سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امارات از سوی لیبی در مراجع بین‌المللی تحت پیگرد قرار می‌گیرد

وزارت خارجه لیبی اعلام کرد امارات را به دلیل خرابی‌هایی که برای این کشور به بار آورده و باعث کشتار غیرنظامیان بی‌گناه شده توسط مراجع قانونی بین‌المللی تحت پیگرد قرار خواهد داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از آناتولی، محمد الهادی القبلاوی، سخنگوی وزارت خارجه لیبی با انتقاد از امارات متحده عربی به دلیل حمایت از نیروهای خلیفه حفتر و شریک بودن در جنایات علیه مردم لیبی اعلام کرد: «مداخله ابوظبی در کشورمان از طریق حمایت از خلیفه حفتر و شبه‌نظامیان آن امری محکوم و منفی است و اماراتی‌ها را تحت پیگرد مراجع قانونی بین‌المللی قرار می‌دهد، زیرا باعث خرابی‌ها در کشور و کشتار هزاران بی‌گناه بوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه لیبی گفت: «ما خواهان غرامت بین‌المللی هستیم، زیرا این امارات بوده که همه این فجایع را برای مردم ما به بار آورده است.»

القبلاوی اظهار داشت: «از زمان حمله نیرو‌های ژنرال «خلیفه حفتر» به طرابلس در آوریل گذشته، دولت وفاق هیچ ارتباط واقعی مستقیمی با امارات نداشته است، هر چه بوده پیام‌های غیرمستقیمی بوده که از طریق برخی کشور‌ها یا کنفرانس‌های بین‌المللی منتقل شده و درباره این بوده که ابوظبی باید در محاسبات خود تجدید نظر کند، زیرا همسایه ما نیست و از این درگیری‌ها متاثر نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه لیبی گفت: «از جمله پیشنهاد‌های دولت وفاق ملی لیبی به کنفرانس برلین این بود که یک صندوق جبران خسارات آسیب‌دیدگان و آوارگان تاسیس شود و کشور‌هایی که باعث این خرابی‌ها و نقض قوانین بوده‌اند از آن حمایت کنند».


بیشتر بخوانید:


الهادی القبلاوی همچنین از تشکیل یک جنبش مدنی خبر داد که در حال آماده کردن یک پرونده قانونی برای جمع‌آوری تخلفات و قانون شکنی‌های امارات و کشتار بی‌گناهان در لیبی است که تازه‌ترین آن بمباران دانشکده نظامی طرابلس است که با کشته شدن ۳۲ دانشجو همراه بود و قرار است همه این جنایات تحت پیگرد قانون بین‌الملل قرار گیرد تا امارات را مجازات کند.

او اهداف امارات از تسلیح حفتر و شبه نظامیان آن را حمایت از ضد انقلاب و ناکام گذاشتن فرآیند درموکراتیک و مدنی در لیبی خواند و افزود: «امارات خواهان آزادی برای ملت‌های منطقه نیست و این را با مصر شروع کرد. امارات می‌خواهد کشور‌های موفق دموکراتیک و مدنی که این آزادی‌ها و حقوق را به ملت‌های منطقه صادر کنند، وجود نداشته باشند.»

الهادی القبلاوی درباره زیاده خواهی‌های امارات در لیبی هم گفت که امارات به دنبال تسلط بر بنادر لیبی به منظور سرمایه‌گذاری در آنجاست.

گفتنی است، خلیفه حفتر تحت حمایت برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و همینطور غرب، به دنبال کنار زدن دولت قانونی لیبی از قدرت است. حفتر علی‌رغم حمایت‌های گسترده خارجی در مبارزه با دولت وفاق ملی ناموفق بوده است.

چندی پیش آلمان طی نشستی بدون دعوت از همسایگان لیبی، نشستی برای برقراری صلح در لیبی برگزار کرد. در این نشست، طرف‌های درگیری تشویق به حل‌و‌فصل دیپلماتیک درگیری‌ها شدند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.