سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین:

ترور دانشمندان هسته ای؛ شروع بازی خطرناک با ایران

سعید کمالی، نویسنده ایرانی روزنامه گاردین طی مقاله ای جنگ پنهانی که غرب و اسرائیل علیه ایران انجام میدهند را غیر قانونی و خطرناک خوانده و تبعات این کار را به ضرر خود آنان دانست.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردین؛ کمالی ادامه داد، طی هفته های اخیر اخبار مربوط به ایران بیش از پیش در صدر رسانه های جهانی قرار گرفته است. ترور دانشمند هسته ای، کرم ها و ویروس های کامپیوتری و ارسال هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی از جمله مواردی هستند که موجب شده توجه جهان به این کشور متمرکز گردد.

در تازه ترین مورد، مصطفی احمدی روشن یکی از فعالان نیروگاه هسته ای نطنز صبح روز چهارشنبه گذشته مورد حمله تروریستی واقع و کشته شد. مسعود علیمحمدی و مجید شهریاری دو دانشمند دیگر هسته ای در ژانویه و نوامبر سال 2010 به همین روش ترور شدند. فریدون عباسی دوانی، رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی ایران نیز مورد ترور ناموفق قرار گرفت اما جان سالم به در برده و زنده ماند.

همچنین در جولای 2010، داریوش رضایی نژاد دانشجوی ایرانی به اشتباه توسط افراد مسلح ترور شد در حالیکه وی هیچ فعالیتی در زمینه هسته ای نداشته و تنها همنام یکی از دانشمندان هسته بود. در همین سال چند انفجار در شهر های مختلف و بعضا در نزدیکی سایت های هسته ای و قرارگاه های نظامی ایران به وقوع پیوست.

استاکس نت و یک کرم کامپیوتری دیگر با هدف حمله به برنامه های سانتریفیوژها طراحی و عملیاتی گردید که البته نتوانست صدمه مورد نظر را به پروژه هسته ای سایت ها وارد کند. هواپیمای جاسوسی آمریکا نیز که اخیرا توسط نیروهای سایبری ایران با کمترین آسیب به زمین نشانده شده، از جمله دیگر اقدامات ضد ایرانی آمریکا، اسرائیل و هم پیمانان اروپایی آنان به شمار می رود.

"کمالی" در ادامه مقاله خود خاطر نشان کرد، نمی توان وقوع این حوادث را بی ارتباط با یکدیگر دانست بدیهی است مخالفان جهانی ایران مبارزه ای پنهان علیه برنامه هسته ای و نظامی- دفاعی را اجرا می کنند و آنرا جایگزین طرح حمله نظامی کرده اند. حمله نظامی از سوی ایران به کشورهای متخاصم را به دنبال داشته و آسیب های ناشی از غیر قابل جبران خواهد بود.

اگرچه مسئولیت حملات تروریستی را نه آمریکا و نه اسرائیل نمی پذیرند اما اسرائیل را می توان مظنون اصلی دانست چرا که تاریخ دیرینه، عملیات های مخفیانه و تروریستی موساد در کشورهای مختلف بر هیچ کس پوشیده نبوده و نیست. بعلاوه اینکه رئیس ارتش اسرائیل هفته جاری از وقوع حوادث غیر معمولی در ایران طی سال 2012 خبر داده است که توسط ماموران و جاسوسان آنها اجرا می گردد.

حمله دانشجویان تهران به سفارت انگلیس و اشغال آن نیز نشان می دهد که در نگاه مردم ایران انگلستان نیز شریک آمریکا و اسرائیل می باشد. سر جان ساوز، رئیس سازمان اطلاعاتی – جاسوسی انگلیس(M16) در مصاحبه ای مطبوعاتی از فعالیت های گسترده این سازمان با موساد و سیا علیه ایران پرده برداشته است. وی همچنین اظهار کرده است، وظیفه سرویس های جاسوسی، یافتن راه هایی برای ممانعت از پیشروی های همه جانبه کشورها مخالف است. برنامه هسته ای ایران یکی از اصلی ترین این اهداف می باشد.

مقامات اسرائیل و آمریکا نیز با تکرار گفته های "ساورز"، مهر تایید بر ظن همیشگی ایرانیان به این کشور ها زدند. مهم نیست که کدامیک از کشورها نقش پررنگ تری در اقدامات تروریستی در ایران دارند بلکه مهم این است که تمامی این فعالیت های، اقدامات غیر قانونی تحت لوای قوانین بین المللی است. اینکه افراد به راحتی و با مجوز سیاست خارجی خود دست به کشتار و ترور شخصیت های برجسته دیگر کشورها می کنند، نقض آشکار قوانین بین المللی و حقوق بشر می باشد.

این نویسنده ایرانی در انتهای گزارش خود تاکید کرد، حامیان جنگ پنهان عليه ایران معتقدند این مورد، گزینه مناسبی برای جایگزینی با حمله نظامی است و تبعات ناشی از جنگ مانند کشتار شهروندان ، مواجهه با حامیان نظام حاکم ایران و تحریک کشورهای دوست تهران مانند چین و روسیه را به دنبال نخواهد داشت.

اما بدیهی است این مبارزه مخفیانه و جاسوسی فرصت هر گونه گفتگو و مذاکره با تهران را از بین می برد بعلاوه ایران را وادار به اقدامات تلافی جویانه در داخل خاک کشورهای آنان می کند. مهم تر آنکه تحریک احساسات ملی ومذهبی باعث تشدید و تقویت اراده فعالان علمی برای پیشرفت هرچه بیشتر در زمینه های مختلف بخصوص انرژی اتمی می گردد. این مبارزه پنهان در صورت پیگیری تبعات و عکس العمل های وخیمی برای آمریکا و هم پیمانانش خواهد داشت./ا
 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.