نیلوفر شهیدی فرزند اسفندیار شهیدی از فیلمبرداران قدیمی سینمای ایران است که با وجود قبولی در رشته هنر، در رشته کامپیوتر فارغالتحصیل شد و کارشناسی ارشد این رشته را دارد. کارش را با سریال "به کجا چنین شتابان" ابوالقاسم طالبی آغاز کرد. او اعتقاد دارد مشکل اساسی تلویزیون، سریالها و حتی فیلمهای سینمایی، فیلمنامه خوب است که باید به سمت استفاده از نویسندگان کاربلد و فیلمنامههای گیرا و جذاب برویم. شهیدی درباره کمکاری در سینما گفت که به من کم پیشنهاد میشود و غیر از این فکر میکنم قشر خاص و تعداد محدودی در سینما کار میکنند و یک باره وقتی به جشنواره فجر میرسیم برخی چند اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر دارند البته این اتفاق در تلویزیون هم رخ داده است که برخی چند سریال همزمان دارند و یا در پروژههای مختلف بازی میکنند.
نیلوفر شهیدی در پاسخ به این سوال به اینکه برخی اعتقاد دارند یکشکل شدن و ضعف برخی سریالها به لوکیشنهای آپارتمانیاش برمیگردد، گفت: قبول دارم که بخشی از شباهتهای سریالی به لوکیشن و نوع سوژه برمی گردد، اما یکی از دغدغههای مهم عوامل سازنده، بازیگران و ضعف در فیلمها، فیلمنامههای خوب است. هزینههای تولید بالا رفته و به جای کمیّت باید به سمت کیفیت برویم تا از بودجه مان نهایت بهره را ببریم. ما در "وارش" این لوکیشنهای دیدنی و شهرستانی را تجربه کردیم و بسیار جذاب بودند؛ در بازتاب مردمی هم دیدیم مخاطبین هم استقبال کردند. از طرفی فضاهای دیدنی و گردشگریمان هم به رخ کشیده میشود.
او در خصوص کم بودن تعداد قسمتهای سریالهای تلویزیونی، تصریح کرد: قبلاً سریالهای چندین قسمته زیاد داشتیم، اما الان متأسفانه کمتر این اتفاق میافتد. مخاطب نیاز به ماجراهای گسترده با سوژههای جذاب و لوکیشنهای متنوع دارد؛ چرا که امروز تا شروع به تماشای سریال میکند چند هفتهای روی آنتن بیشتر میهمان نیست و تمام میشود. فیلمنامه خوب و پیچیده و درگیرکننده به ندرت پیدا میشود و از طرفی دیگر با وجود گرانی تولید، برای تهیهکنندگان هم قسمتهای زیاد مقرون به صرفه نیست؛ باید صداوسیما این مشکل را حل کند.
شهیدی با اشاره به خلأهای امروز، گفت: همواره گفتهام بزرگترین خلأیی که وجود دارد فقدان فیلمنامه خوب است. فقط هزینه صرف و لوکیشن آپارتمانی مسئله نیست؛ ما یادمان میآید در سنین کودکی و نوجوانی سریالهای تلویزیون را دنبال میکردیم مثلاً "خانه سبز" آپارتمانی بود و مخاطب بیرون از آپارتمان را نمیدید، اما آنقدر فیلمنامه قدرتمند بود و محتوا داشت که همه دورانها دیدنی است. یا سریال "پدر سالار" چند خانه قدیمی نشان میداد و کلی اتفاقات که همه لوکیشنها هم در داخل خانه اتفاق میافتد؛ بنابراین سریال متکی بر فیلمنامه قدرتمند است که کمتر این روزها شاهدش هستیم.
