سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بازو‌های اقتدار ارتش/۱

انقلابی که خرید جنگنده را به تولید آن تبدیل کرد + تصاویر

نیروی هوایی ارتش به عنوان یکی از بازو‌های اقتدار ایران وظیفه حراست از امنیت کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از بازو‌های قدرت در نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران ارتش است که این نیرو هم شامل نیرو‌های هوایی، زمینی، دریایی و پدافند می‌شود که هر کدام به تنهایی بر قدرت بازدارندگی کشور تاثیرگذار هستند.

هر کدام از بازو‌های ارتش جمهوری اسلامی ایران برای خود لقبی دارند، به طور مثال نیروی زمینی را نیرویی محوری می‌نامند یا به نیروی دریایی صفت راهبردی داده شده، اما در این بین نیروی هوایی که تجهیزات پیشرفته زیادی را در اختیار دارد و همواره در حال حفاظت از مرز‌های هوایی کشور است، به نیروی الهی ملقب گشته است.

نیروی هوایی همیشه به عنوان بازویی قدرتمند در ارتش‌های جهان محسوب می‌شود و برای پیشرفت آن هزینه‌های بسیاری صرف می‌شود؛ ایران هم که یکی از کشور‌های حساس جهان است و در منطقه‌ای ژئوپلیتیک قرار گرفته از این قاعده مستثنی نبوده و در حال حاضر بسیار پیشرفت کرده، اما این نیرو کار خود را چگونه آغاز کرد.

نیرویی که رضاخان وابسته کرد

تاسیس نیروی هوایی ایران به سال ۱۳۰۱ برمی‌گردد که رضاخان پس از کودتای ۳ اسفند ۱۲۹۹ درخواست تاسیس آن را به کشور‌هایی که ایران را اشغال کرده بودند، داد و در نتیجه آن قطعات یک فروند هواپیمای روسی وارد کشور و روی هم سوار شد؛ در آن زمان این نیرو شکل امروزی را نداشت و فقط دفتر آن در مرکز عملیات قشون متحدالشکل با نام دفتر هواپیمایی ایجاد شد.

پس از تاسیس دفتر هواپیمایی نیاز به پشتیبانی نیروی زمینی در کشور احساس شد و به همین خاطر سفیر وقت ایران در واشنگتن برای خرید چند فروند هواپیمای جدید وارد مذاکره شد، اما به نتیجه نرسید که در نتیجه باعث شد تا کشور برای تامین نیاز خود یک فروند هواپیما از شرکت یونکرس آلمان بخرد و پس از آن هم سیل هواپیما‌های روسی و آلمانی وارد کشور شد.

با شکل‌گیری هسته اولیه نیروی هوایی نیاز به آموزش باعث شد تا در مرداد سال ۱۳۰۳ اولین هیئت دانشجویی ایران که شامل ۱۰ نفر بودند برای تحصیل به روسیه اعزام شوند و در خرداد همان سال هم یکی از افسران ایرانی که در فرانسه مشغول آموزش بود وارد رشته هواپیمایی شد و آموزش‌های لازم را دید.

در ادامه راه با بازگشت نیرو‌های آموزش دیده به کشور گردان اول هواپیمایی شکل گرفت و پس از تشکیل گردان‌های دوم و سوم، اداره هواپیمایی در فرودگاه قلعه مرغی کار خود را شروع کرد؛ با گسترش اداره هواپیمایی نیاز به آموزش در داخل کشور حس شد و به همین خاطر اولین مدرسه آموزش هوایی در سال ۱۳۱۱ افتتاح شد، اما نه با اساتید ایرانی بلکه قرار شد افرادی از فرانسه و سوئد برای آموزش به کشور بیایند و این موضوع راه را برای حضور بیشتر نیرو‌های خارجی در کشور باز کرد.

