این خودرو که توسط شرکت هیوندای در سال ۲۰۰۸ در دو نسخه کوپه هاچ بک ۳ درب و هاچبک ۵ درب معرفی شد، تا به حال یک بار دچار فیس لیفت و تغییرات ظاهری شده است. خودرویی که مورد برسی قرار داده ایم، اولین فیس لیفت این خودرو است که در سال ۲۰۱۳ توسط هیوندای معرفی شد. این خودرو که در کلاس مینی (یا بهتر است سوپر مینی بنامیم) قرار دارد.
هیوندای i۲۰ دارای پیشرانه ۱.۴ لیتری است که توان ۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه را تولید میکند. شتاب صفر تا صد آن در حالت استاندارد و موتوری به اصطلاح آب بندی شده با رانندهای حرفهای در حدود ۱۲ ثانیه است ولیکن در حالت عادی و در شرایط روز تست ما به عددی معادل ۱۵ ثانیه رسیدیم.
بررسی ظاهری
این خودرو از بدو تولید خود تا سال ۲۰۱۳ فیس لیفتی را به خود ندید و در طی ۵ سال اخیرش با چهرهای دلنشین و همانند دیگر کره ایها که اصالت کرهای بودن خود را به نمایش میگذاشتند، با همان چهره تولید و عرضه میشد. اما با اولین فیس لیفت، هیوندای از همان سال راه اروپاییان و خشن شدن خودروها را در پی گرفت که شاهد چهرهای خشن و چراغهایی با خطوط تقریباً تیزتر و اسپرت لایتهای زیبا و کمتر شدن منحنیها و لطافت رخ جلوی خودرو هستیم.
چهرهی عقب آن تغییر به خصوصی را جز قرار گرفتن نوار شبرنگ بر روی سپر عقب و انتقال خط سفید چراغ خطر دنده عقب از وسط چراغ به انتهای چراغ را شاهد نیستیم. از لحاظ طول و ارتفاع هم تغییری حاصل نشد و کماکان با همان ابعاد قبلی به بازار عرضه شد.
بررسی داخلی و آپشنی خودرو
شاید یکی از ملاکهای مهم کمپانیها برای تولید خودرو با ابعاد کوچک این موضوع باشد که در عین جمع و جور بودن بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند. هیوندای i۲۰ شاید در این مقوله موفق بوده و توانسته است رضایت مشتریان خود را به دست آورد به طوری که در طی تست انجام شده اگر ردیف جلو فردی با قد ۱۸۰ تا ۱۹۰ بنشیند، در عقب برای نشستن فردی با قد ۱۷۵ هم مشکلی نیست، ولی اگر جای این ۲ نفر را عوض کنیم، به مشکل میخوریم حتی اگر فضای پا هم مشکل ساز نشود فضای سر مشکل بزرگی برای سفر طولانی خواهد بود.
سرنشینان جلو از همه نظر در آسودگی هستند، چه از نظر فضای سر و چه از نظر فضای پا که قابل تنظیم است و قابلیتی که برای سرنشینان جلو نسبت به سرنشینان عقب وجود دارد، قرار گرفتن دو گرم کن برای راننده و سرنشین جلو است. هرچند که فقط گرم کن است و نشانی از سرد کن نیست و قابلت تنظیم دمای آن را ندارید و فقط امکان فعال سازی و غیر فعال کردن آن را دارید.
طراحی داشبورد و غربیلک فرمان به خوبی انجام گرفته است و همه چیز ارگونومیک و سر جای خودش است و فرمان زیبای آن و قرار گرفتن صفحه کیلومتر و مانیتور کوچک سفری که اطلاعاتی، چون ساعت، اطلاعات دستگاه پخش و مقدار مسیری که با موجودی بنزین میتوان طی کرد را به راننده میدهد.
در وسط داشبورد دستگاه پخش سی دی، دی وی دی، رادیو و یک سوکت USB هم در پایین و در کنار گرمکنها و فندک برقی قرار گرفته است و در وسط کنسول هم شاهد گیربکس ۴ سرعته خودکار HiVEC هستیم که در آن خبری از حالت تیپ ترونیک و دنده دادن دستی نیست ولیکن برای استفاده از گیربکس در مسیرهای سراشیبی و سر بالایی دو حالت ۲ و L قرار گرفته که یکی به معنای دنده ۲ هستش و دیگری دنده سنگین تری را در اختیارتان قرار میدهد.
فضای صندوق این خودرو رضایت شما را در پی خواهد داشت که در تست انجام شده حالتهای مختلفی از قرار دادن چمدان و ساک دستی را امتحان کردیم و باز هم شاهد فضاهایی خالی بودیم. برای بهتر متوجه شدن فضای بار میتوانید در عکس زیر میزان این فضا را مشاهده کنید.
