سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کنعانی مقدم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ائتلاف سازی های ترامپ در منطقه محکوم به شکست است

کارشناس مسائل منطقه گفت: ثبات منطقه در گرو همگرایی کشورهای حوزه خلیج فارس بوده و سایر ائتلاف سازی ها بی ثمر است.

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح صلح هرمز، تلاش ایران برای مقابله با تروریسم و بهره بردن از توانایی و پتانسیل کشورهای منطقه اظهار کرد: طرح صلح هرمز دارای فرصت‌ها و چالش‌هایی بسیاری است، درباره فرصت‌های پیشروی این  طرح می توان گفت که ایران به عنوان پرچمدار حفظ صلح و امنیت در منطقه  و حوزه خلیج فارس حرف اول را می‌زند، به نظر نمی رسد کشور‌های دیگر بدون حضور ما بتوانند ثبات را به طور کامل برقرار کنند.

او ادامه داد: طرح صلح هرمز به عنوان فرصت می‌تواند به یک همگرایی در منطقه  منجر و باعث بیرون راندن قدرت‌های خارجی از جمله آمریکا درخلیج فارس شود، همچنین  کشور‌های منطقه هم آمادگی دارند تا در این چارچوب روابط خود با ایران را  بازسازی کنند.

کنعانی مقدم تاکید کرد: عملیاتی  کردن این طرح، فرصت‌های بسیاری را در اختیار کشورمان قرار می دهد که از نظر اقتصادی ، انرژی همچنین کشتیرانی و کاهش تنش‌ها در خلیج فارس هم می‌تواند موثر باشد. به عقیده من  این طرح فرصت‌های خوبی را پیش روی کشورهای منطقه قرار می دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به  چالش های پیشروی اجرایی کردن طرح صلح هرمز گفت:مخالفت‌ واشنگتن با عملیاتی کردن  طرح صلح هرمز، از جمله چالش‌هایی است که پیش روی اجرایی کردن  این طرح وجود دارد، در همین راستا ترامپ با مطرح کردن  ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس تلاش می کند تا سایر کشور‌ها را هم وارد این مناقشه کند.

او ادامه داد: استرالیا، انگلیس ،فرانسه و برخی کشور‌های دیگر که  با دعوت آمریکا به  ائتلاف بین المللی می پیوندند، هرکدام مأموریت‌های خاصی در این ائتلاف خواهند داشت و جمهوری اسلامی ایران باید در مقابل این اجماع  آمادگی لازم را داشته باشد.

کنعانی مقدم گفت: یکی دیگر از چالش های پیش روی ایران وجود طرح های ناشناخته‌ای مانند رژیم دریایی خلیج فارس است که از سوی کشورهای فرامنطقه ای تعیین شده اند. مشکل چنین طرح هایی است که غرب به دنبال تعریف رژیم جدید برای منطقه بوده تا برای کشورهای خارجی فرصت های جدیدی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل منطقه گفت:  چالش بعدی این است که باید هرگونه همکاری نظامی با کشور‌های حاشیه خلیج فارس را هوشیارانه پیش ببریم، زیرا برخی کشور‌های فرامنطقه، تحت سلطه نیرو‌های نظامی_ امنیتی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، در نتیجه  باید مراقب بود تا اطلاعات نظامی و امنیتی را در اختیار پایگاه‌های اطلاعاتی کشور‌های عربی قرار ندهند چراکه از این طریق می توانند اطلاعات را در اختیار آمریکا و متحدان او قرار بدهند.

او با اشاره به احتمال همکاری سعودی ها و امارات با طرح ابتکار صلح هرمز خاطرنشان کرد: سیاست‌های سعودی و امارات در منطقه منطبق بر سیاست‌های ایالات متحده آمریکا  است و آنها هیچ اراده‌ای برای انجام اقدامات جداگانه ندارند، اما امکان دارد سعودی‌ها  برای تحت فشار قراردادن ایران در منطقه ، وارد گفت وگو های سیاسی شوند تا از این مسیر به عنوان دروازه‌ای برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.