وی تأکید کرد: علاوه بر نکاتی که درباره تهیهکنندگان و استفاده از رابطه و حضور برخی بازیگران در چند سریال همزمان، باز هم قصه و فیلمنامه حرف اول را میزند. واقعاً قصه پیچیدگی و کشش داشته باشد بخشهای دیگر آنقدر اهمیت ندارند؛ چون فیلمنامه بستر اساسی سریال و فیلم است و تولیدکننده را به فرآیند درست و اصولیاش هدایت میکند.
بازیگر سریال "مرضیه" درباره حضورش در "گاندو" و سریالهای امنیتی گفت: برای من فیلمنامه اهمیت دارد ژانر خیلی مهم نیست. شما دیدهاید که من در "گاندو" حضور داشتم، بعد به "مرضیه" رفتم و سپس "وارش"؛ هر ژانری ممکن است به بازیگر پیشنهاد شود؛ مهم فیلمنامه خوب است. طنز، وحشت و یا امنیتی! بازیگر باید توانایی حضور در همه ژانرها و گونههاست.
او درباره پیادهروی اربعین امسال و زیارت همراه با بازیگران و هنرمندان، گفـت: من کربلا رفتم و به یکی از آرزوهای بزرگ زندگیام رسیدم. جالب است بدانید که آنقدر شوق داشتم در فرودگاه نجف عکس گرفتم و شاید بسیاری از رسانهها هم از آن عکس استفاده کردند. امیدوارم آخرین باری نباشد که به این زیارت رفتهام و امام حسین (ع) دوباره قسمتم کند.
شهیدی درباره حضور در سریالهای مذهبی و دینی، گفت: من بازیگر کارهای مذهبی و دینی بودهام و همیشه جزو برنامههای بازیگریام بوده که نقشهای متفاوت را تجربه کنم. دوست دارم اگر قسمتم شود روزی نقش حضرت زینب (س) را بازی کنم با اینکه میدانم شاید چهرهشان را نمایش ندهند. برایم مهم این است توفیق ایفای نقش این شخصیت بزرگ، به من عنایت شود.
وی در واکنش به انصراف برخی از جشنواره و قهر با تلویزیون، افزود: وقتی برای هنرمند مردم مهم باشد میدانند تلویزیون درگاهی میان ارتباط مردم با بازیگر و بازیگر با مردم است. البته اگر اسم من را بشود هنرمند گذاشت! واقعاً در وهله اول آن چیزی که اهمیت دارد مردم است حالا در هر درگاهی باشد؛ چه سینما و چه رسانه به نظرم زیاد فرقی نمیکند.
وی با اشاره به حضورش در جشنواره تئاتر فجر، گفت: این روزها دوست دارم بیشتر زندگی کنم؛ البته سر نمایشی در تئاتر فجرم که در بخش مسابقه است. وقت و انرژی گذاشتم که امیدوارم اتفاق خوبی برای من و گروه این نمایش بیفتد.
بازیگر سریال "گاندو" در خصوص سینما و کارهای دیگر در تلویزیون، توضیح داد: به من کار در سینما کم پیشنهاد میشود و غیر از این فکر میکنم قشر خاص و تعداد محدودی در سینما کار میکنند و یک باره وقتی به جشنواره فجر میرسیم برخی چند اثر سینمایی در جشنواره فیلم فجر دارند البته این اتفاق در تلویزیون هم رخ داده است که برخی چند سریال همزمان دارند و یا در پروژههای مختلف بازی میکنند. متأسفانه مسیری ایجاد شده که اگر در تلویزیون کار کنید سینما راه نمیدهند و اگر سینما کار کنید دیگر تلویزیون راهت نمیدهند. این دیگر از رابطههایی است که میان تهیهکنندگان وجود دارد. من خوشحالم و بسیار دوست دارم در تلویزیونم؛ پیشنهادهایی هم برای حضور در سریالهای جدید تلویزیون داشتم و دلم میخواهد یک مقدار کمتر کار کنم؛ برای مردم تکراری نشویم و بد نیست بگذاریم مردم بازیگران متنوع ببینند و دوست داشته باشند باز هم ما را ببینند.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/