از نظر آپشنی به جز قرار گرفتن گرمکن برای سرنشینان جلو، تجهیزات دیگری مثل کول باکس در داشبورد خودرو، آینه الکتروکرومیک که قابلیت نمایش دوربین عقب خودرو در هنگام پارک و دنده عقب را هم دارد، سیستم قفل خودکار، سیسیتم keyless Entry ورود بدون کلید، سیستم روشن خاموش کردن خودرو توسط دکمه یا انجین استارتر و تنظیم و تا شدن برقی آینهها را شاهد هستیم. بر روی سپرهای جلو و عقب هم سنسورهای پارک برای اخطار فاصله با خودروها را نیز میتوانیم ببینیم.
تست رانندگی
این خودرو همانطور که در مقدمه توضیح دادیم یک موتور ۱.۴ لیتری ۹۸ اسب بخاری را داراست که شاید ابتدا شما فکر کنید ماشین در تستهای مختلف راضی کننده نباشد و کشش کمی داشته باشد. از ابتدا که شما در خودرو مینشینید، دسته خلبانی صندلی خودرو شما را مجذوب خود میکند، زیرا که در حین رانندگی جایی برای استراحت هر دو دست شما وجود دارد، اما شاید در طول رانندگی نتوانید استفاده به خصوصی داشته باشید، زیرا که این خودروی ۱۲۰۰ کیلویی برای کنترل نیاز به تمرکز دارد و نباید در سرعتهای بالا کنترل خودرو را از دست بدهید و ممکن است با یک حرکت نسنجیده کوچک، واژگونی را تجربه کنید و جان خودرا به خطر بیاندازید.
سیستم تعلیق خودرو از نرمی قابل قبولی برخوردار است، ولی نباید توقع خودروهای ژاپنی را داشت، اما کماکان کافی به نظر میرسد و رضایت شما را جلب خواهد کرد.
فرمان تلسکوپی این خودرو در حد فرمانهای ۳ حالته نرم عمل نمیکند، ولی رانندگی با آن لذت بخش است. در حین رانندگی با این خودرو برای ما شاید جالبترین عملکرد این خودرو در سر بالاییها است که به خوبی پیش میرود و شما اصلاً کندی و کم بود قدرت موتور را احساس نمیکنید و اثری از معکوس کشی خودرو نیست با اینکه از موتور ۱۴۰۰ سی سی نباید توقعی بیش از این را داشت.
در مسیرهای صاف و استاندارد، ما از حالت سکون تا ۱۰۰ را در ۱۵ ثایه تجربه کردیم. نکته منفی این خودرو در شتاب گیری بین سرعتهای ۸۰ تا ۱۰۰ هست که کمی کند است، اما در دیگر شرایط این خودرو نسبتاً تیز است و باید مراقب باشید تا کنترل از دستتان خارج نشود. به قدرت ترمز گیری این خودرو نباید آنچنان دل ببندید عملکرد آن طوری است که برای سرعتهای بالا ساخته نشده و باید همانند خودروهایی، چون ۲۰۶ ترمز گیری و قلق آن را بیابید، ولی در حد خود قابل قبول است.
نتیجه گیری
خودروی i۲۰ توسط آسان موتور و با گارانتی نقدی حدود ۸۵ میلیون تومان آب میخورد البته این خودرو به صورت شرایطی هم عرضه میشود که با ۲۰ میلیون تومان پیش پرداخت و تا ۳ سال هر ماه ۲.۱۰۰ پرداخت هم میتوانید این خودرو را تهیه کنید که البته قیمت نهایی برای شما در حدود ۹۲ میلیون تومان خواهد شد.
در نهایت باید گفت که این خودرو بسیار مناسب برای خانمهایی است که دنبال خودرویی جمع و جور و پارک کردن آسان و مهمتر از آن پیدا کردن جای پارک مخصوصاً در شهرهای شلوغ کشور هستند.
البته در نگاهی دیگر، این خودرو، جوان پسند هم هست حتی برای آقایانی، چون مالک این خودرو که از دوستانی با ذوق هستند و خودرو را دست خوش تغییراتی، چون تغیرات جلو پنجره، برچسب سقف، فیبر کربن کردن آینهها و تغییر رنگ چراغها و حتی قرار دادن Welcome Lightهایی که متاسفانه در شرایط روز تست قادر به عکاسی از آن نبودیم که همگی این تغییرات i۲۰ مورد تست را در سطح خود خاص کردند.
شاید با این قیمت نظر شما به رقیبهای این خودرو برود، ولی باید با توجه به شهر خود و نحوه خدمات رسانی عاملیتهای برندهای مختلف را هم در نظر داشته باشید و سپس تصمیم به خرید کنید.
انتهای پیام/