سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مطرح کرد؛

نباید تمام بار دانشی دانشگاه بر دوش آموزش و پرورش باشد

ذوعلم با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی به دانش آموزان، گفت: نباید تمام بار دانشی دانشگاه را بر دوش آموزش و پرورش بیندازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه تلویزیونی «پرسشگر» با موضوع نظام آموزشی و گام دوم انقلاب، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم چند کلید واژه اصلی داریم که جوانان در این عرصه نقش اصلی را ایفا می‌کنند و باید جایگاه‌ها، مسئولیت‌ها و تصمیم‌گیری‌ها را به آن‌ها واگذار کنیم. علاوه بر آن باید بررسی کرد تا موانع این مسیر شناسایی شود.

او با اشاره به اینکه سبک زندگی ایرانی- اسلامی کلیدواژه دیگری در بیانیه گام دوم انقلاب است، گفت: آموزش و پرورش در این مورد نقش موثری دارد و نوجوانان به ویژه در دوره متوسطه دوم باید به گونه‌ای هدایت شوند که به این موضوع بپردازند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با بیان اینکه در برنامه درسی هم این موضوع را دنبال می‌کنیم، ادامه داد: طرح بوم در راستای غنی سازی اوقات دانش آموزان در نظر گرفته شده است و باید بازطراحی عمیقی در این موضوع داشته باشیم که اکنون برای غنی سازی اوقات دانش آموزان بازطراحی دوره ابتدایی و متوسطه آغاز شده است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: این بازطراحی موجب می‌شود تا کنکور به عنوان یک مانع بزرگ در مسیر تعلیم و تربیت تا حد ممکن از بین برود و در نهایت دانش آموز هویت عمیقی پیدا کند؛ چرا که در شرایط فعلی نگاه حاکم به کتاب درسی صرفا توجه به نکات کنکوری است که باید این نگاه اصلاح شود.

او با بیان اینکه بازطراحی برنامه درسی و تربیتی برای نگاه بهتر به دستگاه تعلیم و تربیت فراتر از سازمان پژوهش است، گفت: نهاد‌های بالاتر همچون شورای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی می‌توانند در این عرصه وارد شوند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم به موضوع حذف انتگرال در کتاب درسی دوره متوسطه هم اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه انتگرال مبحث مهمی در ریاضی است حذف شد که البته این کار در زمان مدیریت بنده نبوده است، ولی از آن دفاع کارشناسی می‌کنم چرا که اگر همه مقدمات بار آموزشی دانشگاه به آموزش و پرورش منتقل شود مانع برای پرداختن به مهارت‌های دیگر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: حسرتِ نداشته‌هایی که دنیای دانش‌آموزان را متلاطم می‌کند


گلایه مقام معظم رهبری مبنی بر پیشروی کُند سند تحول بنیادین

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در دیدار با معلمان از عملیاتی شدن کمتر از ۱۰ درصد سند تحول بنیادین گلایه داشتند، اظهار کرد: باید به سند و زیرنظام‌های آن توجه جدی شود تا فرصت برای آموزش مهارت‌های دیگر و سبک زندگی وجود داشته باشد. در حوزه‌های تربیت برخی عناوین تغییر می‌کنند، اما به توجه دستگاه‌های بالادستی، چون شورای عالی آموزش و پرورش و انقلاب فرهنگی نیاز داریم تا اگر نیاز به قوانین جدیدی باشد آن را وضع کنند.

او با تأکید بر مرجعیت علمی و فرهنگی در رأس برنامه‌های آموزش و پرورش بیان کرد: باید برنامه‌های درسی به طور پژوهش محور دنبال شوند که اکنون با محدودیت‌های ساختاری در این حوزه مواجه هستیم و اگر قرار به ادغام معاونت‌ها باشد باید به معاونت پژوهشی توجه جدی کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه دانشجویان از طریق آموزش و پرورش به دانشگاه می‌رسند، گفت: باید آموزش و پرورش که به نوعی هم تولید کننده و هم مصرف کننده از دانشگاه است بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و دانشگاه به عنوان یک قوه عاقله به مسائل آموزش و پرورش توجه داشته باشد. همچنین فراموش نکنیم تا زمانی که آموزش و پرورش مسئله اصلی کشور نباشد فعالیت‌ها در این دستگاه به خوبی پیش نمی‌رود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناَشناس
۱۵:۳۹ ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
بهتر بود ابتدا کتابهای سایر نقاط دنیا رو بررسی کنید وبعد حذفیات کتابها رو انجام دهید