سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جمشیدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صلح هرمز توانایی اجماع سازی در منطقه را دارد

کارشناس سیاست خارجی گفت: طرح صلح هرمز پتانسیل اجماع سازی در منطقه را دارد.

محمد تقی جمشیدی  کارشناس مسائل غرب آسیا و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پیامدهای مثبت  اجرایی شدن طرح صلح هرمز در منطقه  اظهار کرد: طی یکسال گذشته جمهوری اسلامی ایران به دنبال اقدامات صلح طلبانه خود از تمام توانمندی هایی که برای ارتقا صلح و امنیت در منطقه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در اختیار داشت استفاده کرد.

او ادامه داد: یکی از مهم ترین این اقدامات طرحی بود که  به عنوان طرح «صلح هرمز» از سوی حسن روحانی  رئیس جمهور ارائه و به اطلاع عموم کشورهای منطقه رسید. این طرح مورد استقبال  دستگاه ها و مجامع سازمان ملل متحد قرار گرفت و همه تائید کردند که این طرح توانایی اجماع سازی بین کشورها در راستای برقراری ثبات و امنیت دارد و اعلام آن   توسط مجامع بین المللی و شخصیت های سیاسی حمایت های بیشتری را متوجه آن خواهد کرد.

کارشناس مسائل بین الملل افزود:  ایران پایه گذار و محور اصلی در صلح و امنیت منطقه بود؛ همچنین از جایگاه و نفوذ بالایی در خلیج فارس برخوردار است.صلح و امنیت  از مواردی است که تمام کشور‌های منطقه به آن نیاز داشته و فقدان آن تمامی کشورهای منطقه را  متضرر خواهد کرد.

جمشیدی اضافه کرد: می‌توان گفت که به جز عربستان سعودی که اختیاری در سیاست خارجی خود ندارد و رژیم صهیونیستی و ایالات آمریکا برای آن تعیین تکلیف می‌کنند، باقی کشور‌های منطقه و حاشیه خلیج فارس با درجات مختلف از طرح ابتکاری ایران به منظور برقراری ثبات در منطقه استقبال کرده و اعلام همکاری داشته‌اند.

او در پایان با اشاره به رویکرد صلح طلبانه کشورمان از گذشته تا کنون خاطر نشان کرد: سابقه عملکرد جمهوری اسلامی ایران هم در منطقه شفاف است و دنیا می‌داند که  هیچ گاه کشورمان آغاز کننده جنگ نبوده و در درگیری‌هایی که به کشورمان تحمیل شد، تنها قصد دفاع از سرزمین‌های خود را داشته  است.

انتهای پیام/

برچسب ها: طرح صلح هرمز ، ایران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.