سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری کارگاه عملی تحریر آفتاب در فجر پیروزی انقلاب

کارگاه عملی تحریر آفتاب در فجر پیروزی انقلاب در حوزه هنری استان فارس برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امیرحسین عبادیان کارشناس مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری فارس گفت: یک کارگاه یک روزه خوشنویسی با موضوع تحریر آفتاب ۱۵ بهمن ماه امسال با حضور یکی از اساتید برجسته خوشنویسی کشور در حوزه هنری استان برپا می‌شود.

او، بیان کرد: این کارگاه با حضور استاد ناصر طاووسی از نام آوران هنر خوشنویسی برگزار می‌شود و در کنار ایشان جمعی از هنرمندان و اساتید خوشنویس شیرازی نیز به ارائه اثر و انجام فعالیت هنری می‌پردازند.

عبادیان تصریح کرد: طاووسی متولد ۱۳۴۹ قم است که در دانشگاه مفید این شهر تدریس کرده و آثار منتشر شده قابل توجهی از جمله کتابت منتخب مفاتیح الجنان (ارتباط با خدا)، دعای کمیل، دعای مکارم الاخلاق و منتخب صحیفه سجادیه را در کارنامه دارد.

کارشناس مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری فارس ادامه داد: کتابت سوره مبارکه یاسین و دیگر جزء‌های قرآن کریم و کتابت بر روی جلد کتب‌های دینی، مذهبی، مقام برتر جشنواره‌های مهم فرهنگی شامل جشنواره ها، حافظ قرآن، وقف، تولیدات مراکز حوزه هنری، خلیج فارس، فاطمه کوثر هستی، کریمه اهل بیت و غدیر را نیز در کارنامه خود دارد.

او، با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های تخصصی در داخل و خارج ایران را از تجربه‌های این استاد فرهیخته دانست و افزود: او، علاوه بر تخصص در خطوط نسخ و ثلث در احیای خط رقاع نقش مهمی دارد.

عبادی اضافه کرد: خط (رِقاع) از جمله خطوط شش‌گانه در خوشنویسی اسلامی بوده، و اغلب برای مکاتبات خصوصی به کار رفته است که این خط در کنار خطوطی مانند نسخ، ثلث، توقیع، محقق و ریحان از دل خط کوفی و نسخ‌های اولیه ایجاد شده اند.

کارشناس مسئول هنر‌های تجسمی حوزه هنری فارس، با بیان اینکه رقاع و ریحان را دو خطی خواند که در روزگار معاصر تا حد بسیار زیادی به دست فراموشی سپرده شده‌اند اظهار کرد: به طور نمونه خط رقاع در دوران قاجار بسیار رواج داشته که بعد از آن دوران به فراموشی سپرده شده است.

او، ناصر طاووسی را هنرمندی دانست که ۲۷ سال از عمر خود را یک تنه وقف احیای هنر خوشنویسی کرده و تنها کسی است که این ۲ خط را آموزش می‌دهد.

عبادیان در تشریح علل پرداختن به این رشته از خوشنویسی تاکید کرد: گرافیک هنر روز دنیا جزء کاربردی‌ترین هنر‌های روزگار است که استفاده از خط رقاع به دلیل دور‌های زیاد قلم، می‌تواند در ایجاد ترکیب بندی‌های خلاق برای هنرمندان گرافیست در تولید آثار گرافیکی، تایپوگرافی، پوستر، نشانه و کاربردی باشد.

انتهای پیام/ت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.