سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظرافت ملیله زنجان، اقتدارش را در جهان رقم زد

زنجان شهر جهانی ملیله، خبر خوشی که به دنبال آن ایران رتبه اول جهان در فهرست شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع‌دستی را از آن خود کرده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، هنر دل و دست استاد عبدالحمید محرر شاهکار می‌کند. درست ۳۰ سال پیش ویلچر نشین که می‌شود، ملیله را هنر و پیشه خود می‌کند.

آقای محرر در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: در طی این سال‌ها در آمدم از همین هنر است و از همین مسیر ارتزاق می‌کنم.

او افزود: تنها چیزی که مرا در این سال‌ها خوشحال می‌کند این است که کارم را درست انجام داده ام.

مسیر‌های پر پیچ وخمی را طی کرده ام و اکنون به اینجا رسیده، کارآفرینی برای علاقه‌مندان به هنر ملیله از افتخارات من در این حوزه است.

او ادامه داد: در سال ۸۶ موفق به اخذ مُهر اصالت در این رشته از یونسکو شدم.

محرر گفت: تولید این محصول با کیفیت و ایرانی طرفداران خاص خودش را دارد و ماحصل تلاش‌های شبانه روزی زیبایی ملیله‌هایی است که به دل بیننده می‌نشیند.

هنگام مصاحبه استاد محرر همچنان با ظرافت تمام کارش را انجام می‌داد و چه زیبا مفتول‌ها را در هم گره می‌زد تا حاصل کارش را برایم نشان دهد.

استاد پس از ذوب شمش، آن را از قالب مخصوص عبور می‌داد و مفتول‌هایی به قطر یک سانتی متر تهیه کرده بود را با عملیات دستی، به سیم‌های نقره‌ای با قطر یک میلیمتر تبدیل و آماده ملیله سازی می‌کرد.

این سیم‌ها با ظرافت تمام روی در قالب‌هایی که معمولا از تخته و موم ساخته می‌شود می‌نشیند و طرح و اشکال مختلفی به خود می‌گیرد.

محرر افزود: در این قسمت تار‌های نقره‌ای در اثر حرارت و براده مس به هم متصل می‌شود و سپس بصورت انواع ظروف و یا هر طرحی که در ذهن استاد است در می‌آید.

چه هنرمندانه تمام مراحل به دست استادکار انجام می‌شود.

او می‌گوید: در نمایشگاه‌هایی که در داخل و حتی خارج از کشور حضور داشته تنها معلول ویلچرنشین نمایشگاه‌ها بوده است.

این هنرمند زنجانی با برگزاری کلاس‌های آموزشی برای علاقه‌مندان به هنر صنایع دستی شرایط اشتغال را نیز برای جوانان جویای کار فراهم کرده است.

در نزدیکی کارگاه استاد محرر در کارگاه ۵۰ ساله‌ی پدر ملیله ایران هم باز است، ترکیب هنر و صنعت در کنار پدر برای پسر ارزشمند است.

فرزند استاد منصور کاظمیان که به پدر ملیله زنجان شهره است در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه فرصت را غنیمت دانسته و در کنار پدرم با افتخار مشغول این کار شدم.

او ادامه داد: چرخ زندگی ما به لطف هنرملیله به خوبی می‌چرخد.

منصور کاظمیان مقدم (پدر ملیله زنجان) از سال ۱۳۵۵ به منظور حفظ و بقای این هنر با همکاری سازمان صنایع دستی زنجان به آموزش ملیله کاری در مرکز آموزش استان اقدام کرد.

در حال حاضر بیشتر اساتید بنام ملیله کار، شاگردان استاد هستند که در مرکز آموزش صنایع دستی زنجان تحت نظر وی تعلیم دیده اند.

ملیله میراث گران بهای دستان نقش آفرین ساکنین قدیمی جاده ابریشم که هنرشان هرگز قدیمی نمی‌شود.

آنان که این هنر صنعت را می‌شناسند می‌گویند هر یک کاسه ملیله برابر با ۴ بشکه نفت است.

زنجان شهر جهانی ملیله شد

در خانه ملیله مرداد ماه سال ۹۷ باز و شهر زنجان به عنوان شهر ملی ملیله ایران معرفی می‌شود.

امسال هم خبری مسرت بخش تلاشگران این عرصه را برای ادامه فعالیت شان راغب‌تر کرد، خبری که پس از سفر ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی همراه با رئیس منطقه آسیا و اقیانوسیه این شورا، مطرح شد این بود، شهر زنجان در زمره شهر‌های جهانی صنایع دستی قرار گرفت.

تیتری که این روز‌ها در صفحات اول اکثر روزنامه‌ها و سایت‌های خبری استان زنجان درج می شود این است: زنجان شهر جهانی ملیله شد.

 

 

شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند.

با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهر‌ها و روستا‌های جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ رسید تا همچنان ایران رتبه اول جهان را از این لحاظ دارا باشد.

ارجمند سرپرست سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: آمار‌های جهانی نشان می‌دهد که تاکنون ۴۸ شهر و روستا در دنیا به‌عنوان شهر یا روستای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده‌اند، از این تعداد ۴۰ شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، ۶ شهر در آمریکای لاتین و ۲ شهر در اروپا بوده‌اند.

