرهنگ وابسته بمانیم. دعوا رسیده است به مرز اصلی دویست سال استعمار گذشته. سخت‌ترین فشار‌ها را به ما وارد خواهند کرد که نگذارند پیروز شویم. اقتصاد ما الان نه اسلامی است و نه ایرانی. از تورم گرفته تا شهرسازی و بیکاری. اقتصاد امروز ما فرسنگ‌ها با یک اقتصاد پیشرفته اسلامی ایرانی فاصله دارد. فرهنگی که در دانشگاه ها، در مدارس و جامعه ماست فرسنگ‌ها با آرمان‌های انقلاب ما فاصله دارد.

او در پایان گفت: انقلاب اسلامی با عنایت خداوند متعال سنگر‌های بسیار مهمی را فتح کرده، ولی هنوز ادامه دارد و در ۲۲ بهمن ان شا الله خودمان را آماده کنیم تا در مسیر شهدا و آرمان ها، تبلور ایستادگی و اقتدار ملی را به نمایش بگذاریم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.