سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا فرازمینی‌ها سیگنال‌های رادیویی ما را نمی‌شنوند؟

محقق برجسته پژوهشگاه فیزیک هسته‌ای دانشگاه ایالتی مسکو به تشریح مشکل اصلی بر سر راه رمزگشایی سیگنال‌های فرازمینی‌ها پرداخته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الکساندر پانوف، محقق برجسته پژوهشگاه فیزیک هسته‌ای دانشگاه ایالتی مسکو و رئیس مرکز علمی و فرهنگی "جستجوی اطلاعات فرازمینی" در شورای نجوم آکادمی علوم روسیه اظهار داشت که بشریت تجهیزات لازم برای جداسازی و رمزگشایی سیگنال‌های پخش رادیویی و تلویزیونی تمدن‌های فرازمینی در صورت رسیدن به زمین را ندارد، در عین حال سیگنال‌های پخش شده زمینی را نیز نمی‌توان در پس زمینه سر و صدای خورشید درک کرد.

پروژه "جستجوی اطلاعات فرازمینی" نام مشترک پروژه‌هایی است که توسط دانشمندان کشور‌های مختلف به منظور جستجو زندگی فرازمینی‌ها انجام می‌شود. روش اصلی این پروژه‌ها جستجوی سیگنال‌های رادیویی فرازمینی‌ها است.

پانوف گفت: برای دریافت چنین سیگنال‌هایی، گیرنده‌هایی در مقیاس کاملاً نجومی مورد نیاز است که بشر در حال حاضر آن را در اختیار ندارد. توان کلی پخش رادیویی از زمین قابل تمییز دادن با امواج خورشید است و این یعنی در امواج رادیویی که از منظومه شمسی ما منتشر می‌شود، می‌توان صدای رادیویی مشکوک را تشخیص داد، اما هیچ وسیله‌ای در زمین نمی‌تواند سر و صدای رادیویی را از یک جریان معنا دار اطلاعاتی تمییز دهد.

اولین پخش رادیویی از سال ۱۹۰۹ آغاز شد و پخش گسترده نیز در دهه ۳۰ قرن ۲۰ آغاز شد. بنابراین، امواج رادیویی که می‌توانند از درون یونوسفر زمین عبور کنند، اندکی بیش از ۱۰۰ سال نوری از کره زمین خارج شده‌اند.

منبع: اسپوتنیک

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.