از آنجایی که پرواز هواپیما از کشور مبدا به ایران بسیار زمان‌بر بود، کشور‌های اروپایی را به فکر ساخت اولین کارخانه هواپیماسازی در داخل ایران انداخت که در نتیجه با عقد قراردادی، تجهیزات در سال ۱۳۱۴ از انگلیس خریداری و در کارخانه هواپیماسازی شهباز دوشان‌تپه نصب و در سال ۱۳۱۷ افتتاح شد.

همزمان با خرید تجهیزات کارخانه در سال ۱۳۱۴ با دستور رضاخان قوای هوایی به نیروی هوایی تغییر نام داد، اما این فقط تغییری ظاهری بود چرا که در باطن این نیرو به غرب وابسته بود، گواه این موضوع را می‌توان در حمله متفقین به ایران دید که در جریان آن پایگاه تهران آسیب جدی دید، در حالی که حتی یک تیر هم از سوی هواپیما‌های ایرانی شلیک نشد.

پس از رفتن رضاخان و روی کار آمدن محمدرضا پهلوی سرعت وابستگی نیروی هوایی به غرب شدت بیشتری گرفت، تا حدی که در تمام زمینه‌ها باید نیرو‌های غربی کار‌ها را انجام می‌دانند و جوانان آموزش دیده کشور فقط نظاره‌گر بودند؛ در زمان محمدرضا هم فقط اسامی تغییر می‌کرد، به طور نمونه در سال ۱۳۳۶ ستاد نیروی هوایی به فرماندهی نیروی هوایی تغییر نام داد و یا نام واحد تیپ تعلیمات در سال ۱۳۴۶ به مرکز آموزش‌های هوایی تغییر پیدا کرد، اما هیچ اقدامی در زمینه تولید پرنده ایرانی انجام نشد.

محمدرضا حتی یک گام بیشتر از پدرش برداشت و با تولید جنگنده‌هایی چون F-۵ و F-۴ قرارداد‌های سنگینی با آمریکایی‌ها بست و حتی واحد جدیدی به نام همافری را ایجاد کرد تا مثلا نیرو‌های ایرانی کار تعمیرات و نگهداری این جنگنده‌ها را انجام دهند، اما این ظاهر ماجرا بود، اما در باطن این واحد، محلی برای حضور بیشتر نیرو‌های آمریکایی در ایران شد.

این دست نشانده آمریکایی‌ها حتی در زمان حکومت خود قرارداد سنگینی برای خرید چندین فروند F-۱۴ با واشنگتن امضا کرد، اما از آنجایی که آمریکایی‌ها به دوستان خود هم رحم نمی‌کنند فقط ۷۴ فروند از آن را تحویل دادند و با پیروزی انقلاب تمام قرارداد‌های نظامی خود با ایران را لغو کردند.

انقلاب نیروی هواییِ وابسته را الهی کرد

کارکنان نیروی هوایی ارتش در سال ۱۳۵۷ به خاطر وجود نارضایتی‌های درون سازمانی و وجود شکاف در رژیم پهلوی به سرعت وارد خیل عظیم مردم شدند و در تاریخ ۱۹ بهمن همان سال بیعتی تاریخی با امام راحل کردند و از آنجا ورق این نیرو برگشت، به نحوی که تا امروز لحظه به لحظه در حال پیشرفت است.

عقابان نیروی هوایی حتی در جنگ تحمیلی هم سنگ تمام گذاشتند و در روز ۱ مهر ۱۳۵۹ در یورشی برق‌آسا که به عملیات ۱۴۰ فروندی معروف است مناطق حیاتی و استراتژیک کشور عراق را بمباران کردند و در کنار آن فرماندهان بزرگی، چون شهیدان فکوری و ستاری بحث تعمیر، نگهداری و تأمین قطعات هواپیما‌ها را حل کردند، این اقدامات به حدی بزرگ بود که پژوهشگران و کارشناسان نظامی غربی اعتراف کردند که کارشناسان ایرانی توانسته‌اند هواپیما‌های زمین‌گیر شده خود را با استفاده از قطعات یدکی هواپیما‌های دیگر به پرواز درآورند و همین امر موجب تعجب جامعه جهانی و توجه بیش از پیش به نیروی هوایی شد.

