سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات با محوریت وحدت و همدلی

مردم هرمزگان نمونه‌ی بارزی از وحدت و همدلی بین شیعه و سنی هستند که سالیان دراز درکنار یکدیگر زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان ،مردم هرمزگان نمونه‌ی بارزی از وحدت و همدلی بین شیعه و سنی هستند که سالیان دراز در کنار یکدیگر زندگی می کنند. 

مردمان و اقوام مختلف هرمزگان در طول تاریخ از شمال تا جنوب ، از شرق تا غرب ، در تمام شهرها ، روستاها و جزایر در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی همیشه در کنار یکدیگر بوده و حافظ این آب و خاک و خلیج فارس بوده اند.

اوج وحدت و روحیه استکبار ستیزی هرمزگانی ها در زمان اخراج پرتغالی ها از جزیره هرمز و خلیج فارس  و دفاع جانانه از مرزهای  آبی ایران اسلامی در طول  هشت سال دفاع مقدس از هیچ کس پوشیده نیست.

حالا که انتخابات مجلس شورای اسلامی در پیش است با چند تن از مردم و بزرگان شیعه و سنی هرمزگان به گفتگو نشستیم تا نقش اهمیت وحدت و مشارکت مردم را در این رویداد بزرگ سیاسی جویا شویم .

حجت الاسلام سید عباس تقوی ،استاد دانشگاه و حوزه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، در این باره می گوید: برای پی بردن به میزان اهمیت وحدت ،با نگاهی به بعضی از کشور‌های همجوار ،کافی است تصور کنیم که اگر در جامعه وحدت نباشد و اختلاف باشد،  این موضوع  به خوبی نشان می‌دهد که  پیشرفتی در کار نیست و احساس لذت در زندگی منتفی می‌شود.

اما در سایه وحدت انسان‌ها احساس امنیت می‌کنند، به رشد و پویایی دست می‌یابند و لزوم وحدت نه تنها در بین تشیع و تسنن که میان مسلمان با غیر مسلمان نیز ضرورت دارد.

 او وحدت بین شیعه و اهل سنت در استان  را مثال زدنی  می داند و افزود: دلیل آن وجود انسان‌های خردمند، عاقل، باهوش، وطن دوست و انقلابی در این استان است. راهکار تحقق این امر تمسک جستن و چنگ زدن به مقدسات مشترک فی مابین همچون اعتقاد به خدا، اعتقاد به پیغمبر، اعتقاد به قرآن و احکام شرعی است.

این استاد دانشگاه و حوزه با اشاره به نقش کلیدی علمای شیعه و اهل سنت  در ثبات وحدت در این منطقه گفت: این علما هم به وظیفه شان آشنا بوده اند و هم به وظیفه شان عمل کرده اند.

حجت الاسلام  تقوی  با اشاره به رابطه وحدت و انتخابات افزود: خود انتخابات نمونه بارز وحدت است ،به این معنا که جمعیت کثیری بر انتخاب فرد یا افرادی به اتفاق نظر و وحدت رسیده اند.

او گفت : مشارکت اهل سنت منطقه هرمزگان در انتخابات بسیار  خوب است با نگاهی اجمالی به  آمارهای  انتخابات از بدو پیروزی انقلاب تا کنون ،  حضور اهل سنت را در مقاطع مختلف سیاسی کشور بسیار پر رنگ می بینیم ، در دفاع مقدس ،چه در راهپیمایی ها ،در بیعت با حضرت امام خمینی (ره)  و بیعت با مقام معظم رهبری همیشه پیشگام بوده اند.

استاد دانشگاه و حوزه  افزود: مشارکت اهل سنت استان در نشست های  وحدت آفرین ملی ، منطقه ای و محلی همیشه چشمگیر بوده و در انتخابات هم مشارکتشان بسیار عالی است و باید خدا را شکر کرد که در  در نظام مقدس جمهوری اسلامی زمینه حضور و اثر بخشی گروه ها و قومیت ها فراهم شده است.

غلام نیک زاد از اهالی شهرستان بندرعباس  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، گفت: سال هاست که بین برادران اهل سنت در یک محله زندگی می کنم و یادم نمی آید که با هم اختلافی داشته باشیم.

او  با اشاره به انتخابات پیش رو مجلس شورای اسلامی افزود: در انتخابات گذشته یادم هست که دوستان اهل سنت ما به نماینده های شیعه رای می دادند و ملاکشان انتخاب اصلح و دلسوز  بودن برای منطقه بود.

آقای نیک زاد گفت: همدلی و مشارکت در امور مختلف از ویژگی های بارز شیعه و سنی در هرمزگان است و نمود آشکار آن  را در راهپیمایی ها و انتخابات  می توان دید.

