سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرکنسول سابق ایران در هرات:

شهید سلیمانی چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری در دوران جهاد افغانستان داشت

سرکنسول سابق ایران در هرات گفت: شهید سلیمانی در مقطع مقاومت افغانستان چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری داشت.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، «محمود افخمی»، سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» که با میزبانی مهاجرین افغانستانی در مشهد برگزار شد گفت: «شهید سلیمانی در مقطع مقاومت افغانستان چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری داشت.»

وی بیان داشت: «بعد از اینکه استکبار جهانی نطفه طالبان را در افغانستان منعقد کردند و امکانات وسیعی را به این کشور گسیل کردند، افغانستان از حالت طبیعی خارج شد. این افراد و این جرثومه های فساد توانستند با پشتیبانی مالی استکبار جهانی افغانستان را به اشغال خود درآورند، البته خاک افغانستان را و نه قلب مردم افغانستان را.»

محمود افخمی گفت: «مردم مسلمان افغانستان تجربه مبارزه با ارتش سرخ شوروی را داشتند. مردم افغانستان توانستند با دست خالی ارتش شوروی را شکست دهند و همه امکانات ارتش سرخ شوروی نتوانست جلوی اراده آن ها را بگیرد.»

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات تاکید کرد: «نطفه مقاوت در افغانستان از همان زمان تشکیل شد. بعد از پروسه تجاوز شوروی، برنامه جدیدی تعریف شد تا دولت مجاهدین را ناکارآمد جلوه دهد و این برنامه ورود گروه های تروریستی به افغانستان بود.»

وی تصریح کرد: «در مرحله ای که افغانستان دوره بحران را سپری می کرد، مردی مبارز و مجاهد و توانمند و مقتدری پا به عرصه افغانستان گذاشت. در آن زمان شهید مسعود، شهید کاظمی، شهید ربانی، مرحوم انوری، شهید مزاری، مرحوم انوری و سایر شهدا با وی همراهی کردند.»

افخمی در ادامه گفت: «در آن فضای سخت و ملتهب و آسیب پذیر که کسی به فکر مقاومت نبود، شهید سلیمانی پا به عرصه گذاشت و در جلسه ای با همین مجاهدین طرح موضوع کرد. شهید سلیمانی خطاب به فرماندهان جهادی گفت چه می کنید و آنها یک صدا گفتند مقاومت می کنیم، در مقابل شوروی ایستادیم در مقابل متجاوزان داخلی نیز می ایستیم.»

وی افزود: «شهید سلیمانی هیچ موقع به دنبال لشکرکشی نبود و اعتقاد داشت که همین جوانان ظرفیت آن را دارند که در مقابل دشمن بایستند و مقاومت کنند.»

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: «در چنین شرایطی جزایر مقاومت در افغانستان شکل گرفت و صدای واحدی از سران مجاهدین شنیده شد و این امر سبب شد افغانستان دوباره خود را پیدا کند.»

وی تصریح کرد: «شهید سلیمانی با استفاده از بومی سازی و اتکای به خدا توانست جبهه مقاومت را شکل دهد و در مقابل همه دشمنان ایستادگی کند.»

وی گفت: «شهید سلیمانی در طول حیات خود هیچ چیزی را برای خود نخواست و عاشق شهادت بود. وی سال گذشته در حرم امام رضا خواست که شهید بشود و از مرگ گریزان نبود. شهید سلیمانی به زیر دستان خود می گفت همه موضوعات باید با محوریت الله باشد. او سرباز ولایت بود و در مقابل خانواده شهدا متواضع بود. شهید سلیمانی اخلاق محور و متقی بود. شهید سلیمانی در منطقه اثر گذار بود. او بی بدیل بود.»

قابل ذکر است که کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت، امنیت جهانی» روز شنبه 19 دلو/ بهمن توسط جمعی از مهاجرین افغانستانی در مشهد مقدس برگزار شد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.