او افزود: در استان زنجان در حال حاضر ۲۳۰ هنرمند در ۵۰ حدود کارگاه در  زمینه  ملیله فعالیت می‌کنند.

حال خوش ملیله زنجان

از جمله هنرمندان ملیله کار زنجان می‌توان به مرحوم کربلایی حسینعلی، مرحوم مشهدی رحمان، مرحوم موسی کاظمیان مقدم، مرحوم حاج صمد همامی، وهنرمندانی، چون رحیم برجخانی، حاج ابوالفضل ثبوتی و حاج قربانعلی پرداختی اشاره کرد.

کارشناسان و هنرمندان این حوزه مهمترین و رایج‌ترین نقش‌های ملیله زنجان را اشک، جغه، پیچک، ترمه و غنچه، برگ، واو ملیله، دو چشم، برگ فرنگ، سه چهارچشم، کورملیله و تابیده می‌دانند که هر یک دارای ویژگی خاص خود هستند.

سینی، سرویس‌های چای و شربت خوری، جعبه جواهرات، گلدان، شمعدان، رویی دسته چاقو، قاب عکس و انواع زیورآلات عمده‌ترین دست مایه هنرمندان زنجانی در سال‌های دور بوده و به مرور زمان بر تنوع این دست ساز‌های زیبا و بسیار ظریف افزوده شده است.

این مصنوعات دستی به قدری ظریف و زیبا هستند که در حال حاضر بسیاری از دختران و خانم‌های ایرانی از گوشواره، دستبند، انگشتری، گردنبند ملیله زنجان برای زیبایی استفاده می‌کنند و برخی از ظروف ملیله زنجان نیز در دکوراسیون خانه‌های ایرانیان خودنمایی می‌کند.

طبق کفته کارشناسان این حوزه در زنجان، نقره مصرفی با خلوص ۹ .۹۹ معروف به عیار ۱۰۰ استفاده می‌شود و ملیله زنجان با توجه به طرح‌های مختلف و نقش‌های اصیل و خصوصا ظرافت زیاد آن در مجموع از کیفیت بالایی برخوردار است.

صنایع دستی راوی فرهنگ اصیل کشور

امیری سرپرست معاون صنایع دستی استان زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت: صنایع دستی، روایتگر صنعت و هنر نیاکان و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشور است.

او صنایع دستی را، سفیران فرهنگی یک قوم و قبیله برشمرد و گفت: استان زنجان مهد صنایع دستی فلزی در کشور شناخته شده است.

امیری تاکید کرد: هنرمندان زنجانی مهارت استادانه و احساس زیبایی و نبوغ خود را در بسیاری از دست ساخته ها، به ویژه ظرف‌های فلزی خود به نمایش می‌گذارند.

ذوق و قریحه‌ای که استادکاران ملیله و دیگر هنرمندان در حوزه صنایع دستی دارند سفره‌های خیلی از ایرانیان را رنگین کرده است.

افزایش آمار اشتغال در این بخش حاکی از آن است که صنایع دستی توانسته در کاهش بیکاری در جامعه گام‌های استواری بردارد.

امیری گفت: ۴۰ نفر از ملیله کاران زنجان از خدمات بیمه هنرمندان نیز بهره‌مند هستند.

او با اشاره به این که در استان زنجان ۷۰ رشته صنایع دستی وجود دارد افزود: با توجه به تنوع محصولات صنایع دستی استان به جرات می‌توان گفت که زنجان در حوزه صنایع دستی در کشور حرف اول را می‌زند.

سرپرست معاون صنایع دستی استان زنجان همچنین با بیان این که جهانی شدن ملیله زنجان می‌تواند در رونق اقتصادی و اشتغالزایی اثر گذار باشد گفت: این امر باعث رشد و توسعه دیگر صنایع دستی استان نیز خواهد شد.

آمار رسمی از صادرات صنایع دستی زنجان نداریم

امیری در پاسخ به این سوال که میزان صادرات ملیله و دیگر صنایع دستی استان چقدر است نیز گفت: متاسفانه، چون صنایع دستی زنجان به صورت چمدانی از استان خارج می‌شود هیچ گونه آمار رسمی از میزان صادرات نداریم.

او همچنین گفت: با برنامه ریزی و صحبت‌هایی که ما بین سازمان میراث فرهنگی، پست و گمرک استان شده است در صدد هستیم تا این مشکل را نیز حل کنیم.

کلام آخر

هنر ملیله زنجان که جهانیان آن را با ظرافتش می‌شناسند حالا قدم به قدم در مسیر توسعه و اشتغالزایی بیشتر گام بر می‌دارد، ظرافتی که اقتدار را برایش به ارمغان آورده است؛ و اینک هنرمندان خوش ذوق زنجانی امیدوار به آینده‌ای روشن هستند.

و اینک پدر ملیله زنجان و دیگر هنرمندان ملیله کار زنجانی از این که تلاش هایشان به ثمر نشسته حال دلشان خوب است.

و شما نیز در سفر خود به زنجان، این میزبان مهربان ایران زمین  ملیله زنجان را هم در فهرست خریدهای صنایع دستی خود قرار دهید، بی شک ملیله زنجان مانند دیگر صنایع دستی استان باب میلتان خواهد بود.

انتهای پیام /ک
گزارش از کبری اسلامی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.