مدیری با توجه به اینکه این برنامه در هفتههای قبل ضبط شده بود ضمن تسلیت شهادت سردار سلیمانی گفت: امیدوارم حالتان خوب باشد و این روزها را سپری کنیم. با توجه به اینکه هفته گذشته پخش نداشتیم و اولین برنامهای است که بعد از اتفاقات اخیر در کشور پخش میشود، شهادت سردار سلیمانی را تسلیت میگویم. دیدیم که وقتی پای امنیت ملی و وطن در میان باشد، جناح سیاسی و تعصبات کنار میرود و مردم ثابت میکنند که هستند. همچنین سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت عرض میکنم.
نشاط جهانداری به عنوان اولین خلبان زن هواپیمای مسافربری در ایران، به عنوان مهمان در برنامه شب گذشته مدیری حضور پیدا کرد.
مدیری درباره رویای خلبان شدن او در کودکی سوال کرد و جهانداری گفت: حدود چهار سالگی مدام با خانواده و با هواپیما سفر میکردم و خاطره سفرهای هوایی بسیاری را دارم. همینها باعث شد که از کودکی به سفر هوایی علاقه داشته و دنبال پرواز و خلبانی باشم. در خانواده خودم فقط من خلبان هستم؛ اما زمانی که ازدواج کردم، علاوه بر همسرم، پدر شوهرم هم خلبان است. از این بابت خیلی خوشحال هستم و مادرشوهرم خیلی من را درک میکند و از نزدیک با این مسائل آشناست.
در ادامه مدیری درباره هزینه این رشته سوال کرد و جهانداری پاسخ داد: ساعتهای بسیاری را برای آموزش خلبانی باید گذراند و هزینه آن هم بسیار بالاست. در حال حاضر این هزینهها را باید خود شخص پرداخت کند و امکان اینکه به صورت کاملاً دولتی باشد، وجود ندارد. البته برای خلبان جنگنده دولتی این امکان وجود دارد، اما برای مسافربری نه.
مدیری درباره اینکه این رشته فقط برای قشر مرفه است سوال کرد و مهمانش گفت: شاید آنها بتوانند این هزینهها را پرداخت کنند؛ در هر کاری استمرار و تلاش مهم است. در این مسیر، در کنار هزینهها باید از آزمون و امتحان مختلف عملی و پزشکی عبور کرد.
مدیری در ادامه اشارهای به خاطره خود در هواپیما کرد و گفت: بارها کاپیتانهای مختلف به من لطف داشتند و من را به کابین دعوت کردند. کنار آنها نشستم و دیدم کارشان خیلی عجیب و سخت است. هزاران کلید آنجاست؛ مگر میشود همه آنها را حفظ شد! خلبانی کار سختی است و واقعا هوش زیادی میخواهد.
وی عنوان کرد: شما دومین خانم خلبان کشور هستید که بعد از انقلاب در این زمینه فعالیت میکنید. قبل از انقلاب هم خانم عفت تجارتچی در سال ۱۳۱۹ خلبان بودند.
در ادامه مدیری پرسید: تا حالا شده مسافران بفهمند خلبان خانم است و پیاده شوند. جهانداری هم گفت: چنین اتفاقی رخ نداده است؛ اتفاقاً خاطرههای خوبی برای من اتفاق میافتد. خیلی از مردم از پنجرهای که داریم، برای ما دست تکان میدهند و به ما سلام میکنند.
مدیری هم گفت: شاید هم خداحافظی میکنند و حلالیت میطلبند!
جهانداری در خصوص سختترین بخش کار خلبانی توضیح داد: تیک آف بسیار حساس است؛ اگر موتور خود را از دست بدهید، هدایت هواپیما بسیار سخت میشود. این حرفه سلامت کامل جسمانی نیاز دارد و هر ۶ ماه یک بار باید در آزمونهای شبیه سازی شرکت کنیم. من ۸ سال کار کردم؛ سه سال بررسی دادههای پروازی را انجام دادم و نظر مثبت مدیران ارشد را جلب کردم. توانستم رتبه ممتازی را کسب کنم و در بین ۳۰۰ نفر ۱۷ نفر انتخاب شدند. من و همسرم در دورههای آموزشی با هم آشنا شدیم.
مدیری با اشاره به اینکه شما به آرزوهای خود مثل ازدواج، خلبانی و سلامت کامل رسیدید. آیا رویای دیگری هم دارید؟ جهانداری پاسخ داد: همیشه از بچگی دلم میخواست که برای بچهها کار کنم؛ فکر میکنم بچهها بزرگترین سرمایههای کشور هستند.
وی درباره حس و حال خود در لحظه خلبانی گفت: نزدیکی به خدا را بیشتر حس میکنم. فکر میکنم چقدر این کره خاکی کوچک است و ما چقدر کوچک هستیم و عظمت و بزرگی خداوند را واقعا میبینیم.
جهانداری درباره مزه غذای هواپیما نسبت به بیمارستان توضیح داد: با توجه به اینکه ما در ارتفاع هستیم، حس چشایی کمتر میشود و مزه غذا را کمتر میفهمیم.
مدیری گفت: پس غذاها خوشمزه است و ما نمیفهمیم! چون در ارتفاع هستیم مزه آب میدهد!
در بخش دیگر برنامه جهانداری از مدیری سوال کرد که اگر سوار هواپیمایی شوید که خلبان آن خانم باشد، چه میکنید؟ و مدیری گفت: من برخورد میکنم (خنده).
در بخش پایانی برنامه نشاط جهانداری کلاه خلبانی خود را به مهران مدیری هدیه داد.
گزارش از الهام قبادی
انتهای پیام/
آره مدیری از اونهاییه که به مرد بودن میندازه و زن رو قابل نمیدونه. ضد زن هست و واقعا هم از هواپیمایی که یک زن هدایتش کنه پیاده میشه. اتفاقا زنانیکه مغلوب تلقینات منفی امثال این آقا نیستند و اعتماد بنفس دارند در کارها خیلی بهتر از مردها و قویتر هستند.
هستم و با هواپيما هاى شركت هايى در رديف و مثل !!!!!
ميانه اى ندارم و فاصله خواهم گرفت.