نیروی هوایی الهی در زمان جنگ اقدامات بزرگی چون نبرد‌های دریایی در زمان اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های ایران، مشارکت در انجام عملیات‌هایی چون مروارید و انهدام یگان‌های زرهی، پیاده، مکانیزه و توپخانه‌ای دشمن بعثی را در کارنامه دارد، اما این تازه آغاز راه بود.

نیروی هوایی که در طول جنگ متوجه شد نیاز به تسلیحات به روز و پیشرفته دارد، فرآیند طراحی و ساخت آن‌ها را در دستور کار دکترین دفاعی قرار داد و این امر باعث شد تا انواع بمب‌ها، موشک‌ها و حتی جنگنده‌های پیشرفته تولید شوند.

اولین جنگنده جمهوری اسلامی ایران که به صورت تماما ایرانی طراحی و ساخته شد، صاعقه نام دارد که فرآیند طراحی آن به دهه ۷۰ برمی‌گردد، اما به دلایلی تولید آن به تاخیر افتاد تا این که در شهریور ۱۳۸۵ اولین پرواز موفق خود را انجام داد و رسما به ناوگان نیروی هوایی ارتش الحاق شد.

این جنگنده که در دو مدل تک کابین برای پشتیبانی نزدیک و دو کابین برای آموزش و پشتیبانی نزدیک ساخته شده بیش از ۱۴ متر طول و پهنای بالی بالغ بر ۸ متر، ارتفاع ۴.۲۰ متر و سرعت بیش از ۲ ماخ دارد و می‌تواند بیش از ۳۰۰ مایل شعاع عملیاتی داشته باشد و انواع بمب‌های و موشک‌ها را حمل کند.

پس از آن، آذرخش به میدان آمد که در سال ۱۳۷۷ توانسته بود پرواز موفق داشته باشد. آذرخش با وزن بین ۸ تا ۱۸ تن مانند صاعقه قادر است هر نوع بمب و موشکی را حمل کند و با سرعت بیش از ۱.۶ ماخ در آسمان حرکت کند.

کوثر نام یکی دیگر از جنگنده‌های فوق پیشرفته جمهوری اسلامی ایران است که مانند صاعقه در دو مدل ساخته شده و در سال ۱۳۹۷ از آن رونمایی شد، برخی کارشناسان این جنگنده را نمونه ایرانی F-۵ می‌دانند، اما در این صورت باز هم باید گفت که ایران دانش تولید چنین جنگنده‌ای را بدست آورده که خود کاری بزرگ است.

متخصصان نیروی هوایی حتی در زمینه پرنده‌های آموزشی وارد میدان شدند و پس از سیمرغ، پرستو، تذرو و درنا، جنگنده دیگری با نام یاسین را تولید کردند تا از این پس خلبانان جوان نهاجا با آن آموزش ببینند، این پرنده که در ۲۵ مهر امسال رونمایی شد با ۱۲ متر طول، چهار متر ارتفاع و پنج و نیم تن وزن می‌تواند تا سقف ۱۲ کیلومتری پرواز کند.

در حوزه تسلیحات نیز نیروی هوایی با تولید موشک‌هایی چون فکور که قادر است از هر نوع پرنده ایرانی برای نابودی پرنده‌های متجاوز شلیک شود یا سجیل هواپایه که قرار بود جایگزین فونیکس آمریکایی شود کار بسیار بزرگی را انجام داد و با تولید انواع بمب‌های هوشمند، چون بالابان که قادر است به صورت دور ایستا شلیک و به سمت هدف برود مسیر خود را ادامه می‌دهد.

