سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۹۸ درصدی بارندگی در استان فارس

افزایش ۹۸ درصدی بارندگی‌ها در استان فارس سبب شده که هم ذخیره آب سد‌ها به وضعیت مناسبی برسد و هم اینکه تالاب‌ها و دریاچه‌ها جان دوباره بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بیش از یک دهه است که مردم استان فارس با پدیده خشکسالی روبه‌رو هستند به گونه‌ای که در سال ۹۵ ذخیره ۵ سد استان منفی شده بود.

امسال بارندگی‌ها در استان روند افزایشی داشته است، براساس آخرین گزارش تحلیلی هواشناسی استان فارس که تا صبح امروز آخرین تغییرات را ثبت کرده است، میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی جاری ۲۶۹.۶ میلی‌متر بوده است.

این در حالی است که میانگین بارندگی استان فارس در سال زراعی گذشته درمقایسه با مدت مشابه ۱۳۵.۸ میلی‌متر و میانگین بلندمدت بارندگی سال زراعی جاری در مدت مشابه ۱۶۲.۲ بوده است.

درصد تغییرات بارندگی سال امسال در مقایسه با پارسال ۹۸ درصد افزایش و درصد تغییرات بارندگی سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت استان در مدت مشابه ۶۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

احمد ارجمندی، مدیر روابط عمومی آب منطقه‌ای استان فارس مجموع آب موجود در ۹ سد قابل بهره‌برداری استان را هزار و ۶۹۹میلیون مترمکعب اعلام کرد.

به گفته او، از این میزان هزار و ۲۱۸ میلیون مترمکعب قابل استفاده است که در سد درودزن ۲۹۲ میلیون مترمکعب، در سد ملاصدرا ۶۸ میلیون مترمکعب، ایزدخواست ۲ میلیون مترمکعب، سلمان فارسی ۷۳۸ میلیون مترمکعب، سد تنگاب فیروزآباد ۲۲ میلیون مترمکعب، سد رودبال ۶۴ میلیون مترمکعب، چشمه عاشق ۲۲ میلیون مترمکعب و سد خسویه ۵ میلیون مترمکعب آب قابل استفاده دارند.

به گفته ارجمندی در این میان تنها سد سیوند است که با منفی ۹ میلیون مترمکعب ذخیره منفی آب دارد.

او می‌گوید: از ۳ سد استان فارس آب شرب برخی از شهرستان‌ها تامین می‌شود که از جمله آن‌ها سد درودزن برای تامین آب شرب بخشی از شیراز و مرودشت، سد سلمان فارسی برای تامین آب لارستان و جهرم و سد رودبال برای تامین آب شرب داراب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته ارجمندی دیگر شهرستان‌ها منابع تامین آب شربشان از سفره‌های زیرزمینی است که این سفره‌ها به دلیل استفاده زیاد در سال‌های گذشته وضعیت مناسبی ندارد و به همین دلیل همچنان لازم است که مردم استان فارس به ویژه در شهر‌هایی که منبع تامین آب آن‌ها سفره‌های زیرزمینی است، مدیریت مصرف را مد نظر داشته باشند.

این مسئله به ویژه در روز‌های پایانی سال که با خانه تکانی و شست‌وشو‌های آخر سال همراه است، بیشتر احساس می‌شود تا در فصل بهار و تابستان شهر‌های استان دچار کمبود آب و بعضا جیره‌بندی آب نشوند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.