سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راز کم نور شدن ستاره درخشان آسمان چیست؟

اِبط الجوزا یا شبان‌شانه یا آلفای شکارچی دومین ستارهٔ پرنور صورت فلکی شکارچی بعد از پای شکارچی و به‌طور میانگین دهمین ستارهٔ درخشان آسمان شب است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است خبر کم‌نور شدنش همه‌جا پیچیده است. ستاره‎ای که یکی از زیباترین و نورانی‎ترین ستاره‎های آسمان شب است حالا دیگر مثل سابق نیست. «ابط ‎الجوزا» یکی از ستاره‎های صورت فلکی جبار است که در شش ماه اخیر نورش به نصف مقدار اولیه رسیده.

همین چند وقت پیش دهمین ستاره درخشان در آسمان بود و حالا در جایگاه بیست‌و‎یکم ایستاده، اما چه بلایی بر سرش آمده‌است؟ راستش همه چیز به سن‌وسال و مراحل زندگی یک ستاره برمی‎گردد.

ستاره‌‏ها هم مثل آدم‏‌ها بعد از تولد وارد مرحله کودکی و بعد هم نوجوانی و جوانی می‏‌شوند و درنهایت پیری و کهن سالی به سراغ‌‎شان می‌‏آید. در سال‏‌های مختلف زندگی‏شان عناصر گوناگونی را درون خود می‏‌سوزانند تا انرژی و نور تامین کنند. هسته هر ستاره شبیه به راکتور هسته‌‏ای عمل می‏‌کند و با سوزاندن هیدروژن، هلیم و عناصر دیگر ستاره را روشن نگه می‎دارد.


بیشتربخوانید : "صور فلکی" را از نزدیک لمس کنید + تصاویر


ابط‏ الجوزا در زندگی‌‏اش به مرحله‎ای رسیده که در ستاره‌‏شناسی به «غول سرخ» معروف است؛ دوره‌‏ای که در آن، ستاره پس از به پایان رسیدن سوختش و مدتی کم‌نور شدن، منفجر می‏‌شود. این انفجار انرژی زیادی آزاد می‎کند و برای مدتی باعث افزایشی خارق‌العاده در نور ستاره می‌شود. به این مرحله انفجار «ابر نواختری» می‏‌گویند؛ انفجاری که از دید ما زمینی‎ها به جای ترسناک بودن، منظره فوق‏‌العاده‌ای دارد.

تعیین مرحله‏‌های زندگی یک ستاره به جرم آن ستاره ربط دارد؛ مثلا با توجه به جرمی که ابط ‏الجوزا دارد، اخترشناسان تخمین می‌زنند زمانی به ابرنواختر تبدیل خواهدشد که سنی در حدود ۹ میلیون سال داشته‌باشد. تخمین دقیق سن ستاره‌ها کار آسانی نیست ولی‎ اطلاعات فعلی نشان می‌دهند ابط الجوزا سنی بین ۸ تا ۹ میلیون سال دارد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهی پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.