نهاجا در حوزه پهپادی هم وارد میدان شد و انواع پهپادها چون کمان ۱۲ را طراحی و به تولید انبوه رساند، اما امروز این نیرو به دنبال ساخت پهپادی است تا کار جنگنده‌ها را برای پوشش و درگیری هوایی انجام دهد.

این دستاورد‌ها فقط بخش کوچکی از توانمندی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در سال‌های اخیر به دست آمده و هنوز راهی طولانی باقی مانده که به همت جوانان انقلابی طی خواهد شد تا قدرت بازدارندگی کشور بیش از پیش در جهان به نمایش درآید.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۰
7891
۰۷:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۴۰۱
اتفاقا بد قیافه بودن هواپیمای شکاری حسناتی دارد. اولا دشمن را میترساند. دوما انها که افاده دار هستند و دنبال پز و فیس هستند انرا نمیخرند. سوما کسی کمتر در موردشان تحقیق میکند.
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۰ تير ۱۴۰۰
برای نابودی یک ملت نیازی به ساخت بمب هسته ای یا موشکهای دور برد و هواپیما نیست!

فقط کافیست سطح فرهنگ و کیفیت آموزش را پایین آورد ...

مریض به دست پزشکی که فقط بفکر پول بیمار باشد خواهد مرد
خانه ها بدست مهندسی که فقط بدنبال رانت و زیرمیزی باشد ویران خواهند شد
منابع مالی را بدست حسابداری که دزد باشداز دست خواهیم داد
انسانیت بدست عالم دینی ریا کار و قدرت طلب می میرد
عدالت بدست قاضی رشوه گیر ضایع می شود
جهل در مغز فرزندانمان با اعتقادات خرافی و مذهبی فرو می رود

سقوط آموزش = سقوط ملت
بنده خدا
۱۳:۴۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۸
دست سازندگان داخلی وسایل جنگی مورد نیاز ودفاعی ایران درد نکنه ارتش وسپاه فرقی ندارند. نتیجه وابستگی را دیده ایم و لمس کرده ایم پیروز و سربلند باشید
ناشناس
۲۳:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چرا نیروی هوایی ارتش جنگنده فوق پیشرفته و خوش قیافه
تولید نمیکند جنگنده ای بهتر از اف-35 امریکا
ما می توانیم
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
خوش قیافه؟؟؟؟
مگه میخاد بره خواستگاری
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خودرو سا زی در کشورکره مدیون ارتشه اگه در ایران واگذار بشه پیشرفت داریم
میلاد
۱۹:۳۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
کارت ملی ما چی شد ؟ 3 سال شد :/
ناشناس
۰۱:۱۳ ۰۵ فروردين ۱۳۹۹
آقا میلاد کارت ملیت دست منه بیا بگیر