 خانم شریفه رئیسی بانوی اهل سنت که در شهرستان سریک زندگی می کند در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،  گفت: اکثریت اهالی شهر سیریک اهل تسنن هستند و همه مردم با صفا و صمیمیت درکنار یکدیگر زندگی می کنند و با یکدیگر فامیل اند و نسبت سببی و نسبی  دارند.

او با اشاره به روابط بسیار عالی و صمیمی  مردم شیعه و سنی در این شهرستان افزود: حتی در بعضی خانواده‌ها تعدادی  از  فرزندان  شیعه  و تعدادی دیگر سنی هستند.

خانم رئیسی در پاسخ به میزان مشارکت مردم منطقه در انتخابات های مختلف گفت : در منطقه ما وحدت بسیار غنی برقرار هست و مردم ما پایبند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند و همیشه حضور مردم ما یک حضور حداکثری و پرشور بوده و هست.

 علی ماهیگیر امام جمعه اهل سنت سیریک و مدرس دینی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان،  درباره لزوم وحدت و مشارکت  مسلمانان در فعالیت های سیاسی و اجتماعی گفت: وحدت یک موضوعی است که هم از لحاظ عقلی و هم از منظر آموزه‌های دینی درجامعه ضرورت دارد. تاریخ و دانش بشری ثابت کرده هرکجا در جامعه‌ای همه با هم بودند و همکاری و اتحاد داشتند موفق شدند و رشد کردند.

او افزود: در استان هرمزگان به سبب فراگیری آموزه‌های دینی از گذشته اتحاد بین مسلمانان وجود دارد و پس انقلاب شکوهمند اسلامی این مسئله تقویت شد و پس از انقلاب یک خیزش و درون بینی زیبایی در مردم بیدار شد و هویت دینی شان را پیدا کردند.

علی ماهیگیر گفت: در کشور ما که رنگین کمانی از اقوام است، باید حول محور اسلام با وجود تفاوت در مذهب در کنار هم باشیم و روزبه روز نعمت وحدت را بیشتر تقویت کنیم.

او درباره رابطه ی بین وحدت و شرکت در انتخابات گفت: انتخابات از منابع دینی و مباحث اسلامی گرفته شده و بعد ازپیروزی انقلاب اسلامی در قانون اساسی به آن تاکید شده است  و انتخابات نماد مساوی بودن تمام اقوام و مذاهب است و باعث الفت و وحدت گرایی می شود.

  امام جمعه اهل سنت سیریک  افزود:  آمارها نشان می دهد درصد مشارکت مردم هرمزگان  چه شیعه و سنی در انتخابات های مختلف بسیار بالاست و در سطح کشور جزو پرشور ترین استان در زمینه  حضور در انتخابات بوده ایم.

خالد راهبر از شهروندان اهل سنت بندر لنگه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از هرمزگان، نیز از وحدت و هم دلی  مردم  منطقه شان  گفت: مردم ما برادرانه درکنار هم زندگی می‌کنند و همگی مسلمان هستیم و اعتقادات مشترکمان سبب همدلی و وحدتمان است.

او افزود: از سالیان دور تا کنون درکنار یکدیگر با صلح و صف زندگی کردیم و فکر می کنم وحدت بین مردم ما الگویی مثال زدنی برای هموطنانمان و حتی مسلمانان جهان است.

آقای راهبر انتخابات را یکی از الگوهای وحدت بین مردم ایران  دانست و افزود: ما مسلمانان ایران با شرکت در انتخابات  در سرنوشت خود شریک می شویم و حضور مردم بندر لنگه پای صندوق های رای  همیشه پرشور و گسترده  است.

استان هرمزگان با بیش از یک میلیون هفتصد هزار نفر جمعیت و سیزده شهرستان دارای پنج کرسی در مجلس شورای اسلامی است ، و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سه حوزه شرق، غرب و مرکز استان برگزار خواهد شد. حوزه غرب  و شرق هرمزگان هریک دارای یک نماینده  و مرکز استان دارای سه نماینده است.

وحدت ، همدلی ، مشارکت بالا از ویژگی های مردمان دیار دریا و شرجی و حافظان تنگه هرمز و خلیج فارس است که در مواقع حساس تاریخی همیشه به رخ جهانیان کشیده می شود، مردمان این خطه از ایران اسلامی ، پیر و جوان ، زن و مرد ، شیعه و سنی با گویش ها و لهجه های مختلف آماده اند تا در انتخابات  پیش رو دگر بار حماسه ای جاویدان خلق کنند.

انتهای /ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.