سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معیار همسری متعهد و مسئولیت پذیر چیست؟

افرادی که مبنای گزینش همسر را جمال، ثروت و معیار‌هایی از این قبیل قرار می‌دهند در گذر زمان پایه‌های زندگی شان سست خواهد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام محمد مهدی صالحی، معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه‌ها در مراسم افتتاحیه دهمین کاروان طرح ملی "همسفر تا بهشت" در حرم مطهر رضوی، ضمن قرائت پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به زوج‌های دانشجو، از آرامش به عنوان یکی از پایه‌های محوری زندگی مشترک یاد کرد و گفت: در زندگی مدرن امروز که با رشد تکنولوژی و رفاه اجتماعی توأم شده، برخی به اشتباه تعریف آرامش را در میزان آسایش و رفاه اجتماعی ومعیشتی افراد می‌دانند.

او ادامه داد: این در حالیست که مقایسه گذشته و امروز بشر نشان می‌دهد که به رغم کمبود‌های مادی بسیار در سالیان قبل، مردمان آرامش بیشتر و روانپریشی کمتری داشته اند.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام، عوامل مختلفی به عنوان اسباب آرامش انسان معرفی شده است، گفت: از مهمترین این عوامل "یاد خداوند" و گره زدن عالمِ وجود به پایدارترین موجود هستی است که در آیه شریفه‌ی " الا بذکرالله تطمئن القلوب" هم به آن اشاره می‌شود، لذا می‌توان گفت آرامش با هر عاملی غیر از یاد خدا، تخدیرکننده و مقطعی است که تنها انسان را به خود مشغول ساخته و هرگز او را به آرامش دائمی نمی‌رساند.

حجت الاسلام صالحی با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه روم، برخورداری از شریک زندگی مناسب را از دیگر عوامل کسب آرامش پایدار در زندگی برشمرد و افزود: اگر برخی افراد پس از ازدواج احساس می‌کنند که زمینه چنین آرامشی برای آنان مهیا نیست و بلکه زندگی مشترک، گریزگاهی شده است که میلی به تداوم آن ندارند، باید در صدد مدیریت زندگی مشترک و ارتباطات موجود در آن از طریق کسب مهارت‌ها و آگاهی‌های لازم باشند.

او با اشاره به بخش نخست آیه ۲۱ سوره روم که می‌فرماید: "و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا"، تصریح کرد: اسلام بر خلقت یکسان زن و مرد و عدم برتری آنان نسبت به یکدیگر تاکید دارد.گرچه قطعا تفاوت‌های روانشناختی دارند و همین تفاوت هاست که زن و مرد را به لحاظ شخصیتی مکمل یکدیگر می‌سازد.

معاون سیاسی فرهنگی نهاد رهبری دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه یکی از نیاز‌های مهم زوجین به ویژه در آغاز زندگی مشترک، شناخت همین ویژگی‌ها و بنیان‌های روانی جهت تسهیل ارتباطات و تعاملات شان است، گفت: توجه به حُسن درونی افراد و سیرت نیکوی آنان از مهمترین فاکتور‌های تعاملی همسران به شمار می‌رود.

حجت الاسلام صالحی افزود: جمال و ثروت و معیار‌هایی از این قبیل در گذر زمان دچار تغییر می‌شوند و پایدار نیستند، لذا افرادی که مبنای گزینش همسر و ارتباط با او را چنین معیار‌هایی قرار می‌دهند در گذر زمان پایه‌های زندگی شان سست خواهد شد و چه بسا جذب ارتباطاتی خارج از چارچوب ازدواج یا خانواده شوند.

او در ادامه با اشاره به اینکه وجود مودت در زندگی مشترک بیش از محبت اهمیت دارد، ادامه داد: همسرانی که نسبت به یکدیگر مودت یعنی محبت از صمیم قلب دارند نه تنها محبتشان با مرور زمان کم نمی‌شود بلکه عهد آنان برای با هم بودن در جهان آخرت را نیز تضمین می‌کند. همچنین همسران با مودت، به یکدیگر خیانت نمی‌کنند و همواره نسبت به یکدیگر متعهد و مسئولیت پذیر خواهند بود.

 بیست وسومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی"طرح ملی همسفرتابهشت" از دی تا اسفندماه جاری در مشهد مقدس برگزار می‌شود. زوج‌های دانشجوی واجد شرایط می‌توانند تا ۱۵ بهمن ماه از طریق سایت اینترنتی ezdevaj.nahad.ir یا مراجعه حضوری به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا امور فرهنگی دانشگاه‌ها برای شرکت در این مراسم ثبت نام کنند.
 
انتهای پیام//ف.ک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.