واقعا انتظار همچین جوابی داشتی؟؟؟؟
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
قاهر۳۱۳چی شد کارش به کجارسید
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
نوکران امریکا به وق وق کردن افتادن
ناشناس
۱۵:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
من مثل هر ایرانی دوستدار سربلندی و قدرت کشورم در هر زمینه ای از جمله نظامی هستم
اما الان اوضاعی به وجود اومده که می ترسم بگم این همه خبر موشکی و نظامی و... اصلا نه من رو خوشحال می کنه نه ناراحت
یعنی اصلا برای من مهم نیست
از بس تحت فشار هستم
نه برام مهمه چه کسی رد صلاحیت میشه . چه کسی رای میاره. چه کسی می کشه. یا کشته میشه
فقط دارم تلاش می کنم حقوقم رو تا دهم برج برسونم. آخر برج که پیشکش
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
از مسئولین محترم می خواهیم که به طور جدی به فکر صنعت ساخت هواپیمای مدرن به خصوص شکاری و بمب افکن باشند. به امید روزی که هواپیماهای ما آسمان را سیاه کنند.
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
از مسئولین محترم می خواهیم که به طور جدی به فکر صنعت ساخت هواپیمای مدرن به خصوص شکاری و بمب افکن باشند. به امید روزی که هواپیماهای ما آسمان را سیاه کنند.
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
الان دقیقا چه جنگنده هایی تولید میکنید؟؟؟
قاهر 313 چی شد؟
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
نگاهی از زاویه دیگر :
تولید یک جنگده یعنی اشتغال صدها و هزاران نفر نیروی متخصص تحصیلکرده !
این را می توانید مقایسه کنید با مثلا پروژه های ساختمانی قبل از انقلاب که همه نیروهای متخصصش اروپایی آمریکایی ... بودند و ایرانی جماعت عمدتا فعلگی و کارگری پروژه را می کردند!
ابوالفضل
۱۳:۳۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
آقا لطفا جواب بدید پس جنگنده قاهر۳۱۳ کجاست؟
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
انشاالله هدفی که کشور داره برای ساخت این جنگنده نسل پنجم محقق شود
ناشناس
۱۸:۲۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
بله بله بله
ناشناس
۱۳:۲۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
الان ما تولیدکننده‌ی جنگده‌ایممممممممم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
امید وارم مثل پراید نباشد باید کارکرد در عمل تست کرد
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
با جرات می توانم بگويم که با پنج تا از اين جنگنده ها می توانیم کل آمریکا را با خاک یکسان کنيم
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
پنج تا زیاده دو تا
ناشناس
۲۳:۵۳ ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
واسه کی داری نوشابه باز می منی؟
ناسناش
۱۲:۵۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خداوکیلی به این میگین جت؟ من با کاغذ درست کنم ازین بهتره
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اقتصادکشور وتورم را کسی درست نکرده خودروسازی ما سالها نتوانسته تغییری درظاهرخودروها ایجادکندبعدادعای ساخت هواپیمای جنگنده داریم
راد
۱۳:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
تا کور شود آن چشمانی که نبینند
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
عرق نعنا برای شکم دردوبعضی نارحتی ها جواب میده
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چون اقتصاد کشور و صنعت خودرو ما دست کسانیست که معتقدند ما نمی توانیم ولی صنعت دفاعی ما در اختیار کسانیست که می گویند ما می توانیم.
ناشناس
۲۲:۴۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
جنابعالی هنوز نفهمیدی افراد مسئول در صنایع نظامی با مسئولان صنعت خودرو سازی 180 درجه تفکر و عمکردشان از هم متفاوت است؟؟؟
ناشناس
۰۲:۱۹ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
پاینده باد جوانان مومن و وطن پرست ما در سپاه و ارتش ، مرگ بر پول پرستان فاسد در هر جا و هر مقام
ناشناس
۱۲:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
بازنشسته بیکارم. می خواهم با اشیای دورریزی یک‌ موتور کوچک جت بسازم.
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدایش ساختی 100 هزار تومن بهت میدم خودم دانشجو هستم من نمیتونم توچطور میتونی با اشیای دورریز یک موتور بسازی چه نوع جت
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
موفق باشی ذلاور
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
بفرمائیداین نیروی ‌هوایی الهی موتورهواپیماهایش مربوط به کدام کشوراست ؟
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
شما حدس بزن وقتی شما در شرایط تحریم هستی موتور به شما میدن ؟
ناشناس
۱۴:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ایرانیه
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
