سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار دانشگاه علوم پزشکی نسبت به استفاده از شیر فله:

بهترین شیر برای تغذیه، شیر استرلیزه است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ضمن هشدار نسبت به پرهیز از استفاده شیر فله، گفت: بهترین شیر از نظر بهداشتی برای تغذیه، شیر استرلیزه است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  سید احمد هاشمی گفت: داشتن مجوز از معاونت بهداشت دانشگاه و سازمان دامپزشکی و رعایت استاندارد‌های لازم در عرضه شیر ضروری است.

او با بیان اینکه مردم با این تفکر که شیر محلی مقوی‌تر از شیر پاستوریزه است، اقبال بیشتری نسبت به استفاده از شیر محلی دارند، ادامه داد: شیر فله وقتی با دست دوشیده می‌شود، بار میکروبی آن یک میلیون برابر بوده در صورتی که با استفاده از شیر دوش این بار میکروبی به زیر هزار یا صد کاهش پیدا می‌کند.

او با اشاره به اینکه هر میکروبی که وارد شیر شود، شروع به تخمیر آن کرده و شیر را اسیدی می‌کند، افزود: بنابراین تعداد زیاد میکروب باعث می‌شود شیر بریده شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی، با بیان اینکه شیر پاستوریزه اگر هرگونه آلودگی داشته باشد، در چرخه تولید از بین می‌رود، اضافه کرد: مردم باید بدانند که کارخانه‌ها مواد نگهدارنده‌ای به شیر نمی‌زنند چرا که اگر اضافه شود، شیر در اصطلاح بریده می‌شود.

هاشمی گفت: شیر پاستوریزه تا ۴۸ ساعت تاریخ انقضا داشته و شیر استرلیزه که پاکتی هفت لایه دارد، تا ۶ ماه قابلیت نگهداری دارد.

او افزود: بسیاری معتقدند با جوشاندن زیاد شیر بار میکروبی آن کاهش می‌یابد در صورتی که وقتی شیر بیشتر از سه تا پنج دقیقه جوشانده شود، حداقل ۵۰ درصد پروتئین‌ها شروع به رسوب می‌کنند و همراه با کلسیم آن خارج می‌شوند.

او یادآور شد: شیر پاستوریزه در کمترین زمان دمای آن به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده و دوباره سرد می‌شود که این پروسه سبب می‌شود تمام میکروب‌های پاتوژن آن به ویژه تب مالت که در استانمان نیز شایع است، از بین برود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: از زمانی که شیر جوش آمده و کف می‌کند، سه دقیقه جوشاندن آن کفایت می‌کند.


این مسئول با بیان اینکه در خراسان شمالی طی چهار سال گذشته افزایش آمار بروسلوز را شاهد بوده‌ایم، تصریح کرد: از دلایل آن می‌توان به عدم واکسیناسیون احشام و گوسفندان اشاره کرد که باعث می‌شود بیشتر دامداران و مصرف کنندگان شیر فله به این بیماری مبتلا شوند.

انتهای پیام/ه

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.