سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایجاد ایستگاه فضایی در آذربایجان غربی

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی گفت: به منظور سنجش اطلاعات ماهواره‌ای در سطح بین الملل و ملی در شهرستان سلماس ایستگاه فضایی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، قاسم جلیلی نژاد مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی در نشست با جمع خبرنگاران که در سالن جلسات این اداره کل برگزارشد،اظهار کرد:ایستگاه فضایی سلماس یکی از چهار ایستگاه فضایی کشور است که به منظور سنجش اطلاعات ماهواره‌ای در سطح بین الملل و ملی در شهرستان سلماس ایجاد می‌شود.
جلیلی نژاد افزود: ایستگاه فضایی سلماس ظرفیت بسیار خوبی برای فن آوری اطلاعات است که وظیفه کنترل و بهره‌برداری از ماهواره‌های ساخته شده در کشور و نیز دریافت تصاویر ماهواره‌ای جدید و ارائه آن به کاربران و سازمان‌های بهره‌بردار از جمله جهاد کشاورزی و مدیریت بحران و همچنین استارتاپ‌های فضایی برای توسعه کسب و کارهای فضاپایه را عهده دار است. 

او همچنین از ایجاد مرکز اطلاعات یا دیتا سنتر در منطقه آزاد ماکو توسط بخش خصوصی خبر داد و تصریح کرد: این مرکز پس از راه اندازی،دو مرکز اطلاعات بین المللی روسیه و فرانکفورت را به هم وصل می‌کند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی افزود: ۹۹/۴ جمعیت آذربایجان غربی زیر پوشش ارتباطات تلفن همراه هستند و خدمات دهی خوبی نسبت به ۹۶.۵ درصد میانگین کشوری در این حوزه دارد.

جلیلی نژاد با بیان اینکه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت استان مشترک اینترنت سیار هستند،افزود: ضریب نفوذ تلفن همراه در آذربایجان غربی بیش از ۱۲۷ درصد است.

او با بیان اینکه توسعه ارتباطی در مناطق روستایی و محروم در اولویت وزارت ارتباطات قرار دارد، افزود: در حال حاضر این برنامه در آذربایجان غربی محقق شده و ۸۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از اینترنت پر سرعت برخوردارند که در نظر داریم تا پایان برنامه ششم توسعه ۱۰۰ درصد روستاهای مذکور از اینترنت پر سرعت برخوردار شوند.

مدیر کل با بیان اینکه برای کاهش شکاف دیجیتالی شهر و روستا ۵۶ دستگاه  ATM در دفاتر پیشخوان روستایی استان نصب شده است، اظهار کرد: در فاز دوم اجرای این طرح، ۴۶ دستگاهATM دیگر نیز در روستاها نصب می شود.

 او  تصریح کرد  : بیش از ۷۱ درصد روستاهای استان دارای هر ۳ خدمات ارتباطی شامل تلفن همراه،  اینترنت و تلفن ثابت می باشند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان غربی ادامه داد: در حال حاضر ۲۰۶۳ روستای استان دارای اینترنت پرسرعت می باشند و این آمار شش سال پیش ۱۷۵ روستا بود که در این مدت با رشد ۱۲ برابری مواجه هستیم.

جلیلی نژاد همچنین افزود: ظرفیت پهنای باند ورودی استان در این مدت ۱۳۶ برابر و شبکه انتقال هم ۶۶ برابر شده است و در حال حاضر ۲۴۵ دفتر پیشخوان دولت شهری و ۵۰۰ دفتر Ict روستایی در استان فعال است.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.