روسیه وچین وکره شمالی
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
دوست گرامی هر موقع خودت را باور کردی به شما میگویم که موتور هم ایرانی است.لطفا روی خودباوریتان بیشتر کار کنید.
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
الان خودمان موتور جت طراحی کرده و می سازیم.
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
درودبردلیرمردان شجاع کشورم که معنای وطن پرستی غیرت وناموس به کل دنیایاددادند
کوروش
۱۱:۴۹ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
به کوری چشم فرزندان ترامپیان زنده باد ایران و نیروهای نظامی
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
افرین بر دلاورمردان ارتش جمهوری اسلامی ایران یاشاسن
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
یه ماشین نتوانستید تولید کنید
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ماشین رو یه عده دیگه مونوپلی خودشون کردند و دارند مردم رو میدوشند ربطی به نیروهای مسلح ندارد.
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
اگر مردم درست رای بدن و کار بیفته دست نیروهای انقلابی ، مطمئن باش تو ساخت خودرو هم خیلی خوب خواهیم شد
را
۱۳:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
چی کسی یک ماشین نتونست درست کنه! شما قرار نیست هر کسی را با ارتش جمهوری اسلامی مقایسه کنی .خودرو سازی رو بدهند به ارتش و سپاه ، آنوقت معلوم میشه که میسازند یا نه.همین خودرو های ارتش و سپاه رو مگر نمیبینید ؟ از زرهی گرفته تا ترابری و ....
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
یه سرچ کن تو گوگل دستاوردهای نیروهای مسلح.تانک کرار یه نمونشه.تانکبر فوق پیشرفته کیان.ناوشکن جماران به گفته فرماندهان ۳میلیارد قطعه استفاده شده تا ساختنش.موشکهای بالستیک و قاره پیمای سپاه که ساختش به دان پیچیده ای نیاز داره
خان
۱۰:۳۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
باید خودرو راهم دست این دلاوران بدهید تا نتیجهاش دیده بشه
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
۲۰ ساله داریم می گیم تولید جنگنده داریم ولی به معنی عامه اون هنوز نداریم .
فقط مردمو ناامید می کنه
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
رو زمین سفت راه میری ؟
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ماشین هم تولید کنن خوبه
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خب اگر اون اون هواپیماهارو خرید نمیکرد چطور می تونستیم تو جنگ با عراق حرفی برای گفتن داشته باشیم؟ توقع داشتید خودمون f14 خلق کنیم؟؟؟؟!!!!!
فاطمه
۱۰:۱۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
"نیرویی(هوایی)که رضا خان وابسته کرد."
لطفا اگه کسی اطلاعات تاریخی داره توضیح بده : نیروی هوایی ارتش قبل از رضاشاه (احمد شاه قاجار) که وابسته نبود از هواپیماهای تولید داخل استفاده میکرد ؟
کسی هست که اسم و مدل اون هواپیما های زمان قاجار رو بلد باشه ؟
رامین
۱۰:۱۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خیلی با بی انصافی نوشتی....
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا را شکر می کنم خودم از نزدیک در ساخت آذرخش حضور داشتم
خدا رحمت کند مهندس ثنایی که واقعا مردی بزرگ بود که هیچکس او را نشناخت وهمیشه گمنام ماند و خدا رحمت کند تمامی شهدا که زمینه را برای خود باوری ملی ایجاد کردند بویژه شهید خلبان ستاری
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
کاش خودروسازی ایران هم دست این عزیزان بود
Ghodsinia
۰۹:۵۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا را شكر ميكنيم و به متخصصان ساخت چنين جگنده هم خدا قوت ميگيم خسته نباشيد
علی
۰۹:۴۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
ازقاهرخبری نیست؟
کوروش
۰۹:۴۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
احسنت
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
کاش یک ادم باغیرت هم میومدو اقتصاد ومعیشت مردم رو درست میکرد
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
تو رو خدا این پیامها رو کی ارسال میکنه؟
رسول
۰۹:۳۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خداقوت به جوانان متخصص وانقلابی میهن عزیزمان
به امیدروزی که لیستی ازخودروهای باکیفیت ،لوکس وارزان قیمت تولیدداخل نیزبه اطلاع مردم رسانده شود.
ناصر
۰۹:۱۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
به امید خدا پیروز میشیم
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
خدا قوت مومنین
افشین
۰۸:۰۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
پس قاهر کجاست؟؟؟
ناشناس
۱۴:۲۱ ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
منتظر باش قاهر رامی بینی زیاد عجله نکن