سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قریب‌پناه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

حفظ مرز میان رادیو و تئاتر کار سختی است

کارگردان رادیوتئاتر «عروس فراة» گفت: حفظ مرز میان رادیو و تئاتر در خلق یک رادیوتئاتر، کار بسیار سختی برای هنرمند است.

پیمان قریب‌پناه کارگردان رادیوتئاتر «عروس فراة» در گفت و گو با خبرنگار  حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره درون مایه این اثر هنری گفت: قصه ضد جنگ همواره برای من مهم بوده است و به همین دلیل تصمیم گرفتم یک اثر بین‌المللی خلق کنم و پس از تحقیقات، متن رادیوتئاتر «عروس فراة» را نوشتم، چون دیدم افغانستان یکی از کشور‌هایی است که از جنگ آسیب بسیاری دیده است.

وی افزود: به دلیل این که موضوع اثرم به جنگ افغانستان اختصاص دارد با دو بازیگر افغانستانی در این پروژه به صورت گزینشی همکاری کردم.

این کارگردان در پاسخ به اینکه رادیو با توجه به گستردگی رسانه‌ها در دنیای امروز چه جایگاهی در بین مخاطبان دارد، گفت: رادیو امروز جزو رسانه‌های پرطرفدار است، چون در دسترس‌ترین و بی‌هزینه‌ترین رسانه در اختیار مردم است و بسیاری در وسیله نقلیه خود به راحتی از آن بهره می‌برند، به نظرم تعامل مردم با رادیو نسبت به شبکه‌های دیگر بسیار بالاست.

قریب‌پناه ادامه داد: رادیوتئاتر گونه‌ای هنری است که حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد آن برگرفته از رادیو است و ۴۰ تا ۵۰ درصد آن هم از تئاتر وام گرفته شده است و ما کنار نمایش صدا از المان‌های تصویری هم برای فهم و زیبایی کار بهره می‌بریم.

وی در پاسخ به اینکه رادیوتئاتر به چه استعداد‌هایی برای رونق و پیشرفت بیشتر نیاز دارد، توضیح داد: رادیوتئاتر اگر دنبال استعدادی می‌گردد باید در بستر رادیو در پی آن باشد، چون جنبه رادیویی بر جنبه تئاتری در این گونه هنری غلبه دارد. به نظرم این قالب در مرزی حرکت می‌کند و باید بسیار مراقب بود که جنبه تئاتری بر رادیویی برتری پیدا نکند، چون اثر از رادیوتئاتر به نمایش تبدیل می‌شود. البته ما هنوز تعریف واحدی از این گونه هنری نداریم و می‌توان گفت یک اثر تلفیقی است.

قریب‌پناه درباره تفاوت متن‌هایی که برای رادیوتئاتر نوشته می‌شوند با نمایشنامه رادیویی گفت: متن «عروس فراة» را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر نوشتم، از این رو متنی متناسب با ویژگی‌های رادیوتئاتر نوشته ام، به صورت کلی متن‌هایی که در رادیوتئاتر استفاده می‌شود از خصوصیات نمایشنامه‌های رادیویی برخوردار هستند، اما روی صحنه آوردن و ایجاد این فضا برای هنرمندان سخت است و همانطور که ما برای نگارش متن یک نمایش صحنه‌ای با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم، در رادیوتئاتر هم چنین محدودیت‌هایی داریم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه برگزاری بخش رادیوتئاتر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا چه اندازه به پیشرفت این حوزه کمک می‌کند، بیان کرد: اختصاص بخشی مستقل به حوزه رادیوتئاتر در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اتفاق بسیار خوبی در سال‌های اخیر بوده است و امیدوارم که پس از جشنواره هم بستری برای عرضه اجرا‌ها فراهم شود و هنرمندان بتوانند با آثار فاخر میزبان مخاطبان باشند.

سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به دبیری نادر برهانی مرند تا ۲۱ بهمن دایر است.
انتهای پیام

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.